2022-06-13, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Tror också att det handlar om värde här. TS syn på sitt egenvärde och synen på andras.

Får känslan av att dessa "förhållanden" enbart varit kortare förbindelser. Kanske vore idé att ge någon kandidat lite mer tid?
Om jag ska älska någon så måste det vara synd om henne på ett eller annat vis, t.ex. att hon inte ser bra ut eller är tjock men då skulle det inte bli romantisk kärlek, utan istället äkta kärlek. Är det sådan kärlek man söker...?
Citera
2022-06-13, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonEinstein
Om jag ska älska någon så måste det vara synd om henne på ett eller annat vis, t.ex. att hon inte ser bra ut eller är tjock men då skulle det inte bli romantisk kärlek, utan istället äkta kärlek. Är det sådan kärlek man söker...?
Förstår precis vad du menar. Det är oklart vad TS vill egentligen. Om det enbart är att "bli kär" eller om det ska hålla i längden också?

Som du säger så måste det finnas något att "hänga upp" kärleken på.

Själva tindret försvinner oftast efter ett par år, men kan också komma tillbaka långt senare. Men det är ju inte som en ständig high.
Citera
2022-06-13, 13:39
Medlem
Sam.Spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Hej Flashback, jag är en man på 23-26 år som nu dejtar mer än någonsin tidigare i mitt liv. Fjärde tjejen nu sedan årsskiftet, vi har setts ett par veckor nu och jag tycker verkligen hon är supermysig, trevlig och snygg. Bra sex. Vi har umgåtts och hittat på grejer som promenader, matlagning och så vidare. Tiden bara flyger när jag är med henne och jag trivs med henne. Senaste dejterna har det blivit mycket mer hålla hand överallt, kyssar offentligt etc som man gör när man tar steget längre.

Men jag tror inte jag är kär i henne? Jag känner inget ordentligt pirr, eller att jag verkligen längtar efter henne liksom. Behöver vi ses mer kanske? Jag är så jävla osäker på mina egna känslor. Har aldrig haft ett seriöst förhållande som fungerat och har aldrig upplevt sann kärlek. När kompisar osv beskriver hur de kände när de träffade sina partners så blir jag bara hopplöst tom inombords. Jag vill också se min tjej i ögonen och ”sväva på moln”, känna i magen att nu är det rätt liksom, att ha personen i tankarna hela dagen. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kännas.

Jag har träffat fler tjejer än jag kommer ihåg och har aldrig nånsin känt det lilla extra. Precis samma historia varje gång. Inget pirr, ingen längtan. Är det mitt fel? Kan vara en ganska instängd person i början och tar ett tag att öppna upp mig fullt ut och vara helt avslappnad. I vissa situationer med henne jag träffar nu kan jag fortfarande inte slappna av 100% och vara mig själv liksom, även om det blir lättare varje gång vi ses. Är även ganska deprimerad emellanåt men jag jobbar på det.

Vad är det som krävs för att bli kär på riktigt? Börjar må riktigt dåligt nu av detta. Ska jag behöva gå ensam år efter år och aldrig ”hitta rätt”? Tänker inte ta någon och inbilla mig att jag är kär i henne och försöka ändå liksom, det har jag gjort innan. Jag vill känna riktig kärlek, hur fan gör jag?

Och ni som känt eller känner detta, hur gick det till för er i början? Kände ni det med en gång? Efter flera månader? Var ni vänner först som sedan utvecklare känslor för varandra?

Vill bara att det ska lösa sig men känns som det aldrig nånsin kommer göra det för mig, att jag är ett hopplöst fall..

Tack
Det du beskriver är förälskelse; att kroppen överproducerar neurotransmittorer som påverkar känslor och där individen försöker förklara förändringen genom narrativet; att objektet och hennes förbindelse till subjektet är orsaken.

Förälskelsens känslotillstånd är inte på något sätt ett kvitto på ett gott utfall med hänsyn till relation, och bör förstås som en inre påverkan på det egna förståndet, snarare än något som behövs för att relationen ska utvecklas till något gott.

