2022-06-14, 02:39
  #166069
Medlem
Snapcounts avatar
Lite positiva nyheter :

Lederen for den såkalte «folkerepublikken» i Donetsk, Denis Pusjilin, har bedt russerne om ytterligere soldater. Årsaken er at de prorussiske styrkene har blitt utsatt for tungt artilleri, skriver det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=96997
Citera
2022-06-14, 04:22
  #166070
Medlem
Kriget är redan förlorat för Ukrainas del. De kommer att få ge upp en del av sitt territorium. De kommande månaderna kommer visa hur stor del. Kommer Ukraina att förlora Kharkov och Odessa också eller kommer det bli enbart Kherson och Donbass.

Detta hade jag sagt redan från början av kriget. Inte för att jag är speciellt smart utan för att det var uppenbart för de flesta. Dit tillhör tyvärr inte de flitiga skribenterna i denna tråd som fortfarande drömmer om ukrainsk seger. Ni kommer stå kvar med drömmarna på slutet. Frågan är om ni har modet att ifrågasätta er själva då ni blivit helt förda bakom ljuset av media. Knappast troligt.
Citera
2022-06-14, 04:39
  #166071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ukrainas behov av nya vapen.

”Mykhailo Podolyak, rådgivaren till chefen för Ukrainas presidents kontor, sa att Ukraina behöver tusen 155 mm haubitser, trehundra flera raketuppskjutningssystem, ett halvt tusen stridsvagnar, två tusen pansarfordon och tusen drönare.”

Har du sett hur mycket vapen Ukraina redan har fått sedan mars månad?
Det är helt sinnessjuka mängder vapen och högteknologi som har skickats.
Väst har helt tömt sina lager. Cargoflygplanen kunde ett tag inte ens landa i Polen för det var fullt med pågående leveranser.
Man kan hitta detaljerade listor på wiki..!
Citera
2022-06-14, 05:19
  #166072
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, de dock som är viktigast enligt mig är att väst är enat.., vilket man inte är ännu. Jänkare, britter, östeuropa ger mycket. Smånationerna i EU tar även sin del.

Men inte de stora : Frankrike, Tyskland och Italien. I tråden har vi blivit imponerade utav Frankrikes "Ceasar" donation.., de är väl 12 st.

Lilla Norge skickade iväg 20 st M109 (även om de är äldre). De tongivande i EU tar inte sitt ansvar. Intressant nog var detta en utav Margaret Thatcher`s invändningar mot ett enat Tyskland. Hon ansåg att Tyskland inte skulle ta sitt säkerhetsmässiga skyldighet i Europa. Det ser vi nu..(+ lägg till Merkel och Schröders fjäskande för Ryssland, förutom Scholtz impotens)

Utan dessa tre stora, är det svårt att besegra Ryssland. För då ser Putin en svaghet som kommer att kunna utnyttjas, och han sitter säkrare.
Glöm det!

Russia’s Oil Revenue Soars Despite Sanctions, Study Finds
Rising oil prices more than offset a decline in export volumes during the first 100 days of the assault on Ukraine.
Russia’s invasion of Ukraine triggered global condemnation and tough sanctions aimed at denting Moscow’s war chest. Yet Russia’s revenues from fossil fuels, by far its biggest export, soared to records in the first 100 days of its war on Ukraine, driven by a windfall from oil sales amid surging prices, a new analysis shows.

Russia earned what is very likely a record 93 billion euros in revenue from exports of oil, gas and coal in the first 100 days of the country’s invasion of Ukraine, according to data analyzed by the Center for Research on Energy and Clean Air, a research organization based in Helsinki, Finland. About two-thirds of those earnings, the equivalent of about $97 billion, came from oil, and most of the remainder from natural gas.

The current rate of revenue is unprecedented, because prices are unprecedented, and export volumes are close to their highest levels on record,” said Lauri Myllyvirta, an analyst who led the center’s research.
https://www.nytimes.com/2022/06/13/climate/russia-oil-gas-record-revenue.html
https://archive.ph/8oJmE


Och varför skulle inte Tyskland se till sin egen säkerhet i första hand och göra självständiga överväganden?

Edit:

Mer ur artikeln:
/.../The United States has made a dent in Russia’s earnings, banning all Russian fossil fuel imports. Still, the United States is importing refined oil products from countries like the Netherlands and India that most likely contain Russian crude, a loophole for oil from Russia to make its way to America.
__________________
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-06-14 kl. 05:58.
Citera
2022-06-14, 05:23
  #166073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Har du sett hur mycket vapen Ukraina redan har fått sedan mars månad?
Det är helt sinnessjuka mängder vapen och högteknologi som har skickats.
Väst har helt tömt sina lager. Cargoflygplanen kunde ett tag inte ens landa i Polen för det var fullt med pågående leveranser.
Man kan hitta detaljerade listor på wiki..!
Det är ju det som är poängen. Podolyak utfärdar sin NYA och dessutom akuta önskelista trots dessa sinnesjuka mängder vapen - det räckte inte, eller det var inte bra nog. Hans nya llsta kunde ha haft rubriken "ALLT GENAST!".

Han räknar inte in någonting av det som har beviljats tidigare. Inte ens USA:s färska 40-miljarder-dollar-paket. I praktiken kräver han nästan fri tillgång till allt NATO har, minus kärnvapnen. Gratis, givetvis.

Det är inte att undra på att Washington m fl nu börjar känna att "Någon med mig vilja skämta aprilo".

