2022-06-14, 16:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
DN älskar C ja, men inte Expressen. De är mer riktig höger och mer åt det konservativa hållet nu för tiden på ledarsidorna. Ett exempel från idag tex: Som man bäddar får man ligga Annie Lööf

https://www.expressen.se/ledare/som-man-baddar-far--man-ligga-annie-loof-/

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Förstår faktiskt inte hur du läser. Se exempelvis nedanstående:
https://www.expressen.se/ledare/som-man-baddar-far--man-ligga-annie-loof-/

https://www.expressen.se/ledare/nu-krossas-loofs-drom--om-statsministerposten/

Åtminstone expressen är anti-centern-

Ja, det var lite förhastat av mig att dra Expressen över samma kam som DN. Det finns olika cirklar i Helvetet, och Expressen har stadigt klättrat uppåt medan DN rört sig åt andra hållet.
Citera
2022-06-14, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ingen som har sett DN-folk som Sokolnicki eller Wolodarski kan väl på allvar tro att DN är en liberal eller borgerlig tidning idag? Tidningen är ju bortsett från lite kosmetika en totalt socialdemokratisk tidning!

Jag skulle snarare säga att DN är en postmodernistisk tidning. De står närmare V/C/MP-komplexet än S.
Citera
2022-06-14, 16:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nja - Kristerssons "försök att förhandla" med centern gick ju som bekant genom media. Det är inte seriöst. Dessutom driver moderaterna och kristdemokraterna närmast en kampanj mot centern. Oklokt, oklokt. Fakta är att moderaterna har under de två senaste mandatperioderna har haft mycket bättre förutsättningar att bilda regering än vad socialdemokraterna haft. Men man gjorde inte ens ett seriöst försök, utan har istället ägnat sig åt obstruktion som meningslösa misstroendevota och diverse sabotage. Skillnaden var att socialdemokraterna hade Löfven, en seriös och skicklig förhandlare, och moderatrna hade tyvärr Kristersson och Batra. Moderaterna, och Sverige, skulle behöva en ny moderatledare.

Jag tycker ju att det snarare är C som inte varit seriösa. Först vägrade de förhandla med det blågula blocket, sedan vägrade de förhandla med de andra partierna inom det rödgröna blocket. Därav de sista årens kaos i politiken.

C måste bort om det ska bli någon ordning i svensk politik.
Senast redigerad av Regulus 2022-06-14 kl. 16:12.
Citera
2022-06-14, 16:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Anna Dahlberg är enligt mig den vassaste och en av de de mest kunniga skribenterna i Sverige. Inte bara åsikter från henne utan hon backar upp alla sina åsikter med fakta och statistik. Önskar att detta vore mer vanligt här.

För övrigt är det skönt att C backar samt MP går under spärren. Åker MP ut i höst så kommer jag fira rejält. Framtida studier kommer fokusera på hur mycket skada MP åstadkommit Sverige och miljön. Hoppas nu på att L klarar spärren när de fått lite mer tydlig riktning samt att högersidan måste vinna. Tidigare har jag hatat M lika mycket som S, men har nu bestämt för att släppa föraktet mot de andra partierna och hoppas på en högerledd regering till hösten, och alltså hoppas på högt stöd för M, L samt KD.

Instämmer, både angående Dahlberg och MP.
Citera
2022-06-14, 16:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker ju att det snarare är C som inte varit seriösa. Först vägrade de förhandla med det blågula blocket, sedan vägrade de förhandla med de andra partierna inom det rödgröna blocket. Därav de sista årens kaos i politiken.

C måste bort om det ska bli någon ordning i svensk politik, vilket är en anledning varför jag startade den här tråden.
Det finns visst anledning till att kritisera centern. Att man exempelvis stödjer en regering, men sedan inte dess budget är ju ingen logik. MEN centern är ändå mer seriös än resten av de borgliga partierna som ju vägrar att ta regeringsansvar och istället ägnar sig så olika former of sabotage och quarle. Centern är inte det stora problemet. Problemet är att moderaterna och kristdemokratern har så svaga ledare, och det är naturligtvis allvarligare med moderaterna. Tänk om de valt Odenberg istället frö Kristersson. En rakryggad pragmatisk konservativ. En väg-och-vatten moderat!

