2022-06-14, 10:47
Medlem
Blir intressanta år nu, vi ska inte glömma att den verkliga inflationen är mycket högre då bränsle och energipriserna tagits ut ur kpi nu för inte så längesedan gör att få finare siffror.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2022-06-14 kl. 10:54.
2022-06-14, 10:48
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Våra grannländer är i mycket bättre position då vanliga människor är rika tillsammans med att kriminalitet knappt existerar.

Samtidigt är Sverige laglöst utan fungerade polisväsende tillsammans med 2 miljoner systembelastande blattar som hatar alla svenskar.

Och nu kommer den värsta kristen Sverige någonsin mött i modern tid.

Jag är tacksam för att inte bo i Sverige.

Jag förstår din frustration men det är inte invandrarnas fel att det ser ut som det gör. Skyll på politikerna. Vi har skottat in människor i Sverige för att ekonomin ska växa och det har den gjort också. Problemet är att vi inte har använt oss av assimilering eller språk/försörjningskrav som man gör i andra länder.
2022-06-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
När kommer det bli "goda tider" igen?

Ökade bostadspriser
Låg inflation
Gröna siffror på börsen.
Gröna siffror på krypto
Låg ränta.

Ja ni fattar.

Kommer det ta 1 år eller 10 år om ni ska höfta?
I Sverige? Minst 5 år. Gärna 7 år.

Gissningsvis.

Men samtidigt så är det ett dysfunktionellt land och det kan tänkas att det vanstyrs så illa att vi aldrig blir av med detta. Så gjorde Uruguay på 50talet och de har inte återhämtat sig än.

Det kan bli så jävla illa att Sverige aldrig återhämtar sig. Den politiska ledningen kan ju lova allt möjligt, höja löner och sänka räntorna. Då gäller det att flytta medan det fortfarande finns möjlighet.
2022-06-14, 10:49
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det fetade: Viktigt poäng faktiskt, som inte kommer fram i media (vem är förvånad...). Skulle vara intressant att få fram siffor på hur mycket det påverkar inflationstrycket. Folk i gemen förstår heller inte hur viktig stabil energiförsörjning är för utveckling och välfärd i ett land.

Jag skulle säga att den s.k "miljörörelsen" står bakom de flesta problem vi ser idag. Allt från priset på bensin till energi och mat.

Se hur miljörörelsen i Tyskland fick de räddhågsna politikerna att stänga fullt fungerande kärnkraftverk, och därmed gjorde tyskarna till gratis förnedrings-sexslav för ett gapskrattande Ryssland.

Det är på tiden att folk börja vakna och se detta. Tyvärr, som du säger, är de allra flesta inom media djupt involverade i miljöfascismen och går dess ärenden. Så det kommer ta tid innan folk kommer till insikt.

Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Helt riktigt. Det är dags för folket att resa sig och börja slå ihjäl alla som röstat på Miljöpartiet. Börja med att åka hem till era lokala miljöpartistiska politiker och mörda dem!

Förr eller senare hamnar vi där. Beroende på hur snabbt den stora massan inser att det är den s.k "miljörörelsen" som satt dem i skiten. Glöm inte att i stort sett alla svenska journalister är fanatiska miljönazister som driver sin agenda för att förtrycka det svenska folket.
2022-06-14, 10:50
Medlem
Tror att en högerregering hade fått ordning på en hel del.

Tidernas absolut viktigaste val äger rum i Sverige om mindre än 100 dagar.
2022-06-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag förstår din frustration men det är inte invandrarnas fel att det ser ut som det gör. Skyll på politikerna. Vi har skottat in människor i Sverige för att ekonomin ska växa och det har den gjort också. Problemet är att vi inte har använt oss av assimilering eller språk/försörjningskrav som man gör i andra länder.
Jag skyller inte på invandrare, men Sverige är i en mycket sämre position än grannländerna på grund av att Sverige har massa problem kopplat till systembelastande invandrare. De problemen finns inte i Danmark och Norge.

Därför är Sverige i en mycket mycket sämre situation i jämförelse med grannländerna.
2022-06-14, 10:52
Medlem
Citat:
När kommer det bli "goda tider" igen?

Ökade bostadspriser
Låg inflation
Gröna siffror på börsen.
Gröna siffror på krypto
Låg ränta.

Ja ni fattar.

Kommer det ta 1 år eller 10 år om ni ska höfta?

Räkna med 10 år.

Problemet är ju att man kan inte pumpa en ekonomi hur länge som helst med lånade pengar.

Pengarna måste förr eller senare betalas tillbaka.

Jag är helt klart nöjd över att inte vara lånetorsk som sitter med villa på 5 miljoner, topplån , lån på bil samtidigt som man har en osäkert knegarjobb.

Folk lever över sina tillgångar, det är inte rimligt att säg en sjuksköterska och en industriknegare ska sitta i ett hur på 5 miljoner, när ska de hinna betala tillbaka dessa pengar innan de går i pension?
2022-06-14, 10:55
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag skyller inte på invandrare, men Sverige är i en mycket sämre position än grannländerna på grund av att Sverige har massa problem kopplat till systembelastande invandrare. De problemen finns inte i Danmark och Norge.

Därför är Sverige i en mycket mycket sämre situation i jämförelse med grannländerna.

Då är vi eniga. Men Sverige har kapacitet att ta sig ur krisen som vi alltid gör på något sätt. Men då krävs tuffa beslut från politikerna och inget trams i riksdagen.

Sunt förnuft och hårda tag. Alla måste hjälpa till och alla ska bekosta skiten, det är så man löser problemen.
2022-06-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Räkna med 10 år.

Problemet är ju att man kan inte pumpa en ekonomi hur länge som helst med lånade pengar.

Pengarna måste förr eller senare betalas tillbaka.

Jag är helt klart nöjd över att inte vara lånetorsk som sitter med villa på 5 miljoner, topplån , lån på bil samtidigt som man har en osäkert knegarjobb.

Folk lever över sina tillgångar, det är inte rimligt att säg en sjuksköterska och en industriknegare ska sitta i ett hur på 5 miljoner, när ska de hinna betala tillbaka dessa pengar innan de går i pension?
Svenskarna har ju i många många år resonerat som så att man aldrig ska betala tillbaka de där stora lånen, och samtidigt i grannländerna Danmark, Norge och Finland så betalar du tillbaka ett huslån på 25, 30 eller 35 år.

Sverige är riktigt jävla illa ute.
2022-06-14, 10:57
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Ja det förstår jag väl einstein men om det förra året kostade 100:- och detta år 130:-, kan man enbart med dom siffrorna veta hur hög % inflationen är? Eller hur tar man reda på det?

Eller desperation att få in riktiga ekonomiska medel, inte bara nytryckta pengar?
En prisökning med 30% betyder inte att inflationen är så hög utan att det är många led som påverkar prishöjningen. Om vi ska fortsätta med äggexemplet så gör alla prisökningar för att kunna producera ägg (foder till höns, transportkostnader, lönekostnader till personal, elkostnader osv) att priset ökar. Och i detta land så ska allting beskattas så om för att inte gå back måste större prishöjningar än inflationsprocenten göras.
2022-06-14, 10:57
Medlem
Peking går i lockdown igen. Lär knappat hjälpa.
2022-06-14, 10:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tror att en högerregering hade fått ordning på en hel del.

Tidernas absolut viktigaste val äger rum i Sverige om mindre än 100 dagar.

Denna kommentar har jag hört inför VARJE val i 30 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in