Kommenterade listan litet mera här: (FB) Washington Post: Ukraina får slut på ammunition, ser mörkt ut på slagfältet.
Citera
2022-06-14, 06:14
  #166074
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är ju det som är poängen. Podolyak utfärdar sin NYA och dessutom akuta önskelista trots dessa sinnesjuka mängder vapen - det räckte inte, eller det var inte bra nog. Hans nya llsta kunde ha haft rubriken "ALLT GENAST!".

Han räknar inte in någonting av det som har beviljats tidigare. Inte ens USA:s färska 40-miljarder-dollar-paket. I praktiken kräver han nästan fri tillgång till allt NATO har, minus kärnvapnen. Gratis, givetvis.

Det är inte att undra på att Washington m fl nu börjar känna att "Någon med mig vilja skämta aprilo".

Kommenterade listan litet mera här: (FB) Washington Post: Ukraina får slut på ammunition, ser mörkt ut på slagfältet.
Det blir nu ett tripartite-möte i Kiev med Macron, Scholz och Draghi i slutet av månaden. Inget är sagt om agendan. Vissa tror att det handlar om att dessa länder kommer att erbjuda Kiev ännu mer stöd och vapenleveranser:
/.../A trip to Kyiv by Mr. Macron, Chancellor Olaf Scholz of Germany and Prime Minister Mario Draghi of Italy has not been officially confirmed, and specific dates are being kept secret for security reasons, but it would take place before the Group of 7 summit meeting set to begin June 26.

A meeting with Mr. Zelensky in Kyiv would have obvious symbolism, displaying the support of these large, rich West European countries for Ukraine’s defense, its territorial integrity and its hopes for a European future. The three are likely to announce new arms supplies for Ukraine and discuss various options to help Ukraine export its grain from the blockaded port of Odesa.

Whether there will be any talk of a cease-fire or negotiations is unclear.
https://www.nytimes.com/2022/06/13/world/europe/ukraine-weapons-europe-peace.html
https://archive.ph/R96CT

Jag tror tvärtom att det handlar om det motsatta. Finns ingen anledning för att tre statschefer från EU:s viktigaste länder tillsammans åker till Ukraina i detta ärende att erbjuda mer stöd. Dessutom under mindre officiella omständigheter med oklar agenda. Stöd är för det första något man gärna basunerar ut även för hemmapubliken.

Jag tror att man kommer att tala om för Zelensky att man inte kan gå längre och att det är dags att gå med på en förhandlingslösning med eller utan villkor. Möjligtvis att man lockar med en kandidatstatus för EU-medlemskap men inte ens det är säkert. Jag tror inte att just Frankrike, Tyskland eller Italien är så pigga på att ta in Ukraina i EU-gemenskapen.
Citera
2022-06-14, 06:14
  #166075
Medlem
Termos99s avatar
Amnestys Rapport.

“ANYONE CAN DIE AT ANY TIME”


Indiscriminate attacks by Russian forces in Kharkiv, Ukraine

https://www.amnesty.org/en/latest/research/2022/06/anyone-can-die-at-any-time-kharkiv/
Citera
2022-06-14, 06:18
  #166076
Medlem
Termos99s avatar
FN beskriver de hemska effekterna av Putins invasion av Ukraina.

War in Ukraine continues to cause mayhem and “destroy the lives of many”, and it is everyone’s responsibility to limit the global food, fuel and financial crisis” that it has sustained, the UN’s top rights official told the Human Rights Council on Monday, in her last session as High Commissioner.

https://news.un.org/en/story/2022/06/1120232
Citera
2022-06-14, 06:21
  #166077
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Kriget är redan förlorat för Ukrainas del. De kommer att få ge upp en del av sitt territorium. De kommande månaderna kommer visa hur stor del. Kommer Ukraina att förlora Kharkov och Odessa också eller kommer det bli enbart Kherson och Donbass.

Detta hade jag sagt redan från början av kriget. Inte för att jag är speciellt smart utan för att det var uppenbart för de flesta. Dit tillhör tyvärr inte de flitiga skribenterna i denna tråd som fortfarande drömmer om ukrainsk seger. Ni kommer stå kvar med drömmarna på slutet. Frågan är om ni har modet att ifrågasätta er själva då ni blivit helt förda bakom ljuset av media. Knappast troligt.

Finns knappast någon som vem som vinner, om nu krig kan "vinnas", och beroende på vad du definierar som seger.

Däremot har Ukraina som självständig stat rätten att försvara sig.
Citera
2022-06-14, 06:21
  #166078
Avslutad
Det man måste få till är fler attacker mot vapenlager på rysk ockuperad mark. Helst också inne i Ryssland. Här tycker jag gott att länder som Sverige kan hjälpa till
Citera
2022-06-14, 06:25
  #166079
Medlem
Termos99s avatar
Ryssland fortsätter att strunta i mänskliga rättigheter.


...in the town of Bucha near Kyiv have exhumed a mass grave and found bodies with their hands bound and gunshot wounds to the knees and head; and the Finnish leader says the Russians are using thermobaric bombs, which are "weapons of mass destruction".

Sky News
Citera
2022-06-14, 06:26
  #166080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det man måste få till är fler attacker mot vapenlager på rysk ockuperad mark. Helst också inne i Ryssland. Här tycker jag gott att länder som Sverige kan hjälpa till
USA har tydligt och klart sagt ifrån att man inte anförtror åt Ukraina några MLRS som kan nå in i själva Ryssland. Orsaken är naturligtvis att man inte litar på ukrainarnas omdöme vid användningen av sådana vapen och inte vill behöva stå där med att NATO framstår som i öppet krig med Ryssland, ansvariga för attacker på ryska städer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in