Centern kommer att finnas kvar och behövs som det enda av de borgliga partierna som inte svassar för högerpopulismen!
Citera
2022-06-14, 16:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att DN är en postmodernistisk tidning. De står närmare V/C/MP-komplexet än S.
Gör som jag. Läs den inte. Har fått nog av bessrvissandet sedan flera år.
Citera
2022-06-14, 16:33
Medlem
Citat:
Det finns visst anledning till att kritisera centern. Att man exempelvis stödjer en regering, men sedan inte dess budget är ju ingen logik. MEN centern är ändå mer seriös än resten av de borgliga partierna som ju vägrar att ta regeringsansvar och istället ägnar sig så olika former of sabotage och quarle. Centern är inte det stora problemet. Problemet är att moderaterna och kristdemokratern har så svaga ledare, och det är naturligtvis allvarligare med moderaterna. Tänk om de valt Odenberg istället frö Kristersson. En rakryggad pragmatisk konservativ. En väg-och-vatten moderat!

Centern kommer att finnas kvar och behövs som det enda av de borgliga partierna som inte svassar för högerpopulismen!

Frågan rent konkret är vad Odenberg hade kunnat göra som inte Kristersson gör?

Men visst är det så om Centern, de har tillsammans med Miljöpartiet varit ganska jobbiga i riksdagen. Skulle de två försvinna så skulle nog riksdagens dagliga arbete och beslutfattande flyta på bättre.
Citera
2022-06-14, 16:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Frågan rent konkret är vad Odenberg hade kunnat göra som inte Kristersson gör?

Men visst är det så om Centern, de har tillsammans med Miljöpartiet varit ganska jobbiga i riksdagen. Skulle de två försvinna så skulle nog riksdagens dagliga arbete och beslutfattande flyta på bättre.
Han hade kunnat förhandla med centern och socialdemokraterna. Han han hade kunnat kompromissa. Han hade kunnat avstå från meningslösheter som misstroendevotum. Med andra ord - ta ansvar, bry sig om landet, vara patriot. Allt det som Kristersson och Busch inte gör.
Citera
2022-06-14, 17:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns många sätt räkna jordbruksföretag. Enskilda firmor som äger lite skog och mark exempelvis.
" Så många som 9 av 10 jordbruk har lagt ner i slättbygderna de senaste 25 åren. Svenska bönder tvingas nu till nya strategier för att överleva." https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/9-av-10-jordbruk-borta-pa-25-ar

2. Faktum är att de flesta andra partier har egna väljarbaser som inte är beroende av publicitet hos Bonnier.

Ja det finns stora och små jordbruksföretag. En del jobbar heltid med detta, andra deltid.

Folkpartiet har traditionellt haft sin väljarbas hos nykterhetsrörelsens medlemmar och lärarkåren.
Citera
2022-06-14, 17:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Skulle inte funka med S+M. De tycker alldeles för olika i den ekonomiska politiken. Dessutom fattar en regering 10.000 beslut om året. Knappast så att S+M skulle vara överens om alla frågor. Alla partier i en regering måste dessutom vara överens för att beslut ska tas.

För att inte tala om konsekvenserna 4 år senare. Båda dessa partier skulle få halverat stöd vardera och alla röster gå till SD+V.

Jag är inne på samma linje som den f.d socialdemokratiske riksdagsledamoten Vidar Andersson. S, M och SD har faktiskt en hel del gemensamt. S har mycket mer gemensamt med dessa partier än med tex nuvarande C och MP enligt min åsikt. Delar också i högre utsträckning samma väljarkår och dess intressen. Faktum är att S och MP väljarkårer hör förmodligen till de mest olika med helt olika intressen. Ändå har de suttit i samma regering.
Citera
2022-06-14, 17:21
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag är inne på samma linje som den f.d socialdemokratiske riksdagsledamoten Vidar Andersson. S, M och SD har faktiskt en hel del gemensamt. S har mycket mer gemensamt med dessa partier än med tex nuvarande C och MP enligt min åsikt. Delar också i högre utsträckning samma väljarkår och dess intressen. Faktum är att S och MP väljarkårer hör förmodligen till de mest olika med helt olika intressen. Ändå har de suttit i samma regering.
Faktum är att S+SD skulle kunna samla en stabil majoritet. Om bara S släpper sin woke och klimatextremism och anammar SD:s rätts och migrationspolitik så skulle de skapa en väldigt stabil regering. Båda partierna tycker i stort sett lika i den ekonomiska politiken dessutom i frågor som pension, sjukförsäkring, A-kassa.

Det konstiga är att S+V kan säkerställa en stabil majoritet för alla sjukförsäkringsfrågor, A-kassa, pensioner och mycket annat inom den ekonomiska politiken med SD. Men S+V är så pass låsta vid sitt förhandlingsförbud att de är beredda att ge den ekonomiska makten till antingen Annie Lööf eller Kristersson.

S måste lägga ner med sin woke.
Citera
2022-06-14, 17:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ja, du har rätt, tänkte faktiskt skriva vänstersossar men postmodern är bättre.
Snarare Veronica Palm och Annika Strandhäll än Löfven och Magdalena Andersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in