2022-06-14, 21:57
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oh jösses...

Ordningslag:

Står ingenting om allmän plats där.

Läs första kapitel gällande bestämmelser? 🤦‍♂️
Citera
2022-06-14, 21:57
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
- Dras autistiska personer till vatten? Aldrig hört det förut.

- Är det bekräftat att pojken i Söderhamn hade autism? Så vitt jag vet är det bara ett Flashback-rykte då barnet hade blöja (vilket kan ske hos lata föräldrar). Ovanligt att så små barn får diagnoser.

Det är väldigt vanligt att barn i den åldern får autism diagnos men ett flertal kriterier ska vara uppfyllda. Jo enligt mamman hade barnet autism. Du kan läsa i grupp på Facebook som är för föräldrar och anhöriga till barn med NPF diagnoser.
Som sagt många som får de tidigt. Och många som dras till vatten. De behöver inte vara så i detta fallet men de hade ju varit intressant att veta.
Citera
2022-06-14, 21:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Som sagt barnen jag såg klättrade över ett stängsel jag aldrig hade tagit mig över. Vissa barn är smarta när det gäller sånt. Men sen rymde jag själv från mitt dagis när jag var 4-år utan att dö på kuppen, minns själv att jag ändå var medveten om att det var farligt att korsa vägar, lite konstigt i det här fallet att barnet hoppade/ramlade i en pool hos en främling, själv skulle jag bara hem när jag rymde.

Sen är inte alla förskolor bra konstruerade, stora redskapsbodar, träd, lummiga buskar man kan gömma sig bakom och klättrade. Det som var tragiskt i det här fallet är väl också om barnet inte ens behövde klättra utan kunde gå ut genom en grind som en idiotisk förälder inte stängt.
Mina barn lyckades också rymma från dagis. Att det sker innebär inte att barn är listigare och snabbare än vuxna - utan att personalen inte tar sitt arbete på allvar.

I det här fallet vet vi inte vad som hänt -- men att försöka ansvarsbefria personalen innan man vet det låter sig inte göras.
De har ett jobb - ha kontroll så att andras barn inte far illa. De har betalt för det.

Om poolen låg nära har barnet sannolikt sett eller varit där tidigare.
Citera
2022-06-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har aldrig påstått att det är okej att sumpa en 3-åring. Vad snackar du för skit.

Skillnaden mellan föräldrar och dagispersonal är dock att dagispersonalen är anställd för att som enda uppgift på dagen ta hand om och ha översikt över barnen.
En förälder har i allmänhet en hel del andra uppgifter att sköta förutom det ... såsom att laga mat, tvätta etc.

Jag begär inte heller att någon anhörig skall köra mig rakaste vägen från punkt a till b ... om jag sitter i en taxi är det däremot chaufförens uppgift att göra det.

För dig kommer det aldrig bli klart att det finns skillnader i helvetet -- bara du får tracka morsor och hylla myndigheter.

Nu vet du lika väl som jag att varken föräldrabalk eller någon annan lag gör skillnad på förskolepersonal eller en förälder. Vårdnaden och tillsynsplikten ställs lika och således är det lika ansvar för ett barn i de åldrarna. Den enda som däremot har straffansvar är lärare då ett barn står under dem i vårdnad (enligt brottsbalken).
Det är lika tragiskt att en förskola tappar ett barn som det är att en mamma gör det. Däremot jonglerar förskolepersonal med 30 barn i olika åldrar medan en förälder enbart behöver ta hand och hålla koll på ETT barn. Eftersom att förskolepersonal har 30 barn att passa + omkringliggande arbetsuppgifter är det nog mer än vad en förälder har, eller hur?

Vi vet inte heller om pojken har sprungit bort under en avslutning, för många skolor och förskolor i Stockholm län har avslutning i dag. Många vuxna och barn i rörelse på skolgården.