Problemet idag, och mer specifikt medelklassens syn på romantiken, är att den vägrar acceptera att den djupa kärleken enbart utvecklas genom att investera tid i något, till den grad att en större tillit och förståelse för varandra skapas till den grad att vi uppfattar relationen som symboliskt förevigad. Förälskelsen och passionen varar heller inte längre än veckor, månader eller på sin höjd ett-två år. Vad ska du göra då, tvinga dig själv att avsluta förhållandet och träffa någon ny i hopp om att finna samma euforiska rus?

Jag tror också att risken finns att vad som egentligen händer är att du mer och mer tvingas konfronteras med att se dig själv genom henne, en känsla som gör dig rädd och provocerad. Det som egentligen är av betydelse för en god relation är följande; trivs du med henne, gör hon dig glad, kan ni skratta tillsammans, delar ni samma intressen, kan ni prata med varandra, har ni bra sex?
Senast redigerad av Sam.Spade 2022-06-13 kl. 13:45.
Citera
2022-06-13, 13:39
Bannlyst
Du blir aldrig kär för att du dejtar fel kön. Get with the program du är bög!
Citera
2022-06-13, 14:33
Medlem
Citat:
Hej Flashback, jag är en man på 23-26 år som nu dejtar mer än någonsin tidigare i mitt liv. Fjärde tjejen nu sedan årsskiftet, vi har setts ett par veckor nu och jag tycker verkligen hon är supermysig, trevlig och snygg. Bra sex. Vi har umgåtts och hittat på grejer som promenader, matlagning och så vidare. Tiden bara flyger när jag är med henne och jag trivs med henne. Senaste dejterna har det blivit mycket mer hålla hand överallt, kyssar offentligt etc som man gör när man tar steget längre.

Men jag tror inte jag är kär i henne? Jag känner inget ordentligt pirr, eller att jag verkligen längtar efter henne liksom. Behöver vi ses mer kanske? Jag är så jävla osäker på mina egna känslor. Har aldrig haft ett seriöst förhållande som fungerat och har aldrig upplevt sann kärlek. När kompisar osv beskriver hur de kände när de träffade sina partners så blir jag bara hopplöst tom inombords. Jag vill också se min tjej i ögonen och ”sväva på moln”, känna i magen att nu är det rätt liksom, att ha personen i tankarna hela dagen. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kännas.

Jag har träffat fler tjejer än jag kommer ihåg och har aldrig nånsin känt det lilla extra. Precis samma historia varje gång. Inget pirr, ingen längtan. Är det mitt fel? Kan vara en ganska instängd person i början och tar ett tag att öppna upp mig fullt ut och vara helt avslappnad. I vissa situationer med henne jag träffar nu kan jag fortfarande inte slappna av 100% och vara mig själv liksom, även om det blir lättare varje gång vi ses. Är även ganska deprimerad emellanåt men jag jobbar på det.

Vad är det som krävs för att bli kär på riktigt? Börjar må riktigt dåligt nu av detta. Ska jag behöva gå ensam år efter år och aldrig ”hitta rätt”? Tänker inte ta någon och inbilla mig att jag är kär i henne och försöka ändå liksom, det har jag gjort innan. Jag vill känna riktig kärlek, hur fan gör jag?

Och ni som känt eller känner detta, hur gick det till för er i början? Kände ni det med en gång? Efter flera månader? Var ni vänner först som sedan utvecklare känslor för varandra?

Vill bara att det ska lösa sig men känns som det aldrig nånsin kommer göra det för mig, att jag är ett hopplöst fall..

Tack

Lägg ner der där med kärlek bara. Det är något Hollywood lurar i folk och därför fallerar så många förhållanden kring oss.

Välj ut en trevlig söt tjej som du tycker om och kan se en framtid med, var ihop något år? Flytta in tillsammans och se om det funkar att bo ihop, gör det några år och skaffa sen barn. Det är sånt jääävla fokus på att allt ska vara perfekt så plötsligt är du 40 år, ensam och inser att livet passerade för att du aldrig släppte sargen.
Citera
2022-06-13, 14:54
Bannlyst
Citat:

Tack

Du vet att du är kär när du pratar med din partner i streck konstant i 15 timmar varje gång ni ses. När ni skiter I att gå o lägga er för att det är så kul att bara vara med varandra och prata. Ni kan prata om exakt allt trots att ni inte har något gemensamt. Då vet du...

Hur gör man?

