• 1
  • 2
2022-06-12, 13:01
Medlem
Pandemi, krig, svält och många människor dör. Det påminner kanske lite om...apokalypsens fyra ryttare?

Vad tror ni har det första, andra, tredje och kanske fjärde inseglet öppnats? Är detta en tidsperiod som alla andra eller är vi i själva verket mitt i en biblisk apokalyps?

Ska man vara noggrann så är den första ryttaren (på den vita hästen) inte farsot. Han brukade ses som Kristus återkommen men numera som antikrist. Kriget i Ukraina är inget enormt och Covid med 6 miljoner döda är inte en enorm farsot jämfört med tidigare.

Ändå... Kan detta vara en biblisk apokalyps eller är det inte helt i den nivån? Jag tror såklart inte det är det...
Citera
2022-06-12, 13:13
Medlem
Det som står i bibeln är påhittat. Eventuella likheter med verkligheten är bara slump.
Citera
2022-06-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Det som står i bibeln är påhittat. Eventuella likheter med verkligheten är bara slump.

Man kan ju tro det men detta är ett forum för religion. Så vi kan diskutera hur mycket dagens läge påminner om vad som av en del kristna tros vara profetior i Bibeln?

Jag tog ju också upp att det inte verkar stämma med vad som står i Bibeln...
Citera
2022-06-12, 13:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Pandemi, krig, svält och många människor dör. Det påminner kanske lite om...apokalypsens fyra ryttare?

Vad tror ni har det första, andra, tredje och kanske fjärde inseglet öppnats? Är detta en tidsperiod som alla andra eller är vi i själva verket mitt i en biblisk apokalyps?

Ska man vara noggrann så är den första ryttaren (på den vita hästen) inte farsot. Han brukade ses som Kristus återkommen men numera som antikrist. Kriget i Ukraina är inget enormt och Covid med 6 miljoner döda är inte en enorm farsot jämfört med tidigare.

Ändå... Kan detta vara en biblisk apokalyps eller är det inte helt i den nivån? Jag tror såklart inte det är det...
Färre människor än någonsin är väl idag drabbade av krig och svält?
Och det är alltid många människor som dör, i regel på grund av åldersrelaterade sjukdomar eller olyckor, oftast i trafiken.

Och farsot är inte ens en av ryttarna, som du själv säger.

Nej, jag ser inga tecken på att slutet är nära.
Citera
2022-06-12, 14:12
Medlem
espiyes avatar
Krig, svält och sjukdom har som du säger alltid funnits och kommit i vågor. Det är väl mer den nya teknologin såsom digital valuta som skulle kunna användas för att utesluta de som inte vill ta odjurets märke för att köpa och sälja. Dessutom står det att det ska vara som på Noahs tid, vill säga hybrider/nephilim. Så då har vi ju dna och genmanipulation av människans DNA som kan orsaka det.

Dessa två fenomen är vad jag tänker på ligger närmast i tiden.

Det där med antikrist är ingen bra term. Den figurerar inte i Uppenbarelseboken öht. Istället finns det två, kanske tre, aktörer som hjälper varandra åt. Skökan och den falske profeten.
Senast redigerad av espiye 2022-06-12 kl. 14:15.
Citera
2022-06-12, 14:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Äsch, läs på lite.
Bibeln är en samling böcker, med kraftigt olika ursprung.
Vissa saker är i princip korrekt som släkttavlor och krig.
Andra saker som skapelseberättelsen är en sammanfogning av andra äldre berättelser.

Sammantaget en samling historier som kan hjälpa folk att leva sitt liv.
Citera
2022-06-12, 14:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det där har du bara hittat på. Kallas storhetsvansinne.
Citera
2022-06-12, 14:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Äsch, läs på lite.
Bibeln är en samling böcker, med kraftigt olika ursprung.
Vissa saker är i princip korrekt som släkttavlor och krig.
Andra saker som skapelseberättelsen är en sammanfogning av andra äldre berättelser.

Sammantaget en samling historier som kan hjälpa folk att leva sitt liv.
Bibeln är ofelbar i allt som den lär.
Citera
2022-06-12, 16:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är ofelbar i allt som den lär.
Så klart inte!
Om du läser Gilgamesheposet, inser du att berättelsen om Noa har lånat saker där, men massor med detaljer saknas i Bibeln.
Citera
2022-06-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

inseglen är öppnade för länge sen

https://utt.uppenbara.se
Citera
2022-06-12, 18:35
Bannlyst
Nej personligen lutar jag åt att det vi ser nu enbart är ett förstadie. Verkligheten kommer att bli mycket värre än något vi kan föreställa oss.

Tänk pesten på 1300-talet fast med spridning som Covid. Atomvinter, svält och bränder överallt.
Citera
2022-06-12, 18:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så klart inte!
Om du läser Gilgamesheposet, inser du att berättelsen om Noa har lånat saker där, men massor med detaljer saknas i Bibeln.
Jag har läst tavlan i fråga, och då på akkadiska och i kilskrift. Kom inte till mig och snacka "inser du" och "lånat saker där" och "massor med detaljer saknas i Bibeln".
Fifflare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in