Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Ryssland garanterade Ukrainas självständighet och garanterade att de aldrig skulle intervenera i Ukraina och skulle skydda dem från angrepp utifrån. I utbyte fick de alla Ukrainas kärnvapen. När Ryssland inte gillade att man i Ukraina ville närma sig väst och EU, för att få ett drägligare liv, blev man sura i Ryssland. Det hjälpte att deras Rysslandsvänlige president försökte låtsas som om folkets vilja inte var EU-positiv och när han försökte sluta avtal med Ryssland och stoppade avtal med EU så revolterade folket mot den genomkorrupte presidenten.
Då ruttnade Ryssland och iscensatte kuppen på Krim och i Donbas. Sedan dess befinner sig Ryssland i krig med Ukraina. Svårare än så är det inte. Kriget tar slut när Ryssland är besegrat. Besegrade kommer de att bli. Det är bara en tidsfråga. Ukraina kommer inte backa och Ryssland saknar förmågan i förhållande till den mängd resurser som tillförs av väst till Ukraina.
Det där är dagisversionen för okunniga om denna konflikt. Läs på mer om vad som föregick 2014. Läs på mer om statskuppen sponsrad av USA. Läs på vad som hänt i Ukraina under åtta år.
Du är medveten om att dåvarande president Viktor Janukovytj gav med sig och tillsammans med EU tog fram en väg till nyval men trots det så lugnade sig inte den lilla klicken av råskinn utan dom började okupera myndighetsbyggnader och hota presidenten som flydde? Dom passade på då han var i tjänsten och besökte Donbas. Nationalisterna och nassarna ville inte ha ett nyval utan dom ville ha makten själv, en makt dom aldrig kunde få eftersom södra och östra Ukraina aldrig skulle rösta för dom.
Vad det gäller stödet för EU då så var det splittrat, gissa hur. Folket i östra och södra Ukraina brydde sig inte utan levde gott på industrisammarbetet med Ryssland dom hade där. Nationalisterna och nazisterna tänkte annorlunda där upp i västra Ukraina och ville kapa all kontakt och förbjuda all kultur från Ryssland, kosta vad det vill och då inklusive krig.
Efter att nationalisterna fått makt 2014 så kapades industrisammarbetet och över en natt blev många djupt fattiga. Man har blivit lovade EU i åratal och skyllde innan 2014 alla problem på Ryssland. Trots att dom kapade banden med Ryssland blev korruptionen och annat inte bättre utan värre och dom är inte kandidater till EU-medlemskap men kanske blir på andra vägar än de regler vi satt upp för det.
Jag är fullt medveten om att många Ukrainare har den naiva drömmen om att medlemskap i EU kommer att ge dom guld och gröna skogar. Jag kan förstå dom för politiken i Ukraina har alltid varit korrupt och rutten. Det var därför dom nu röstade fram en clown till president som hade fred med Donbas som valplattform. Kanske en clown var bättre än deras andra politiker tänkte dom och kunde ta landet till EU-medlemskap, vi vet hur det gick.
Det gamla vanliga när ett samhälle slutar att fungera, välj krig och Kiev-regimen gjorde det genom att samla hundratusentals NATO-tränade trupper i Donbas för en invasion.
Jag tror vi tydligt ser vem som vinner kriget. Det är lite märkligt att tro att Ukraina kan kriga i all oändlighet som om att män och resurser inte sinar på deras sida. Snart har dom förlorat sina bästa soldater och folk verkar tro att det bara är att kasta in nya män med bristfylld utbildning mot numera stridshärdade ryssar.
Jag har skrivit så mycket mer omfattande om just denna konflikt och dess orsaker och är trött på att repetera mig. Som skrivet, läs på mer och svälj inte statspropaganda och rena lögner.