2022-06-13, 20:24
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Tror nog att någon gjort en direktbetalning till restaurangen så att Sara och Patrick får en god måltid , kanske bokat ett par trevliga rum på ett trevligt hotell med spa också
Tror du kriminella Ali också fick en förbokning på en påse pulver?

Jag tror nog swisharna vill att pengarna skall gå till utsatta barn inte till lyxhotell och lyxkrogar, men det är bara vad jag tycker. Själv skulle jag aldrig swisha till något så oseriöst som en dump
Citera
2022-06-13, 20:31
Medlem
LightFandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0IItolerans
Absolut flera av dessa du nämner ska stoppas innan de utför brott. Detta begär ju polischefer hela tiden möjligheter för. Om än på krångligare väg. Finns många som ska stoppas innan brott
Ja, innan de utför brott de från början ämnar (och har realistiska förutsättningar/planer för att) utföra. Inte saker man lockas/övertygas/mutas att utföra.
Citera
2022-06-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Ansvarsfullt? Vilja?
Mordförsök som rubricerades till grov misshandel.
Ditt huvud besitter minst fem fel.

Tysken från Uppsala?
Han såg nästan mesig ut
Citera
2022-06-13, 20:57
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tysken från Uppsala?
Han såg nästan mesig ut

Vet minst en gädda till som har haft en bakgrund med grov misshandel och försök till mord i bagaget. Den gäddan såg också mesig ut. När dumpen står med kamera och tar gäddan på bar gärning så blir de väl paralyserade. Bara för de ser mesiga ut betyder det inte att de är mesiga.
Citera
2022-06-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback91
Det är ju sjukt uppenbart att det enbart är pedofiler som går på sara angående hennes historik. Hon är ju hur öppen som helst med sina tidigare domar, och nu efter avtjänat straff så försöker hon istället göra rätt för sig och sätta dit pedofiler . Men folk hakar upp sig på hennes förflutna ?????

Det är helt enkelt inte sant. Lika lite som att alla skulle vara rasister som hade någon synpunkt på att invandringen 2015 skulle vara en sån oerhörd vinst för sverige. Vi har testat den retoriken redan, den är passé och nu är tiden kommen för en vuxen i rummet.
Citera
2022-06-13, 21:25
Medlem
Sålänge Dumpen i form av Patrik och Sara inte kan hantera ifrågasättande utan att bete sig som stollar imponerar deras ”arbete” inte ett smack. I call it bull.

Finns det några terapeuter?
Hur mycket pengar går till deras privatekonomi?
Leder deras ”pedofilfiske” med hjälp av låtsasbarn som driver på mot att få till en träff till något konkret?

Det är vidrigt att utföra pedofili men det innebär inte att man får leva på gåvor utan att redovisa sina affärer. Framförallt eftersom Patrik klagat högljutt om sin taskiga ekonomi under pandemin men nu är allt tydligen frid och fröjd..?
Citera
2022-06-13, 21:28
Medlem
N0IItoleranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Ja, innan de utför brott de från början ämnar (och har realistiska förutsättningar/planer för att) utföra. Inte saker man lockas/övertygas/mutas att utföra.
Detaljer måste ju diskuteras men vi kan vara lite överens om att lagen idag inte gör tillvaron som gädda tillräckligt jobbigt?
Citera
2022-06-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Om det nu stämmer att Patrik och Sara lunchar i Stockholm så är det väl ett nytt peddo i stockholm de ska sätta stopp för.
.

Ja. Patrik är ute på fiendemark för runt Stureplan lär man hitta många av Sonebys lyssnare. Jag har alltid gillat att Patrik står rakryggat. Lunch? Knappast toast skagen och en Ramlösa?
Citera
2022-06-13, 21:49
Medlem
Jag har följt den här tråden sen start och är fascinerad över de båda grupperingar som bildats och hur svartvitt allt verkar te sig för vissa individer i den här debatten. Jag ska vara ärlig med att jag från början ansett att Dumpens tillvägagångssätt är fel väg att gå på grund av en mängd orsaker varav flertalet redan förts fram i tråden. Jag tror inte deras metoder är särskilt effektiva för att kunna få till en lagändring ifall det är deras huvudsakliga mål.

