2022-06-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Avvaktar lite innan jag tror på siffrorna. De ryska förlusterna har legat på runt 200 om dagen.

Men iallafall det är bra att vara medvetna om att när siffran 700 soldater om dagen nämns så ingår även sårade som förhoppningvis överlever.

Jag killgissar nu litegrann, men troligen har ukrainas förluster ökat senaste 1-3 veckorna på grund av underlägsen förmåga i artilleriet. I stort sett så kan soldaterna bara ligga i sina hålor och uthärda att ryssarna öser bomber dygnet runt.

Det är alltså en fruktansvärd situation vid fronten och det är ett tydligt budskap till Europa att Ukraina behöver få materiell och då framförallt artilleri med längre räckvidd för att kunna mota tillbaka ryssarna.

Kom ihåg att Ukraina kämpar för Europas frihet. Om Ukraina förlorar i Ryssland är det fler länder som kommer att ockuperas inom de närmaste årtiondena och kriget kommer då att hamna betydligt närmare oss.

Ryssarna har nu varit ett hot mot Europa i väldigt många år. Vill vi verkligen ha kvar vår fiende? Det bästa som kan hända är att Europa pumpar in vapen till Ukraina som sedan maler ner den ryska militären och ger en Ryssland en svidande förlust så att de till slut väljer en annan väg än att återskapa den forna stormakten tsar-ryssland eller sovjetunionen.
Så länge ryssland har sina kärnvapen så är läget hopplöst.
Ryssland går aldrig att mala ner.
Citera
2022-06-14, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
100 stupade per dag är den siffra som nämnts, uppskattningsvis tre till fyra gånger så många sårade.

Ryssland har sannolikt större förluster då deras soldater är dåligt utbildade och omotiverade.
Det är ett pris vi måste vara beredda att betala för att kunna upprätthålla vårt civiliserade samhälle och västerländska demokrati.
Citera
2022-06-14, 14:22
Bannlyst
Är det bara jag som inte förstår varför det skulle vara mycket? Det finns 44 miljoner människor i Ukraina ungefär. Skulle det dö 1000 om dagen(inte sårade) så skulle det alltså bli 365 0000, på 18 år blir det 6 570 000 män. Det kan lätt ersättas genom att födas mer barn, men nu pratar vi alltså om nästan 10 gånger mindre som dör per dag. Vilket innebär ca 650 000 män på 18 år. Visst börjar det låta mycket, men relativt är det knappast någon katastrof. Då är materiel en större fråga.
Citera
2022-06-14, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Den Ukrainske presidenten Zelenskij kommer ut med en chockerande siffra : "Vi förlorar 700 soldater om dagen". En fruktansvärt siffra som choker omvärlden. Hela nästan två bataljoner soldater om dagen sen krigets början. Enligt Zelenskij Ukraine har förlorat mer än 50.000 soldater sen krigets början den 24 Februari, en rena rama katastrof och en militär fiasko av en historisk skala.

Zelensky: Ukrainian army suffering up to 700 casualties daily
As many as 700 men Ukrainian soldiers are dying or being wounded every day fighting against Russian Federation (RF) forces, President Volodymyr Zelensky said in comments widely reported in Wednesday news reports.

Vad tycker ni? Hur länge kommer Ukraine hålla ut innan ukrainska armen kollapsar? Det verkar ju vara så att Ryssland tar över inom ett par månader med tanke på enorma ukrainska förluster.

https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/zelensky-ukrainian-army-suffering-up-to-700-casualties-daily.html

Jag tror innan sommaren är över (augusti) så har ukraina kapitulerat. Som det går nu så kan man annrs tro det hänger på en vecka.

Btw.
Ni som läst artikeln - hur mycket krävde den knarkande tiggarslusken från Kiev denna gången för sina 7000 stupade män? mycket pengar ville dvärg slusken i kiev ha nu denna gången?
Citera
2022-06-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Jag tror innan sommaren är över (augusti) så har ukraina kapitulerat. Som det går nu så kan man annrs tro det hänger på en vecka.

