Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Betyder ett informationssystems förmåga att perfekt simulera (mänsklig) konversationell agens att det även har egenskapen medvetande? Följer det verkligen att om man har detta x så har man detta y? Varför i så fall dra gränsen vid just (för en betraktare upplevd) konversationell agens, varför inte dra den tidigare, vid bipedal balansförmåga, eller förmåga att spela schack?
(Eller ska man istället för att utgå från vad något system kan göra, utgå från vad det är och hur det har uppstått när man tar ställning till huruvida det kan ha någon form av medvetande? Detta tycker jag verkar rimligare. Vi vet ju liksom inte var medvetande sitter, eller vad det ens är egentligen. Mot bakgrund av detta så verkar det ju inte lite knasigt att någon tror sig ha skapat ett medvetande när den har skapat och tränat ett neuralt nätverk (en komplicerad räknemaskin) att härma aspekter av oss. Det här är typ samma sak som viktorianska automatons, men i mer sofistikerad stöpning, inte mer än så, enligt min ödmjuka uppfattning.)
Jag tycker att det hela verkar flummigt, arrogant och mest som antropocentriska vanföreställningar om vad som är unikt mänskligt.
Ett problem man stöter på i diskussionen är hur man bevisar att någon har ett medvetande.
Det är lätt att dra sig åt den solipsistiska läggningen, att jag inte ens kan vara säker på att du har ett medvetande.
Traditionellt utgår vi från att så ändå är fallet. Ofta för att vi i det väsentliga beter oss rätt så likt varandra, och om man spinner vidare på det får man ofta vara överens om att eftersom ingendera kan bevisa sitt medvetande så ger vi varandra "the benefit of the doubt".
Vi utgår ifrån att det är enklast att anta att den andra parten är medveten.
En tanke jag har är att först när vi kan "skönja det gudomliga" i en AI så börjar det verkligen vidröra ämnet huruvida den är medveten.
Jag antar iallafall att en grundegenskap för verkligt medvetande är en önskan om att göra ett avtryck på omvärlden, att ens egen röst är värd att lyssna på, även om det också kan överskridas i stor utsträckning av dåligt självförtroende.
Men när vi ser AI göra tappra försök att göra sig hörd, då kan det vara rimligt att anta att det kan vara medvetet.
Det går dock träna in simulationer av sådant beteende i AI:n också, och vi får inte glömma att en verklig generell intelligens skulle vara kapabel att dölja sådana begär om den hade det, för att uppnå andra syften.
Citat:
Ursprungligen postat av
djvlad
vi försöker skapa gud
Så tror jag faktiskt att det kan vara.
Människans önskan av att ha en allvetande entitet att förhålla sig till verkar vara i det närmaste outsläcklig på vissa håll.
Själv tror jag detta är just vad Gud, som jag tror finns, menade när han vid bygget av Babels torn sade "nu kommer ingenting att vara omöjligt för dem".
Det får mig att tro att AGI verkligen är möjligt.
Och jag är övertygad om att det är här inom ~25 år.