2022-06-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så låt se om jag fattar dig rätt: Ryssland införde AK47 som standardvapen just 1947, dvs för 75 år (!) sedan. De har sedan ersatt detta vapen med flera modernare typer. Men delar av den mycket bristfälligt tränade milisen i DPR/LPR skulle alltså frivilligt välja att gå ut i strid med ännu äldre vapen?

Inser du inte hur urbota korkat detta låter? Varför du ständigt surrar dig vid befängda ideer som denna, eller överlevnad i vagnar som fått tornet bortsprängt, det är en gåta liknande den om varför Ryssland inte skickar några av sina avlagda AK47r, kroppskydd eller annan modern utrustning. Du fattar väl f.ö. att ”folkrepublikerna” inte behöver köpa vapen själva, det bjuder Mother Russia på.

1. Ifall du tror att de där vapnen är bristfälliga beror det nog på att du inte förstår hur vapen används. Du kan läsa innantill https://en.wikipedia.org/wiki/Mosin%E2%80%93Nagant https://en.wikipedia.org/wiki/PTRD-41 Det är mycket effektiva vapen även idag. Mosin-Nagant är fortfarande det handhållna vapen som för en enskild skytt har det mest överlägsna kill-recordet i världen (närmare 600-750 på 3 månader).

2. Jag tror nog att du har blivit lurad. AK-47or är kortdistans vapen, främst för skott under 400meter. De flesta AK-47 skyttar håller sig nog under 200meter. 2000m och 400m är en enorm skillnad på fälten och i städerna i krigsområdet. PTRD:n är i princip att jämföra med .50 antimaterial rifles och Mosinen i prickskytteformat är troligen bättre än många svenska prickskytteanordningar kring 5.56 och 7.62, särskilt ifall de har prickskytte och AP-ammunition av exempelvis Finsk typ eller liknande Finsk typ.

3. Färdigflashbackat!
Citera
2022-06-14, 01:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ukrainska soldater har skjutit ner rysk Ka-52-helikopter nära Izium.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/06/13/7352308/

Skönt att få goda nyheter. Hoppas dom får in ordentligt med ammo och materiel från väst nu. Känns som det blir kritiskt den kommande månaden.
Citera
2022-06-14, 01:21
Medlem
LeeVans avatar
Ukrainas behov av nya vapen.

”Mykhailo Podolyak, rådgivaren till chefen för Ukrainas presidents kontor, sa att Ukraina behöver tusen 155 mm haubitser, trehundra flera raketuppskjutningssystem, ett halvt tusen stridsvagnar, två tusen pansarfordon och tusen drönare.”
Citera
2022-06-14, 01:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju totalt 7 pjäser.., och kan ju tänka mig att behovet är skriande på andra håll men visst. "Om" jag har förstått det hela rätt även, så är man ca halvvägs i träningen även på dessa (2-3 veckor skulle det visst ta med en "crash-course"). Så man kan tänka sig ca en vecka till innan dessa får sin debut.

Sedan med räckvidden, den har man väl alleredan (70-80 km ?), men visst skulle det vara tryggare med 100 km till. Putin gnäller oavsett vad som sker.

Jag tror man kan ösa in vapen och ammo obegränsat. Putin vet han är chanslös och kommer gnälla som en råtta men räddar bara sitt eget skinn.
Citera
2022-06-14, 01:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ifall du tror att de där vapnen är bristfälliga beror det nog på att du inte förstår hur vapen används. Du kan läsa innantill https://en.wikipedia.org/wiki/Mosin%E2%80%93Nagant https://en.wikipedia.org/wiki/PTRD-41 Det är mycket effektiva vapen även idag. Mosin-Nagant är fortfarande det handhållna vapen som för en enskild skytt har det mest överlägsna kill-recordet i världen (närmare 600-750 på 3 månader).

2. Jag tror nog att du har blivit lurad. AK-47or är kortdistans vapen, främst för skott under 400meter. De flesta AK-47 skyttar håller sig nog under 200meter. 2000m och 400m är en enorm skillnad på fälten och i städerna i krigsområdet. PTRD:n är i princip att jämföra med .50 antimaterial rifles och Mosinen i prickskytteformat är troligen bättre än många svenska prickskytteanordningar kring 5.56 och 7.62, särskilt ifall de har prickskytte och AP-ammunition av exempelvis Finsk typ eller liknande Finsk typ.

3. Färdigflashbackat!
Nej, den som har blivit lurad är den värvade milismannen i Donbas som med obefintlig träning skickas till fronten med ett vapen utvecklat 1891. Ja, ett 7.62 mm gevär går givetvis att skjuta med (och jag skrev inte att vapnet var bristfälligt, läs igen), men oavsett hur mycket sagoberättelser du kommer med så finns det en helt självklar anledning att alla armeer i världen gick över till AK efter WWII: man insåg att strid ytterst sällan förs på 500+ meters avstånd. Med din logik skulle den ryska armen också dumpa sin moderna AK för ett gevär framtaget på 1800-talet. Konstigt nog gör de inte det.

Att du med en dåres envishet håller fast vid att LPR/DPRs milis frivilligt slåss med Mosin-gevär isf modernare vapen är lite underhållande, det medges. Men varför du så gärna vill ha surra dig vid en så orimlig ståndpunkt är likväl obegripligt.

