2022-06-14, 21:40
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granne-64
Ärligt hur tänker du nu?
Personalens fel ????
Tro jag INTE
Är nog lata föräldrar fel som inte dubbel låser grinden Eller rent ut sagt skiter i att låsa för nu har dom hämtat SITT barn . Vet av erfarenhet hur många gånger jag låst grinden bor granne just nu med ett dagis Så fram med namnen på föräldrarna som hämtat barn vid den tiden

Ja, det är fortfarande personalens fel. Truth of today. Visst, oansvarigt att inte stänga grind som förälder men det ska tas med i beräkningarna att folk glömmer eller slarvar med detta. Det yttersta ansvaret vilar alltid på personalen som blivit betrodd & får betalt för att ta hand om arbetande föräldrars barn.

Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Din jävla nöt, är det förskolans fel om barnen är ouppfostrade också eller?!
Det har framkommit att grinden inte blev stängs av en förälder.
Men föräldrar kanske inte behöver göra det där du bor, där sköter förskolepersonalen det.

Ffs, vilken dålig jämförelse. Fortfarande ligger det yttersta ansvaret hos personalen att se till att samtliga grindar är stängda. Man kan inte ta för givet att sunt förnuft upprätthålls. Därför är det personalen som juridiskt måste ställas till svars & hängas ut. Den pappa eller mamma som glömde eller struntade i att stänga grinden får med rätta leva med det moraliska ansvaret. Men det juridiska ansvaret får förskolan & personalen som var i tjänst ta.

Så fram med namnen på de skyldiga nu.
Senast redigerad av Adonis. 2022-06-14 kl. 21:43.
Citera
2022-06-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Fast personalen kan inte springa och kolla att folk stänger grinden ordentligt efter sig varenda gång nån passerar, det förstår du väl att det blir orimligt.
Så visst har alla föräldrar ett ansvar för att det blir stängt, självklart i min bok.

Jag har själv aldrig förstått förfarandet. Om man som förälder går och lämnar sin telning på förskola eller skola så ser man väl till att stänga efter sig för att just se till att inte ens egen telning sticker iväg?

Sedan skriver jag det igen: Jag bara väntade på reaktionerna från en sådan incident som hände nu, då det tydligen inte är föräldrarnas fel att ens enda telning går och badar i en å. Men när det händer en förskola med 30+ barn, ja då är det plötsligt personalens fel. Givetvis är det den vuxne som har tillsynen för stunden som är vållande. Oavsett om det är en utpumpad enbarnsmamma eller uppstressade förskolepersonal.

Enligt lag skall en vuxne förhindra att barnet råkar illa ut. Enligt lag skall även fastighetsägare se till att alla håligheter, pool, brunnar etc. är förtäckta. Leker äldre barn i pool är det fortfarande en vuxen som har ansvar för både barnet i poolen och andra nyfikna barn som råkar hoppa i när poolen är ledig.
Citera
2022-06-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
15 anställda kan det säkert finnas, inklusive timvikarier och deltidare, men alla lär ju inte arbeta samtidigt.

Väldigt tragiskt. Stackars lille pojke, stackars familj. ♥️

Sist ja hämta förra veckan så både hälsade jag och mötte 9 stycken sammanlagt på plats!.
För vissa verkar det inte riktigt "sätta sig" att vissa förskolor är bra stadgade med lågt antal barn. Just därför jag ansökte om plats på just denna förskola för mitt barn!
Denna är även en Privat förskola med många samarbeten inom olika välgörande organisationer.
Inte alla förskolor är överbelastade och underbemannade!.
Citera
2022-06-14, 21:42
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det krävs inte en vuxen per barn för att hålla vettig uppsikt.
I synnerhet inte på ett område som är konstruerat för att hålla barnen på insidan.

Som sagt barnen jag såg klättrade över ett stängsel jag aldrig hade tagit mig över. Vissa barn är smarta när det gäller sånt. Men sen rymde jag själv från mitt dagis när jag var 4-år utan att dö på kuppen, minns själv att jag ändå var medveten om att det var farligt att korsa vägar, lite konstigt i det här fallet att barnet hoppade/ramlade i en pool hos en främling, själv skulle jag bara hem när jag rymde.

Sen är inte alla förskolor bra konstruerade, stora redskapsbodar, träd, lummiga buskar man kan gömma sig bakom och klättrade. Det som var tragiskt i det här fallet är väl också om barnet inte ens behövde klättra utan kunde gå ut genom en grind som en idiotisk förälder inte stängt.
Citera
2022-06-14, 21:42
Medlem
santos_devilles avatar
Synd att ett litet barn ska behöva dö, men hoppas det blir hårdare tag mot poolägare nu. Stängsel på minst en meter eller en byggnad med tak över annars är det bara att tömma.

