2022-06-15, 16:26
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du säger ju det själv, det är komplexiteten som är den huvudsakliga skillnaden mellan en hjärna och ett chip. Än så länge är ett chip inte i närheten, och det blir nog svårt att komma dit hän med dagens kiselplattor och bara digital teknik.

Jag skrev inte det, men du påstår det ovan kanske. Ja att definiera vad som är ett biologiskt, organiskt medvetande är krångligt. Men vi ger inte en miniräknare samma värde som ett människoliv. Bör en mer avancerad miniräknare få samma värde?

Även om miniräknaren till slut "känns" till 100% som en medmänniska och uppvisar stor intelligens(beroende på hur man definierar det), så är det en miniräknare som vi byggt ihop. Att ge den ett människovärde och påstå att den är medveten är problematiskt. Det är fortfarande bara en miniräknare. Detta faktum kommer att bestå hur komplex den än blir....
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2022-06-15 kl. 16:32.
Citera
2022-06-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och där har du en stor skillnad. För såvitt jag vet så finns det ingen ai som "kommer på sig själv" med något sådant.

Fast är det så ”speciellt”? Att ett minne dyker upp som gör det påmint om att man hört det eller läst det någonstans är väl mer en insikt i hur vårt minne fungerar. En mycket mer kaotisk och dynamisk modell än datorers hårdvarulagring i fast utfärdade platser.
Citera
2022-06-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Visst gör det. Men det har gjorts undersökningar, som jag tyvärr inte hittar någon länk till nu, där vi reagerar på stimuli innan det nått vårat medvetande.
Är kanske medvetandet bara en efterhandskonstruktion? Jagar vi ett spöke som inte finns?
Jag ser det som att medvetandet är en slav under hjärnans ”omedvetna processer”, ELLER medvetandet byggs upp av att hjärnans omedvetna processer hela tiden matar in nya dagsfärska bearbetade data av omvärlden till gränssnittet som vi kan kalla ”JAGET”. Flödet av dessa data blir till en ständig uppdatering av läget, en upplevelse, ett medvetande.

Citat:
Men det har gjorts undersökningar, som jag tyvärr inte hittar någon länk till nu, där vi reagerar på stimuli innan det nått vårat medvetande.
Kanske är det ”The Libet Experiment” som du tänker på, där hjärnan förbereder rörelse av handen innan personen har bestämt att röra handen …
https://youtu.be/IQ4nwTTmcgs?t=50
https://www.world-of-lucid-dreaming.com/image-files/libets-experiment.jpg
Citera
2022-06-15, 18:09
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Jag ser det som att medvetandet är en slav under hjärnans ”omedvetna processer”, ELLER medvetandet byggs upp av att hjärnans omedvetna processer hela tiden matar in nya dagsfärska bearbetade data av omvärlden till gränssnittet som vi kan kalla ”JAGET”. Flödet av dessa data blir till en ständig uppdatering av läget, en upplevelse, ett medvetande.

Kanske är det ”The Libet Experiment” som du tänker på, där hjärnan förbereder rörelse av handen innan personen har bestämt att röra handen …
https://youtu.be/IQ4nwTTmcgs?t=50
https://www.world-of-lucid-dreaming.com/image-files/libets-experiment.jpg

Precis.
Citera
2022-06-15, 18:11
Medlem
Vad spelar det för roll om en AI har medvetande eller inte? En stor del av våra hjärnor är ju också utan medvetande, den så kallade ”omedvetna delen”!
Och det verkar som det är i de omedvetna delarna som alla processer räknas ut och bestäms, som när vi/människor exempelvis bestämmer oss för att röra på ett finger så tas det beslutet långt före vi blir medveten om att beslutet faktiskt kommer att realiseras, vilket antyder att det är den omedvetna hjärnan som tar besluten och den medvetna delen bara lyder och följer med.
Vår medvetna del av hjärnan är bara en slav till det omedvetna, ett typ av gränssnitt ut till omgivningen, det som ska kommunicera med resten av världen och vi blir därför bara ”medveten” över den mest nödvändiga informationen vilket är en bråkdel av all information som har bearbetats i de ”omedvetna hjärndelarna”.