Mycket av kritiken mot Dumpens metoder viftas bort och istället börjar anklagelserna för att vara pedofilkramare hagla gentemot budbäraren vilket mer verkar vara en regel än ett undantag. Men det finns ju ingen som helst motsättning i att i så hög grad som möjligt sträva efter att skydda barn från sexuella övergrepp genom att gynna seriösa organisationer som arbetar med detta och samtidigt rikta kritik mot Dumpen. Detta utan att stryka en endaste gäddusling längs med fjällen. Det är nästan ett fenomen i sig att det tycks finnas så många som inte lyckas förstå att det faktiskt går att avsky det gäddorna gör med varenda atom i kroppen och ändå kunna hävda att Dumpen på många sätt är en vidrig företeelse.

Kritiken är ju oftast inte saker tagna ur luften utan verkliga problem för Dumpens trovärdighet. Bara det faktum att seriösa organisationer inte vill ha med 2forty2 att göra då de menar att deras metoder snarare riskerar att göra vissa individer mer farliga än tidigare. Enbart detta borde få majoriteten som inte bara är ute efter att stilla sin sensationslystnad/skadeglädje att dra öronen åt sig. Och gissa vad? Dessa seriösa organisationer är inte heller några pedofilkramare, tro det eller ej.

Här är ytterligare ett axplock av anledningar till varför jag ställer mig kritiskt till Dumpens verksamhet:

Att de kringgår hela rättsapparaten. I en domstol sköts allt på ett professionellt sätt av yrkeskunniga där det ställs höga krav på bevis för att säkerställa att någon är skyldig. Vi som inte är insatta i Dumpens verksamhet kan bara ta deras ord på att de inte på något sätt fifflar med sina "bevis", gör godtyckliga eller subjektiva bedömningar eller sysslar med oegentligheter. Nu tror jag personligen inte att Dumpen gör något av detta trots Saras och Patriks bakgrunder, i alla fall inte uppsåtligt, men det är helt klart ett problem för trovärdigheten när det gäller sådana här verksamheter.

De individer de hänger ut är oftast de som är lättast att komma åt. Gäddornas minst sagt rättframma tillvägagångssätt (typ - "Hej, jag är en mysig farbror på 63 vintrar vid namn Göran. Visst är min fläskiga ölmage fin?") i chattarna tyder ju inte på att de lyckas få till några träffar i verkligheten, snarare motsatsen. Ett fåtal ska ha domar sen tidigare i bagaget men majoriteten av dessa lär handla om sådant de gjort irl eller andra saker de försökt med online. Detta då en sån som Göran (min generiska dumpengädda) aldrig skulle lyckas få till en träff med en 14-åring om han så försökte en hel livstid så länge han beter sig så som majoriteten (80-90%) av gäddorna gör i sina chattar.

Då krävs det antingen att de ser ut som George Clooney eller att de använder mycket fulare metoder som utpressning eller att utge sig för att vara någon annan eller locka med droger eller pengar. Majoriteten av gäddorna visar inte upp några sådana tendenser och då fiskarna spelar väldigt lättfångade så får vi som åskådare aldrig veta ifall gäddorna ens har kapaciteten att använda den sortens tillvägagångssätt som hade kunnat resultera i en verklig träff.

Sen ska vi inte tala om alla misstag Dumpen begått (riskerat undanröjande av bevis m.m.) och hur illa de betett sig mot anhöriga och i ett flertal situationer vid minsta lilla kritik från utomstående.

Ett annat problem som har diskuterats flitigt i tråden är ju att dessa uthängningar riskerar drabba anhöriga väldigt hårt, inklusive eventuella barn. Då har vissa dumpenanhängare kontrat med att den risken existerar ju för individer som blir dömda för brott i riktiga rättsinstanser också. Men här menar jag att det finns en väsentlig skillnad då Dumpens uthängningar sker inför en mycket större publik där själva sensationslystnaden står i centrum. Att som barn få se sina klasskamrater sprida filmen på pappas dumpenuthängning lär ju sätta sina spår. De som inte tror att detta hänt lär ju vara mer än lovligt naiva.