Grannar borde anmäla grannar med öppen pool till kommunen och snuten.
Citera
2022-06-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Känsligt uppenbarligen. Om grinden varit öppen eller ej kommer de med 99% säkerhet aldrig få reda på. Det är till syvende o sist förskolepersonalens ansvar att ha barnen under uppsikt. Det är så lagen säger och därför kommer någon på skolan att bli åtalad, troligen ansvarig pedagog tillsammans med ”verksamhetschefen”

Exakt. Och jag skulle tippa på den nya rektorn.
Enormt passiv tillsynes.
Citera
2022-06-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Anses nog vara ”personalens fel” av politiker, kommun och ledning. Nåns huvud måste ju rulla, men inte de som faktiskt tagit beslut om överfyllda förskolor som bemannas minimalt av utarbetad personal.

Väldigt tragiskt , håller med även om ens första tanke är vart var personalen?? Men det är inte deras fel ändå, staten stryper på personal för att spara in på pengar inom vård , förskolor , skolor osv. Har 2 förskolor nära hos mig och typ 30 barn minst och knappt nån personal. Starkt ändå av dom att försöka hålla koll. Jag hade 3 små barn och ibland om man bara vände blicken några sekunder så kunde nån göra sig illa.
Citera
2022-06-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Nej det finns ingen lag som reglerar pooltak. Det står om det i Boverkets regler, men det är ingen lag. Ordningslagen reglerar offentliga/allmänna platser sammankomster etc, inte folks privata trädgårdar.

Oh jösses...

Ordningslag:
Citat:
Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas. Anläggningens ägare eller den som till följd av nyttjanderättsavtal eller på någon annan grund är i ägarens ställe ansvarar för att anläggningen är försedd med nödvändiga säkerhetsanordningar.

Står ingenting om allmän plats där.
Citera
2022-06-14, 21:47
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Finns väl massor med möjliga scenarior. T ex 14-åringar som har sommarlov och badar i poolen, är klara och rusar in och glömmer stänga pooltaket. En stund senare märker en vuxen i huset att taket inte är stängt och går dit för att stänga det. Upptäcker då 4-åringen.
Ja så kan det ju gå till , men samtidigt är det poolägarens ansvar att genom staket eller pooltak /överdrag säkra poolen när ingen är närvarande och håller utkik. Poolägaren kommer hållas skyldig med för denna tragiska olycka. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
Senast redigerad av MrGrant 2022-06-14 kl. 21:50.
Citera
2022-06-14, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Sen är inte alla förskolor bra konstruerade, stora redskapsbodar, träd, lummiga buskar man kan gömma sig bakom och klättrade. Det som var tragiskt i det här fallet är väl också om barnet inte ens behövde klättra utan kunde gå ut genom en grind som en idiotisk förälder inte stängt.

Vad vill du ha sagt?
Citera
2022-06-14, 21:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men vänta nu.. Nyss var det ju helt okej att föräldrar sumpar sina 3åringar i en å, för alla föräldrar kan göra misstag. Nu är det plötsligt förskolepersonalens fel att ett barn rymmer... Bara väntade på den här kakan.

Pool skall vara täckt hela tiden när den inte används, det enligt lag. En å däremot går inte lika lätt att täcka.
Jag har aldrig påstått att det är okej att sumpa en 3-åring. Vad snackar du för skit.

Skillnaden mellan föräldrar och dagispersonal är dock att dagispersonalen är anställd för att som enda uppgift på dagen ta hand om och ha översikt över barnen.
En förälder har i allmänhet en hel del andra uppgifter att sköta förutom det ... såsom att laga mat, tvätta etc.

Jag begär inte heller att någon anhörig skall köra mig rakaste vägen från punkt a till b ... om jag sitter i en taxi är det däremot chaufförens uppgift att göra det.

För dig kommer det aldrig bli klart att det finns skillnader i helvetet -- bara du får tracka morsor och hylla myndigheter.
Citera
2022-06-14, 21:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Fy faan alltså. Må någon ansvarig straffas för detta. HÅRT!!!
Dock så lär inte detta hända...
Varför tror du inte det?
De två eller tre samt rektorn på skolan där 6 åringen i Falsterbo drunknade står åtalade. Självklart kan ansvarig personal och chef åtalas för detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in