2022-06-14, 14:21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Flytten av Polens gränser strax efter WW2 genomfördes inte via några fredsförhandlingar med de berörda regeringarna. Det fanns ju ingen tysk regering som kunde sägas representera hela Tyskland,därmed skrevs det aldrig något fredsavtal med Tyskland i vanlig mening. Inte heller från Polen bjöd man in några som representerade det Polen som funnits före 1939. I praktiken är de polska gränser som accepterats sedan andra världskriget helt enkelt ett förslag från Sovjet, som de facto accepterades av de västallierade. Dessa gränser vilar på Röda arméns framryckning 1944-45, Det är inte så mycket mer att säga om det. Om USA hade haft tillfälle att göra samma sak någon annanstans så hade de också gjort det, det är det ingen tvekan om.

När EU och NATO etablerade Kosovo femtio år senare satte man sig också över den princip man brukar hylla om att "gränser kan bara flyttas via fredsförhandlingar och internationell rätt". EU fetischiserar en låtsasprincip om att "inga gränser får förändras utan att det görs upp strikt enligt internationell rätt", en princip som i praktiken knappast kan sägas ha existerat före 1945. EU-ländernas egna gränser och territorier har historiskt sett ofta inte alls kommit till via det innehåll som idag kallas för internationell rätt, för att inte tala om USA.

Gränsjusteringarna direkt efter andra världskriget räknar jag in i andra världskriget. I Kosovo skedde inga gränsjusteringar, det var bara ännu en i den långa raden av separatistregioner. Så, nej, faktum kvarstår, Ryssland försöker köra över en princip som gällt sedan andra världskriget för att vinna fördelar åt sig själv. Världen kommer bli en sämre plats om den tillåter att det sker.

Citat:
Det är ren och skär dumhet, parad med skenhelighet, att sätta Europas säkerhet, energiförsörjning och ekonomi på spel för Donbass' skull.

Västvärlden krigar inte för Donbas skull. Västvärlden krigar för principen att våld inte ska löna sig. Om du vill kan du se det som en investering i framtida fred. En väldigt lönsam investering dessutom. Det finns utan vidare tusentals miljarder euro i framtida militärutgifter att spara in på. Men det hänger på att Ryssland får ett lämpligt straff för sitt dåliga beteende så att resten av världens potentiellt aggressiva stater lär sig vad man inte kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du pekar på en punkt de följde, men finns massor med andra som Ukraina inte följde. De var knappast entusiastiska över Minsk 2, tvärtom kände Ukraina sig nog tvingade att gå med på dessa, lite som Sovjet tyckte det var orättvist att de fått släppa baltikum-länderna vid WWI.

Det finns punkter i Minsk-avtalen som Ukraina inte följde. Men det finns fler punkter som Ryssland och separatisterna inte följde. Vilket är helt naturligt. Ukraina var under hårt tryck från Västländerna för att gå med på eftergifterna i Minsk. Ryssland utövade inget motsvarande tryck mot separatisterna (tvärtom skulle nog många hävda).

Men poängen här är att man kan knappast skylla Ukraina för att Minsk-avtalen inte hölls. De var den mindre skyldiga parten och även om det hade följt avtalstexten till punkt och pricka så hade det ändå inte blivit någon varaktig fred eftersom den andra sidan var uppenbart ointresserad av det.

Citat:
Du gillar inte alternativet med fritt DPR. Men vad är det du tror är den bättre lösningen, och vad har den för kostnader, ekonomiska & humanitära?

Jag har inget emot ett självständigt Donbas, det är förstås bra om det är någotsånär fritt och demokratiskt, men även det kan jag klara mig utan om så skulle vara. Problemet är ju att Donbas inte vill vara självständigt. Eller snarare så vill de ryskstödda luffarna i ledningen för Donbas-republikerna inte vara självständiga. De har alltid hävdat att de vill vara en del av Ryssland, vilket antagligen också alltid har varit Rysslands plan.

Om Donbas-republikerna verkligen blev självständiga på riktigt, till exempel efter en OSSE-övervakad självständighetsomröstning med åtföljande fria parlamentsval, så är jag rätt säker på att Ryssland skulle se det som en oacceptabel förlust. En av punkterna i Minsk-avtalet var just att separatistområdena skulle hålla OSSE-övervakade lokalval. Det har de kategoriskt vägrat. Man får dra sina egna slutsatser utifrån det.
Citera
2022-06-14, 14:24
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom borde strypa helt. Då lär tyskarna sätta igång sitt militärindustriella komplex och bomba bort ryssen från Ukraiba

Jag är för att tyskarna börjar återmilitarisera Magna Germania. Historiskt har Tyskland varit en utmärkt motvikt till Ryssland. Dessutom tycker jag det är dags att tyskarna återtar de av Polen ockuperade preussiska områdena, samt Schlesien/Breslau och Böhmen. Polen i nuvarande form är i stort en illegitim statsbildning på historiskt tysk mark.

