Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Zelenskys regim före feb 2022: Helt "wreckless". Stoppade inte nazi-barnläger med Azov. Följde inte Minskavtal. Tackade nej till deal strax före invasionen.
Under kriget: Har visat sig fantastisk på att väcka sympati. Stora delar av Ukraina verkar vara mot att "sluta fred snabbt" om man får tro undersökning från
https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1111&page=2 (80% vill inte göra några territoriella concessions).
Min gissning är att Kiev kommer vara väldigt envis. Det är vanligt att regimer är envisa.
Base case scenarie för mig är att Ryssland når sitt mål att ta Donbass. Men ukrainska staten ger sig inte och pratar om en sommaroffensiv, och sen en höstoffensiv, och sedan en vinteroffensiv...Ukrainska regeringen lever på bidrag från väst, och kommer efter en fred att ha helt omöjliga sociala utmaningar. De kommer inte att ge sig, tror jag.
Så då är frågan vad ryssen gör. Den frågan har jag hela tiden ställt mig - vad är planen för att framgångsrikt avsluta detta? Antagligen är planen låginstensivt krig på obestämd tid.
Är tämligen övertygad själv om att Kiev-Zelensky inte ger med sig, hur hårt trycket än skulle bli från amerikanerna på sikt. Kanske allra främst för att Zelensky vet att han själv är toast om han inleder fredsförhandlingar "för tidigt" med föresatsen att avträda land till ryssarna. Han har redan lovat för många gånger att Ukraina ska återta varenda tum — utom Krim, eller hur det nu var, eftersom det helt enkelt vore omöjligt. Kanske även för att det blivit någorlunda accepterat att Krim faktiskt är ryskt på riktigt och att annekteringen gick hyfsat schyst till. Det var någon här som skrev att han ansåg att det var "semi-OK" av ryssarna att ta Krim, så här i efterhand, och den åsikten verkar många dela. Har även förstått att det hade ansetts lika halv-OK att stötta separatisterna i LPR/DPR om invasionen aldrig ägt rum. Så kan det gå. Och jag tror att det är lagom att Ryssland snor åt sig ungefär den mark man hittills lagt under sig. Bara det får ett snabbt slut på slakten och vi slipper mer krig i Donbass. I så fall uppfyller Ryssland sitt officiella mål, alltså det som uttalades två dagar innan invasionen.
Hur som helst: Det finns en annan Flashback-användare som brukade citera någon devis som den ukrainska ledningen håller sig med, apropå att ta tillbaka allt som "tillhör Ukraina". Minns inte hur den lyder, utan mest att den förpliktigar. Zelensky känner pressen. Segra eller dö. Ryssarna ska ut. Ingenting annat duger. Samtidigt var det väl Zelensky som satte sig och förhandlade redan efter någon månad och gick med på ett antal ryska krav, fast inte på de viktigaste? Tror att det var där som utsikterna för en smidig förhandlingslösning tvärdog. Det var väl demilitariseringen det föll på. Demilitarisering blir det kanske ändå om nu ska kriget ska fortsätta över sommaren, i höst och i vinter.
Ryssarna tror jag inte känner någon större brådska. För dem räcker det med att omvärlden vänder bort blicken. Tids nog normaliseras kriget i Ukraina på samma sätt som striderna i Donbass från 2014 och framåt.