Visst, Göran 63 har, om vi ska tro Dumpen, chattat riktigt vidrigt samt åkt för att möta upp flickan. MEN hur stor är risken att han faktiskt lyckas få till en träff från första början och att det hade hänt i verkligheten? I vissa uthängningar kanske risken funnits där. Och i vissa fall har den varit icke-existerande. Här är det Dumpen som de facto agerar domare och bödel för de här männen och deras framtid. Plus att hade det handlat om en verklig situation så är det inte otänkbart att en del av dessa tjejer hade valt att backa ur när de väl träffat Göran med ölmagen irl och han hade aldrig fått möjlighet att våldta någon. Eller så hade han själv ångrat sig, mirakel har hänt förr. Min poäng är att det finns flertalet omständigheter som kan uppstå som man måste ta hänsyn till för att kunna göra en rättvis bedömning vilket gör det till en uppgift för yrkeskunniga proffs, inte Sara och Patrik.

Och innan någon påpekar det, ja, jag valde att skapa ett nytt konto för detta ändamålet då jag inte vill ha några "gäddhängs"-anklagelser riktade mot min vanliga profil då sådana lär vara ofrånkomliga med tanke på trådhistoriken. Men motbevisa mig gärna genom att inte lyckas uppfylla mina fördomar om er dumpenentusiaster som en samling svenska rednecks med examen från livets hårda skola sittandes på första parkett i pöbeldomstolen.
Senast redigerad av BobGet 2022-06-13 kl. 21:52.
Citera
2022-06-13, 21:52
Medlem
LightFandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0IItolerans
Detaljer måste ju diskuteras men vi kan vara lite överens om att lagen idag inte gör tillvaron som gädda tillräckligt jobbigt?
Det kan vi väl vara, men jag gillar inte alls verksamhet som Dumpen där incitamentet/affärsverksamheten bygger på att uppmana/locka folk att passera en gräns som (majoriteten av dem) inte ändå skulle passerat därför att de saknar förutsättningar eller reella chanser. Det är alldeles för godtyckligt och rättsosäkert. (Vem har någonsin begärt ut en komplett chat-logg för granskning? Går det?)

Vill man vara en duktig fiskare (eller om gäddorna/pengarna sinar) så lär man börja tänja på gränserna, eller hur? I slutändan blir det lite grann som att bekämpa rattfylleri genom att uppmuntra folk man vet är i riskzonen att dricka mer.
Citera
2022-06-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malla68

Det är vidrigt att utföra pedofili men det innebär inte att man får leva på gåvor utan att redovisa sina affärer. Framförallt eftersom Patrik klagat högljutt om sin taskiga ekonomi under pandemin men nu är allt tydligen frid och fröjd..?

Det är helt öppet. Låt Patrik klaga då. En avdankad kändis som hen skulle kunna få rollen som maskot utklädd till tomat i ICA-reklamen imorrn om hen bara ansträngde sig. Så är det bara.

Patrik är bekväm och lyfter inte ett finger i onödan
Citera
2022-06-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Det kan vi väl vara, men jag gillar inte alls verksamhet som Dumpen där incitamentet/affärsverksamheten bygger på att uppmana/locka folk att passera en gräns som (majoriteten av dem) inte ändå skulle passerat därför att de saknar förutsättningar eller reella chanser. Det är alldeles för godtyckligt och rättsosäkert. (Vem har någonsin begärt ut en komplett chat-logg för granskning? Går det?)

Vill man vara en duktig fiskare (eller om gäddorna/pengarna sinar) så lär man börja tänja på gränserna, eller hur? I slutändan blir det lite grann som att bekämpa rattfylleri genom att uppmuntra folk man vet är i riskzonen att dricka mer.

Lol, vilken timing. Du beskriver exakt en del av den problematik jag själv tog upp i inlägget ovan ditt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in