Citat:
Ursprungligen postat av
ComedyBall
Hej Flashback, jag är en man på 23-26 år som nu dejtar mer än någonsin tidigare i mitt liv. Fjärde tjejen nu sedan årsskiftet, vi har setts ett par veckor nu och jag tycker verkligen hon är supermysig, trevlig och snygg. Bra sex. Vi har umgåtts och hittat på grejer som promenader, matlagning och så vidare. Tiden bara flyger när jag är med henne och jag trivs med henne. Senaste dejterna har det blivit mycket mer hålla hand överallt, kyssar offentligt etc som man gör när man tar steget längre.
Men jag tror inte jag är kär i henne? Jag känner inget ordentligt pirr, eller att jag verkligen längtar efter henne liksom. Behöver vi ses mer kanske? Jag är så jävla osäker på mina egna känslor. Har aldrig haft ett seriöst förhållande som fungerat och har aldrig upplevt sann kärlek. När kompisar osv beskriver hur de kände när de träffade sina partners så blir jag bara hopplöst tom inombords. Jag vill också se min tjej i ögonen och ”sväva på moln”, känna i magen att nu är det rätt liksom, att ha personen i tankarna hela dagen. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kännas.
Jag har träffat fler tjejer än jag kommer ihåg och har aldrig nånsin känt det lilla extra. Precis samma historia varje gång. Inget pirr, ingen längtan. Är det mitt fel? Kan vara en ganska instängd person i början och tar ett tag att öppna upp mig fullt ut och vara helt avslappnad. I vissa situationer med henne jag träffar nu kan jag fortfarande inte slappna av 100% och vara mig själv liksom, även om det blir lättare varje gång vi ses. Är även ganska deprimerad emellanåt men jag jobbar på det.
Vad är det som krävs för att bli kär på riktigt? Börjar må riktigt dåligt nu av detta. Ska jag behöva gå ensam år efter år och aldrig ”hitta rätt”? Tänker inte ta någon och inbilla mig att jag är kär i henne och försöka ändå liksom, det har jag gjort innan. Jag vill känna riktig kärlek, hur fan gör jag?
Och ni som känt eller känner detta, hur gick det till för er i början? Kände ni det med en gång? Efter flera månader? Var ni vänner först som sedan utvecklare känslor för varandra?
Vill bara att det ska lösa sig men känns som det aldrig nånsin kommer göra det för mig, att jag är ett hopplöst fall..
Tack
Det du beskriver är förälskelse; att kroppen överproducerar neurotransmittorer som påverkar känslor och där individen försöker förklara förändringen genom narrativet; att objektet och hennes förbindelse till subjektet är orsaken.
Förälskelsens känslotillstånd är inte på något sätt ett kvitto på ett gott utfall med hänsyn till relation, och bör förstås som en inre påverkan på det egna förståndet, snarare än något som behövs för att relationen ska utvecklas till något gott.
Problemet idag, och mer specifikt medelklassens syn på romantiken, är att den vägrar acceptera att den djupa kärleken enbart utvecklas genom att investera tid i något, till den grad att en större tillit och förståelse för varandra skapas till den grad att vi uppfattar relationen som symboliskt förevigad. Förälskelsen och passionen varar heller inte längre än veckor, månader eller på sin höjd ett-två år. Vad ska du göra då, tvinga dig själv att avsluta förhållandet och träffa någon ny i hopp om att finna samma euforiska rus?
Jag tror också att risken finns att vad som egentligen händer är att du mer och mer tvingas konfronteras med att se dig själv genom henne, en känsla som gör dig rädd och provocerad. Det som egentligen är av betydelse för en god relation är följande; trivs du med henne, gör hon dig glad, kan ni skratta tillsammans, delar ni samma intressen, kan ni prata med varandra, har ni bra sex?