Ett starkt Tyskland är en garant för Europeisk stabilitet visavi ryssen.
Citera
2022-06-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Kolingen är inte ens en riktig finländare utan en ruotsalainen vitto.
Vad har detta att göra med i denna tråds huvudämne som är:

Putins invasion i Ukraina?
Putin beodrar sina styrkor till massmord?
Citera
2022-06-14, 14:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Jag har inget emot ett självständigt Donbas, det är förstås bra om det är någotsånär fritt och demokratiskt, men även det kan jag klara mig utan om så skulle vara. Problemet är ju att Donbas inte vill vara självständigt. Eller snarare så vill de ryskstödda luffarna i ledningen för Donbas-republikerna inte vara självständiga. De har alltid hävdat att de vill vara en del av Ryssland, vilket antagligen också alltid har varit Rysslands plan.

Om Donbas-republikerna verkligen blev självständiga på riktigt, till exempel efter en OSSE-övervakad självständighetsomröstning med åtföljande fria parlamentsval, så är jag rätt säker på att Ryssland skulle se det som en oacceptabel förlust. En av punkterna i Minsk-avtalet var just att separatistområdena skulle hålla OSSE-övervakade lokalval. Det har de kategoriskt vägrat. Man får dra sina egna slutsatser utifrån det.

Bra och nyanserat. Jag håller med om att det är ett problem, och kanske ett oövervinneligt sådant.
Citera
2022-06-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jag är för att tyskarna börjar återmilitarisera Magna Germania. Historiskt har Tyskland varit en utmärkt motvikt till Ryssland. Dessutom tycker jag det är dags att tyskarna återtar de av Polen ockuperade preussiska områdena, samt Schlesien/Breslau och Böhmen. Polen i nuvarande form är i stort en illegitim statsbildning på historiskt tysk mark.

Ett starkt Tyskland är en garant för Europeisk stabilitet visavi ryssen.

Glöm inte Frankrike, vi måste ha ett starkt Franskt högteknologiskt försvar för att avskräcka Putinisterna från att ens tänka tanken att anfalla Finland, Baltikum eller andra delar av Europa.
Citera
2022-06-14, 14:35
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssar som gör det dom är bäst på: plundring. Här plundrar dom en butik i Poltava:

https://twitter.com/antiputler_news/status/1536638266635689986?t=i8rkjRQGJR4MsZ3MdW7IVQ&s=19

Det finns inga ryska trupper i Poltava.
Citera
2022-06-14, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Vilka mackar i Sverige säljer bensin från Ryssland?
Edit: sorry inte fråga till just dig utan till tråden.
Vad jag vet var det mer för. Nu tror jag vi köper färdiga produkter så det syns inte lika mycket. Så det är svårt att säga. Bäst att fråga någon insatt. Jag tror att Ingo bl.a. körde med ryska produkter men jag är inte säker.
Citera
2022-06-14, 14:38
Medlem
Alsenos avatar
Man undrar vad civilbefolkningen i Ukraina har gjort mot dom ryska soldaterna?
Citera
2022-06-14, 14:40
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
I exakt vad för nutida områden är ryssland framstående i? (Ta inte upp gamla Sovjet bragder. De kunde faktiskt åka ut i rymden).
Vilka ryska företag är framstående? Att ta fram råvaror är inte särskilt komplicerat.

Jaså, arbetar du med råvaror?

USA lägger mer på utveckling än i princip världens länder tillsammans. Med tanke på deras dollarspridning överallt kan de spendera, skuldsätta sig astronomiskt och veta att dollarn ändå kommer vara stabil. Att jämföra det korrumperade landet med Ryssland är hyfsat orättvist. Finns ingen större skurkstat än USA när det kommer till att stjäla länders resurser, involvera sig politiskt eller att sonika ta de framstående vetenskapsmän i olika länder.

Du vet att USA låg ljusår bakom Tyskland innan och under WW2, va? Vetenskapsmännen och forskarna fick 2 alternativ efter krigets slut - Arbeta för oss eller hamna i fängelse/avrättning.

Faktum är att USA's framsteg (om vi nu ska använda de som måttstock) i mångt och mycket kommer från andra länders briljanta vetenskapsmän och ingenjörer. Krydda det med allt man stulit och hur man manipulerat marknaden är det knappast konstigt.

Det som dock är konstigt är allt prat om att Putin har cancer, att han är Hitler 2.0, han har tappat vettet etc. Finns ju otaliga framträdanden publikt där han diskuterar inflationen, kriget, spannmål, vetenskap och energi på ett sätt som borde få andra ledare att skämmas.

USA har/hade också väldigt många företag som sysslar med allt ifrån råvaror till rymdforskning i USA i Ryssland och då är det inte direkt amerikanska genier som arbetar där - det är ryska.

Nu under kriget kommer Rysslands största hjärnor förmodligen att sondera marknaden och erbjuda sina tjänster utomlands pga av att det inte kan arbeta i Ryssland då de inte finns allt som behövs för forskning och utveckling.

USA styr marknaden i mångt och mycket och sanktionerna skapar brist på halvledare som är problematiskt. Det kommer förmodligen tvinga Ryssland att börja investera tungt i egen produktion och behöver inte alls vara något negativt.