Btw.
Ni som läst artikeln - hur mycket krävde den knarkande tiggarslusken från Kiev denna gången för sina 7000 stupade män? mycket pengar ville dvärg slusken i kiev ha nu denna gången?

Det är väl investerade pengar för att den lille bunkerdvärgen i Moskva ska försvagas.

Hela världen ser på hur "lillebror" nu förnedrar Ryssland i krig.
Citera
2022-06-14, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är väl investerade pengar för att den lille bunkerdvärgen i Moskva ska försvagas.

Hela världen ser på hur "lillebror" nu förnedrar Ryssland i krig.

Just den där biten är du nog ensam om att se och tycka. Till och med Expressen skriver idag om hur det verkligen ligger till.
Men du får sp klart gärna sponsra kriget och dvärgen i Kiev, men bra går det inte för dem och någon vinst är inte i sikte.

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/putin-inte-sa-isolerad-som-vi-i-vast-vill-tro/
Citera
2022-06-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Japp, det ska ingå i planen att man kan ha fel.

Jag förstår dock hur du resonerar. Om vi låter ryssarna få Ukraina så klarar vi oss själva ganska bra i några år till. Sedan tar ryssarna nog relativt snabbt även Moldavien eftersom det redan ingår i planen för svarta havet dominans.

Därefter kan det ju faktiskt gå några år innan det är nytt krig. Då har du och jag levt lyckligt några år till och det är snarare våra barn som får ta smällen.
Citera
2022-06-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så länge ryssland har sina kärnvapen så är läget hopplöst.
Ryssland går aldrig att mala ner.

Deras militära styrka går att mala ner. Om de fortsätter att försöka ockupera Ukraina är de tvungna att ha militär på plats och Ukraina har ingen anledning att sluta kriga oavsett hur mycket Putin skriker.

Så efter ett tag så blir det svårt att få fram fler soldater som är beredda att bli kanonmat.

Ukraina verkar inte ha några problem med att få fram kanonmat eftersom ukrainarna bokstavligen talat slåss för sitt land och sin frihet. Motiveringen finns där.

Ryssarna har inte den fördelen utan alla ryssar undrar varför de ska dö i ett krig i ett annat land.
Citera
2022-06-14, 14:53
Medlem
Citat:
Just den där biten är du nog ensam om att se och tycka. Till och med Expressen skriver idag om hur det verkligen ligger till.
Men du får sp klart gärna sponsra kriget och dvärgen i Kiev, men bra går det inte för dem och någon vinst är inte i sikte.

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/putin-inte-sa-isolerad-som-vi-i-vast-vill-tro/

Nu vad det inte det jag skrev.

Ryssland är förnedrade militärt - därmed inte sagt att de är totalt isolerade.

Kina och Indien utnyttjar ju situationen och köper olja billigare för Ryssland är svaga.
Citera
2022-06-14, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu vad det inte det jag skrev.

Ryssland är förnedrade militärt - därmed inte sagt att de är totalt isolerade.

Kina och Indien utnyttjar ju situationen och köper olja billigare för Ryssland är svaga.

Nja. nu var det ju som så att Ryssland var inte svaga om du läste länken jag skickade och skrev i inlägget ovan.

Väst TROR Ryssland är svaga men kolla som Rubeln har återhämtat sig?
Citera
2022-06-14, 15:18
Medlem
Citat:
Nja. nu var det ju som så att Ryssland var inte svaga om du läste länken jag skickade och skrev i inlägget ovan.

Väst TROR Ryssland är svaga men kolla som Rubeln har återhämtat sig?

Rublen är återhämtad "på pappret".

Allt kommer bli dyrare för Ryssland som importerar mycket - inklusive avancerad västteknologi.

De kan likt Nordkorea trixa och försöka komma runt detta men det blir dyrare.
Citera
2022-06-14, 16:13
Medlem
Som jag sa, väst kommer slåss till den sista Ukrainaren, och det visar sig vara mer sant för varje dag.
Låt mig gissa, till slut kommer Zelensky bli avsatt och en annan västvänlig president kommer bli tillsatt för det nya begränsade Ukraina utan kust till Svarta havet.

Detta hade kunnat stoppas redan innan 2014. Men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in