Asså du måste ju våga släppa på känslorna och bara låta "flowet" gå igång. Vara sig själv, bli 100% Avslappnad och inte ha på "skydda dig mot fienden läget" på för att du ska förbereda dig på att när som helst kommer smällen o då e du "förberedd". Problemet med detta läge e att du blir sårbar, men är det rätt person så litar du på henne till 100%.

Sen en grej till, kär kanske man blir 1-2 gånger i livet om man har tur. Äkta kärlek är en "lyxvara". Om du någonsin blir kär så var glad att du fick uppleva det. Äkta kärlek är det unikaste man kan uppleva i livet.
Citera
2022-06-13, 15:14
Medlem
Du har legat med alldeles för många, det är därför du inte blir kär.

Ett högt antal tidigare sexpartners trubbar av de känslor av anknytning till henne du annars hade utvecklat genom sex.

Det här kan vara en bra sak och en dålig beroende på om du vill kunna ligga runt utan att bli kär eller ej, så man kan värdera det olika.

Men för dig är det sabbat. Kanske en tids celibat kan återställa det, kanske inte.
Citera
2022-06-13, 15:19
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Tack

Jag känner heller aldrig den där förälskelse/kärlekskänslan. Vet om någon till i min omgivning som är likadan. Jag tror det handlar lite om personlighetstyp. Jag är inte den som är känslomässig rent allmänt heller.

När jag diskuterar det tycker många att jag är konstig. Dock påpekar de ofta att det egentligen inte borde göra något eftersom just pirret i magen ändå försvinner efter några månader. Det är bara inledningsfasen som är så. Efter det övergår det till något annat.

Överlag är jag ändå nöjd med att jag inte är extrem åt andra hållet. Det vill säga att bli förälskat både hit och dit i otid. Sådana människor brukar ha struliga liv och de brukar lämna partners eftersom de bara söker nästa förälskelsekick.
Citera
2022-06-13, 18:50
Medlem
Rozenkvartss avatar
Tror inte man blir kär när man aktivt letar. Du blir kär i den där som dyker upp när du minst anar det och utmärker sig från alla andra. Har nog själv bara varit kär 2 gånger. Ena gången extremt, sådär som på film, det höll i över 10 år och dog för vi inte vårdade vår relation. Vet inte om jag någonsin får känna så igen. Med andra var jag mer lugnt kär men hade absolut pirr, honom kom jag till att älska också. Tror inte jag kan känna så djupt för någon jag inte är kär i. Har också dejtat en del utan att känna ett skit fast allt varit bra som du beskriver. Tror inte det går att växa fram då heller men en del påstår det. Tror inte det ger en lycka i längden, iaf inte om man är som mig. En del blir inte kära helt enkelt, och där kanske man måste låta någon typ av kärlek växa fram. Hur man lyckas har jag ändå svårt att förstå..
Citera
2022-06-13, 19:19
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Är det manliga vänner som pratar sådär som om dom vore i en romcom? Bra män är selektiva med sina känslor så bli kär tar ju månader men du låter ju mer som du försöker bli kär och det är kanske lite fel väg att gå. För det första då så folk som börjar yra om kärlek vid första ögonkastet och pirret är bara människor som förvirrat attraktion med kärlek, det dom känner är alltså kåthet och det är ju rent djuriskt och inte alls vad kärlek är så sluta bara lyssna på sådana människor för det är samma människor som påstår sig ha varit kära 35 gånger i livet vilket egentligen innebär att dom aldrig varit kära. Dom är kåta och saknar selektivitet men det innebär ju inte att man är kär för den känslan dom har kan man ju numera tom förklara rent kemist.

Du är ung ts så sluta stressa. Får du 3 kärlekar under ditt liv så skall du vara glad men när dom kommer det vet man ju aldrig men försöka stressa fram något efter veckor är inte rätt väg att gå.
Citera
2022-06-13, 20:19
Medlem
Det kan ju vara så att du ännu inte träffat rätt. Även om du dejtat många så betyder det inget. När du träffar "rätt" så vet du. Med tanke på hur många människor man träffar på i livet är det väldigt få man faktiskt blir kär i. Det händer inte så ofta helt enkelt.
Citera
2022-06-14, 15:34
Avslutad
Du kanske är aromantisk? Det är inget fel med det.

Lyssna inte på idioterna som dillar om anknytningsteori och din relation till din mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in