Personligen, och vad jag hört av de få vänner jag har från Ryssland, så är befolkningen väldigt nöjd med att "sever their ties with the corrupt EU and America". Det innebär ju att Ryssland, som har en enorm produktion av jordbruk och dylikt, en väl spridd war-chest och naturgas/olja kan satsa dessa pengar i det egna landet och sin egen utveckling.

Det kommer ungefär bli som när Hitler tog över Tyskland och revolutionerade ekonomin, infrastrukturen, skolan, vetenskapen, you name it. Världen omkring kan inte tillåta det. Alla ska ha det lika jävligt.

De vanliga dödliga kommer dock aldrig förstå vilka enorma möjligheter det här är för Ryssland som enskild nation. Världen kommer förmodligen titta på avundsjukt om 10 år (om inte man invaderat dom innan det pga av massa falska påståenden då). De har fortfarande bra allierade i Kina och Indien.

Jaishankar förklarar Indiens ståndpunkt ganska bra:

https://www.youtube.com/watch?v=j2EdQD_Eag0&ab_channel=CRUX

De kommer fortfarande ha en enorm marknad för sin olja och gas och spannmål. Dessa länder och andra i närområdet kommer fortsätta handla till bra priser från Ryssland för sin befolkning. De skiter fullständigt i korrupta EU eller USA. På tal om USA, varför skrivs det ingenstans om att USA lyft de flesta av sina sanktioner pga av sin egen inflation?

Vi får se. Jag vill nu se än högre inflation än den vi har nu och det kommer komma och bli mycket värre. Det är bra att satsa på grön energi men de gör man sakta och långsiktigt. Att göra som Sverige gör nu är en piss i nyllet på varje invånare och eliten bara skrattar i sina plan och lyxbilar.

Vi får se vad folk säger när literpriset ligger på 30-40 kronor. När 500g köttfärs kostar 80-90 kronor. När det börjar bli stora brister på varor vi är vana vid att ha. Vintern kommer snart. De finns inte en möjlighet att länder i EU kommer klara av produktionen av energi som befolkningen behöver och blir det en kall vinter så kommer man behöva kapa många industriers produktion för att säkerställa befolkningens. Gissa vad kostnaderna kommer hamna på?

Gissa vad kostnaden blir i inflation, arbetslöshet etc om man inte kan producera tillräckligt med energi.

Nej. Jag förstår att människan är en känslodriven varelse. Jag kommer dock aldrig förstå hur man kan sitta och beundra en dåre och psykopat som Zelenskyj eller en senil pedofil som Biden. Till sist förstår jag heller inte hur man kan svälja precis all propaganda som kommer från väst. De ena mer absurt än det andra och man har 0 bildning eller förståelse kring hur saker hänger ihop, ekonomiskt, historiskt eller politiskt. BAAAAAAARA massa känslor, buhu.

Vi får se vad som sker nu när EU börjar arbeta på sin motion för att få ännu mer inflytande över medlemsstater än staten själv. Problematiken med EU förstår nog till och med du.

EDIT:

Såg att jag använde "framstående" vilket är helt inkorrekt. Det jag menar är att Ryssland inte är i någon stenålder som de flesta här får det att låta som och de kommer vara framstående inom 10 år. Garanterat. Helt fritt från korruptionen från EU och USA och kan satsa allt på det egna.
Senast redigerad av barkie 2022-06-14 kl. 14:42.
Citera
2022-06-14, 14:40
Medlem
Gyrks avatar
Intressant tråd om propaganda:
https://twitter.com/sumlenny/status/1535582101621420032?s=21&t=yjixOD8ox6twYrzuGw9QBA
Citera
2022-06-14, 14:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Man undrar vad civilbefolkningen i Ukraina har gjort mot dom ryska soldaterna?

Fråga de ukrainska soldaterna som torterat, förnedrat, använt de som sköldar och tagit deras ägodelar. Är nog mer att man kan göra precis vad man vill utan konsekvens nu. Allt fokus och allt som händer är på Ryssland och självklart kommer en majoritet av de korrupta ukrainarna utnyttja det för den egna vinningen.
Citera
2022-06-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, det var ingen "statskupp" som mången gång tidigare nämnt.

Jo, Krim invaderades. ryssland hade/har mycket riktigt en flottbas i Sevastopol som hyrdes av Ukraina innan invasionen. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_68/262

Vilken "provokativ politik" avses, och varför anser du att densamma berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och strävan att slakta landets befolkning?
Jo. Per definition en statskupp eftersom avsättandet stred mot konstitutionen.

https://www.globalis.se/Konflikter/Europa/ukraina

Övertagandet av Krim skedde inte genom en invasion.
Jag anser inte att ”den psykotiske dvärgen” har rätt att slakta landets befolkning.
Däremot anser jag att allt detta föregåtts av en stor provokation från väst, och att i synnerhet USA bär en stor del av ansvaret.
Anfallet kom knappast som en blixt från klar himmel, utan man har petat björnen i ögat under många år, och till slut kom den reaktion man visste skulle komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in