2022-06-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Kan någon förklara vad inflation är? Varför ska vi bry oss och kan dom inte bara sänka den?

Kort innebär det att du får mindre för dina pengar.

Om du förra året kunde köpa exemplevis ägg, mjölk och ost för 100 kronor behöver du idag 130 kronor för att köpa exakt samma sak.

Väldigt enkelt förklarat givetvis.
2022-06-14, 10:36
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nej, inte i hela västvärlden. Se på våra grannländer; de har knappt problem alls i Danmark och Sverige.

Det är Sverige som sticker ut som ett vanstyrt och dysfunktionellt land.

Hoppas det var värt det, jag vill att alla nu som skuldsätts för livet nu sänder tankar till de världsförbättrare, sänd tankar till de politiskt korrekta människor som ville känna sig goda. Nu kommer räkningen Svenne och det är du som får betala för alla andra jävla as.

Varsågod, hoppas det går att äta godheten 😂👍

Nu önskar inte jag olycka till de som belånat sig och riskerar skulder, det är nämligen inte deras fel att det ser ut som det gör.

Vi tar oss ur krisen tillslut men det kommer inte vara kul framöver. Grannländerna är inte skonade från problematiken men kanske inte lika hårt ansatta som vi i Sverige då vi som du säger, varit givmilda och ”naiva” som det heter.

Kriminaliteten kommer öka markant nu när de redan fattiga och marginaliserade har ännu lite mindre att röra sig med. Stölder och inbrott samt bedrägerier kommer skjuta i höjden.
2022-06-14, 10:37
Medlem
Det jag dock tycker är konstigt, med den här katastrofala inflationen - borde inte börsen reagera med att falla ganska kraftigt?
2022-06-14, 10:37
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Kort innebär det att du får mindre för dina pengar.

Om du förra året kunde köpa exemplevis ägg, mjölk och ost för 100 kronor behöver du idag 130 kronor för att köpa exakt samma sak.

Väldigt enkelt förklarat givetvis.
Det förstår jag, men i ditt exempel är inflationen 30% eller? Nu är den i Sverige runt 7% och i Turkiet runt 40%(?), vad kan man konkret utreda av denna procentsats?
2022-06-14, 10:38
Medlem
När kommer det bli "goda tider" igen?

Ökade bostadspriser
Låg inflation
Gröna siffror på börsen.
Gröna siffror på krypto
Låg ränta.

Ja ni fattar.

Kommer det ta 1 år eller 10 år om ni ska höfta?
2022-06-14, 10:38
Medlem
Citat:
Det förstår jag, men i ditt exempel är inflationen 30% eller? Nu är den i Sverige runt 7% och i Turkiet runt 40%(?), vad kan man konkret utreda av denna procentsats?

Jag bara höftade vissa siffror för att förklara vad inflation är.
2022-06-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Helt riktigt. Det är dags för folket att resa sig och börja slå ihjäl alla som röstat på Miljöpartiet. Börja med att åka hem till era lokala miljöpartistiska politiker och mörda dem!
Det hade iallafall varit rättvist om man nu får drömma lite.

Bara tänk på vilka effekter deras dogmatiska tänkande ledit fram till! Nedstängd kärnkraft i Tyskland och Sverige med efterföljande energikris som piskar hela medelklassen fattig samtidigt som Afrika och Mellanöstern ska svälta.

Miljöpartiet har saboterat en fungerande värld. Det är viktigt att veta hur allt kunnat vara så mycket bättre utan Miljöpartiets dogmer.
2022-06-14, 10:39
Avslutad
Citat:

Jädrigt märkligt att med så hög inflation har ändå Turkiet nästintill allra billigaste all inclusive resorna. Mallis har däremot betydligt dyrare all inclusive i Alcudia t ex än tidigare. Kan det vara stor skillnad lönenivåer?
2022-06-14, 10:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Kan någon förklara vad inflation är? Varför ska vi bry oss och kan dom inte bara sänka den?

Bara att googla inflation så får du mycket information.

Inflation är enkelt förklarat en generell prishöjning där du får mindre för dina pengar. Om inte lönerna går upp i samma takt som priserna så blir lönerna lägre i relation och du har mindre pengar kvar i plånboken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Nu önskar inte jag olycka till de som belånat sig och riskerar skulder, det är nämligen inte deras fel att det ser ut som det gör.

Vi tar oss ur krisen tillslut men det kommer inte vara kul framöver. Grannländerna är inte skonade från problematiken men kanske inte lika hårt ansatta som vi i Sverige då vi som du säger, varit givmilda och ”naiva” som det heter.

Kriminaliteten kommer öka markant nu när de redan fattiga och marginaliserade har ännu lite mindre att röra sig med. Stölder och inbrott samt bedrägerier kommer skjuta i höjden.
Våra grannländer är i mycket bättre position då vanliga människor är rika tillsammans med att kriminalitet knappt existerar.

Samtidigt är Sverige laglöst utan fungerade polisväsende tillsammans med 2 miljoner systembelastande blattar som hatar alla svenskar.

Och nu kommer den värsta kristen Sverige någonsin mött i modern tid.

Jag är tacksam för att inte bo i Sverige.
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Jag bara höftade vissa siffror för att förklara vad inflation är.
Ja det förstår jag väl einstein men om det förra året kostade 100:- och detta år 130:-, kan man enbart med dom siffrorna veta hur hög % inflationen är? Eller hur tar man reda på det?
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jädrigt märkligt att med så hög inflation har ändå Turkiet nästintill allra billigaste all inclusive resorna. Mallis har däremot betydligt dyrare all inclusive i Alcudia t ex än tidigare. Kan det vara stor skillnad lönenivåer?
Eller desperation att få in riktiga ekonomiska medel, inte bara nytryckta pengar?
2022-06-14, 10:45
Avslutad
Citat:
När kommer det bli "goda tider" igen?

Ökade bostadspriser
Låg inflation
Gröna siffror på börsen.
Gröna siffror på krypto
Låg ränta.

Ja ni fattar.

Kommer det ta 1 år eller 10 år om ni ska höfta?

Omöjligt säga..tror dock mer på 10år. Har rätt hög tjänstepension placerad, som jag nu lagt över på kortränta ett tag. Tror inte jag vill lägga tillbaka i aktiefonder föränn kanske i slutet på året om man ser ljusglimtar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in