Oavsett vad har det hänt IGEN och det är inte vara sista gången den här sommaren. Det är tredje barnet på en vecka!
Citera
2022-06-14, 21:59
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Nej det finns ingen lag som reglerar pooltak. Det står om det i Boverkets regler, men det är ingen lag. Ordningslagen reglerar offentliga/allmänna platser sammankomster etc, inte folks privata trädgårdar.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
- Dras autistiska personer till vatten? Aldrig hört det förut.

- Är det bekräftat att pojken i Söderhamn hade autism? Så vitt jag vet är det bara ett Flashback-rykte då barnet hade blöja (vilket kan ske hos lata föräldrar). Ovanligt att så små barn får diagnoser.

Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Det är väldigt vanligt att barn i den åldern får autism diagnos men ett flertal kriterier ska vara uppfyllda. Jo enligt mamman hade barnet autism. Du kan läsa i grupp på Facebook som är för föräldrar och anhöriga till barn med NPF diagnoser.
Som sagt många som får de tidigt. Och många som dras till vatten. De behöver inte vara så i detta fallet men de hade ju varit intressant att veta.

Barn dras till vatten. Barn dras till intressanta höjder/klättringsbara saker etc.
Ett barn behöver inte ha en diagnos för det.
Citera
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Borde väl vara olagligt att inte ha koll på barn på en förskola?! Hur i hela helvetet lyckades han ”rymma”?

Edit: för stora förskoleklasser och personal som saknar utbildning/är vikarier/kan inte svenska.
Har ni sett hur det ser ut på dagis? Fyra fröknar på 40 barn, och två av dem sitter och babblar med varandra på knackig svenska.
Citera
2022-06-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Läs första kapitel gällande bestämmelser? 🤦‍♂️

du menar:

Citat:
Denna lag innehåller särskilda föreskrifter om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar (2 kap.) samt föreskrifter om allmän ordning och säkerhet i övrigt dels vid sammankomster och tillställningar, på offentliga platser och vid vissa anläggningar

Vilken lag tror du det är som Bolagsverket stödjer sig på när de gör sina regler? Precis.
Citera
2022-06-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oh jösses...

Ordningslag:

Står ingenting om allmän plats där.

Oh jösses…

Du kanske ska läsa kapitel 1 i lagen du själv hänvisar till?
Citera
2022-06-14, 22:04
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barn dras till vatten. Barn dras till intressanta höjder/klättringsbara saker etc.
Ett barn behöver inte ha en diagnos för det.

Så är det. De jag menade är att dom dras till vatten men just autistiska förstår inte alltid konsekvensen utan kan se de som en större vattenpöl. Men självklart kan de förekomma även utan diagnos.

Här är ett exempel där en 4 årig flicka med autism får syn på vatten.

https://youtu.be/5aMfZp-SCtg
Citera
2022-06-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Det är en extrem osannolikhet att TRE barn med Autism försvinner på samma vecka, varav två barn badar. Att finna två barn under 5 år med Autism och som har rymt från vuxna ned i vattnet inom loppet av en vecka är väldigt, väldigt unikt. Troligen har vi en tillfällig överdiagnostisering av Autism för barn under 5 år, eller så gör fullmånen att alla tre-fyraåringar med Autism plötsligt springer iväg till närmaste vattendrag.

Ja, vatten kan för vissa med den diagnosen vara intressant.

Sedan FÅR man inte Autism, man har det sedan födsel, men det upptäcks efter 5 års ålder om det är seriöst. Folk som är vana vid diagnosen kan upptäcka symptom så tidigt som 3 månaders ålder. Nu ska vi dock inte spåra ur ännu en tråd med denna diskussion.
Citera
2022-06-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Oh jösses…

Du kanske ska läsa kapitel 1 i lagen du själv hänvisar till?

Titta UPP: (FB) 4-årig pojke försvann från förskola i Södertälje – Hittad död i pool (2022-06-14)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in