Den intressanta frågan som du försöker ducka är varför inte Ryssland skeppar vettiga handeldvapen och annan utrustning till DPR/LPR. Ryssland har vapen för miljoner soldater vid mobilisering, så varför delar de inte med sig till de som de påstår sig vilja skydda?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-14 kl. 01:45.
Citera
2022-06-14, 01:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ukrainas behov av nya vapen.

”Mykhailo Podolyak, rådgivaren till chefen för Ukrainas presidents kontor, sa att Ukraina behöver tusen 155 mm haubitser, trehundra flera raketuppskjutningssystem, ett halvt tusen stridsvagnar, två tusen pansarfordon och tusen drönare.”
500 strv är inget problem; enbart USA har totalt ca 5000 M1A1, men 1000 st 155 mm haubitsar vete fåglarna om det finns i hela Nato? Det går givetvis att tillverka nya, men då talar vi 2023.

Sedan är 300 salvpjäser och 1000 haubitsar inte det enda problemet: det skall finnas ammunition också. Återigen: går att börja tillverka, med det tar en stund.

Edit: Jag ser att USA tillverkat 1600 haubits M198 sedan 1979, men de verkar bara ha haft ca 350 själva. Numera har man knappt 1000 st M777.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/M777_howitzer
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-14 kl. 01:53.
Citera
2022-06-14, 01:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag tror man kan ösa in vapen och ammo obegränsat. Putin vet han är chanslös och kommer gnälla som en råtta men räddar bara sitt eget skinn.

Jo, de dock som är viktigast enligt mig är att väst är enat.., vilket man inte är ännu. Jänkare, britter, östeuropa ger mycket. Smånationerna i EU tar även sin del.

Men inte de stora : Frankrike, Tyskland och Italien. I tråden har vi blivit imponerade utav Frankrikes "Ceasar" donation.., de är väl 12 st.

Lilla Norge skickade iväg 20 st M109 (även om de är äldre). De tongivande i EU tar inte sitt ansvar. Intressant nog var detta en utav Margaret Thatcher`s invändningar mot ett enat Tyskland. Hon ansåg att Tyskland inte skulle ta sitt säkerhetsmässiga skyldighet i Europa. Det ser vi nu..(+ lägg till Merkel och Schröders fjäskande för Ryssland, förutom Scholtz impotens)

Utan dessa tre stora, är det svårt att besegra Ryssland. För då ser Putin en svaghet som kommer att kunna utnyttjas, och han sitter säkrare.
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-14 kl. 02:05.
Citera
2022-06-14, 02:00
Medlem
Citat:
Severodonetsk

Enligt rysk propaganda-media är Ukrainas trupper i Severodonetsk nu avskurna, utan möjlighet att retirera. Om det stämmer, så tycker jag det påminner 6:e arméns öde vid Stalingrad som inte heller fick bryta sig ut. Det har ändå funnits bra möjlighet att i tid göra en taktisk reträtt till Lysychansk.

Zelensky har haft en knepig argumentation gällande trupperna i Severodonetsk.

Detta skrivs i aftonlandet media ocksa. Ukronassar omringade, kan inte fly. Annars ar Azot en Azov2, ukronassar gommer sig underjord i avlopp rattor som dom ar.
Citera
2022-06-14, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Det är komiskt hur man underskattar Ryssland och Putin. Det måste ju bara vara till Rysslands fördel…

Jag gissar att NATO/ USA/ EU och Ukraina möjligen hade befunnit sig i ett bättre läge om man tog Ryssland och Putin på allvar.

Hur man vänder på det tankesättet gentemot Ryssland i väst är nog den absolut största problemetiken man står inför.

Det här kommer definitivt att sluta med ett totalt fiasko för USA och EU.

Man kommer tillslut tvingas medge att man hade en värdig motståndare.
Citera
2022-06-14, 02:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är komiskt hur man underskattar Ryssland och Putin. Det måste ju bara vara till Rysslands fördel…

Jag gissar att NATO/ USA/ EU och Ukraina möjligen hade befunnit sig i ett bättre läge om man tog Ryssland och Putin på allvar.

Hur man vänder på det tankesättet gentemot Ryssland i väst är nog den absolut största problemetiken man står inför.

Det här kommer definitivt att sluta med ett totalt fiasko för USA och EU.

Man kommer tillslut tvingas medge att man hade en värdig motståndare.

Internt käbbel är vad som kan kosta väst detta krig. För nu när skiten har träffat fläkten så är man inte så pigg på att ta stafettpinnen i EU. Detta är stunden : Är man vuxna i EU (de stora dvs) ?, eller vill man bara snacka Greta och HBQT rättigheter ?

Är man eniga, så går det.
Citera
2022-06-14, 02:21
Medlem
Citat:
Internt käbbel är vad som kan kosta väst detta krig. För nu när skiten har träffat fläkten så är man inte så pigg på att ta stafettpinnen i EU. Detta är stunden : Är man vuxna i EU (de stora dvs) ?, eller vill man bara snacka Greta och HBQT rättigheter ?

Man kan ju börja fråga Sveriges politiker om de är enade. NÄ
Citera
2022-06-14, 02:23
Medlem
Citat:

Internt käbbel inom EU är väl positivt?
I stället för “vi har aldrig varit så här eniga”, dvs USA bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in