ALLTSÅ, En AI behöver inget medvetande för att tänka ut sofistikerade tankar, allvarligt talat så kan medvetandet dra åt helvete, omgivningen kommer ändå inte märka någon skillnad
Citera
2022-06-15, 18:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Så det är känslorna hos den parten som integrerar (föräldrarna) som avgör om parten som integreras med är medveten...?

AIn i detta fall har definitivt "signaler som återkopplar och ger stimulans"
Du föds medveten men lär dig t.ex att kommunicera via återkoppling. När barnen börjar uppleva en kommunikation uppfattas det medvetande som fanns redan innan.
Citera
2022-06-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du föds medveten men lär dig t.ex att kommunicera via återkoppling. När barnen börjar uppleva en kommunikation uppfattas det medvetande som fanns redan innan.

Du har uppenbarligen inte barn. Ett nyfött barn är ungefär lika medvetet som en komapatient. Allt går på reflex.
Citera
2022-06-15, 19:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte barn. Ett nyfött barn är ungefär lika medvetet som en komapatient. Allt går på reflex.
Jag tror inte dina barn var så lottlösa, men det är trist att du uppfattade dem så.
Citera
2022-06-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror inte dina barn var så lottlösa, men det är trist att du uppfattade dem så.

Eftersom att du tydligen är religiös förstår jag att du lägger mycket vikt vid din tro, jag å andra sidan menar att vad du tror totalt saknar relevans.
Citera
2022-06-15, 21:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Visst gör det. Men det har gjorts undersökningar, som jag tyvärr inte hittar någon länk till nu, där vi reagerar på stimuli innan det nått vårat medvetande.
Är kanske medvetandet bara en efterhandskonstruktion? Jagar vi ett spöke som inte finns?

Snarare än om medvetandet i sig är en illusion så tror jag att du tänker på frågan om huruvida medvetandet är så samlat och vid rodret som det kan kännas, eller om den upplevda autonomin och koherensen är en sorts illusion?

Där tycker jag att det verkar som att medvetandet (omedvetet) skapar förklaringar för (omedvetna) handlingar. Typ att försökspersoners hjärnor fattar beslut typ en halv sekund innan deras hjärnor upplever att de gör det, att medvetandet är expert på att efterrationalisera och övertygande för andra och sig själva förklara "egna" handlingar, även sådana handlingar som försökspersonen inte utfört.

Det var så länge sen jag läste om nåt sånt här, så jag har ingen koll egentligen, så ta vad jag skriver med en skopa salt. Men jag har fått bilden att medvetandet på sätt och vis ibland kan vara som en förare i en självkörande bil. En passagerare, som kan knappa in destinationer på GPSen, men mestadels jobbar på att förklara hur den självkörande bilens rutt överensstämmer med hens önskningar, eller felsöka varför den kör fel.
Senast redigerad av anomalign 2022-06-15 kl. 21:12.
Citera
2022-06-15, 21:13
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Snarare än om medvetandet i sig är en illusion så tror jag att du tänker på frågan om huruvida medvetandet är så samlat och vid rodret som det kan kännas, eller om den upplevda autonomin och koherensen är en sorts illusion?

Där tycker jag att det verkar som att medvetandet (omedvetet) skapar förklaringar för (omedvetna) handlingar. Typ att försökspersoners hjärnor fattar beslut typ en halv sekund innan deras hjärnor upplever att de gör det, att medvetandet är expert på att efterrationalisera och övertygande för andra och sig själva förklara "egna" handlingar, även sådana handlingar som försökspersonen inte utfört.

Det var så länge sen jag läste om nåt sånt här, så jag har ingen koll egentligen, så ta vad jag skriver med en skopa salt. Men jag har fått bilden att medvetandet på sätt och vis ibland kan vara som en förare i en självkörande bil. En passagerare, som kan knappa in destinationer på GPSen, men mestadels jobbar på att förklara hur den självkörande bilens rutt överensstämmer med hens önskningar, eller felsöka varför den kör fel.

En intressant tanke.
Citera
2022-06-15, 21:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Eftersom att du tydligen är religiös förstår jag att du lägger mycket vikt vid din tro, jag å andra sidan menar att vad du tror totalt saknar relevans.
Någon vars personlighet man inte kan uppfatta och som det inte är möjligt att kommunicera med kan vara medveten. Det finns de som har vaknat upp från en koma och berättat att de hörde och förstod allt.

Objektivitet och positivism är en grund för kunskap och vetenskap men inte för verklighet och sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in