Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Så om krigslyckan vände och Ukraina skulle både ta tillbaka sitt territorium och gå in och ta ryskt territorium; då skulle det bli Rysslands ansvar att avstå det territoriet samt att sluta skicka vapen till fronten, för att få fred?
Ska det vara ett logiskt resonemang så skall det gälla även i en omvänd situation, annars är det bara en önskan att Ryssland skall vinna.
Nu blir det väldigt hypotetiskt här, men givetvis skulle ryssarna förr eller senare tvingas sluta fred på hårda villkor om Ukraina tog tillbaka all förlorad mark och fortsatte in i Ryssland. Sluta skicka vapen till fronten skulle de knappast göra, lika lite som Ukraina gör det nu, men man måste bedöma vad som är rimligt och hållbart i fråga om förluster. Ryssland ersätter sina lättare än Ukraina gör.
Dessutom kan inte Ryssland räkna med militärt stöd från andra länder, till skillnad från Ukraina. Min poäng är att det ser minst sagt bekymmersamt ut för Ukraina, och att några tunga vapen kanske inte väger upp skenande dödssiffror. Jag kan ha fel. Om Ukraina ska fortsätta att kämpa mot en rysk övermakt utan att söka förhandlingar kan det förr eller senare bli för sent. Det ukrainska försvaret kollapsar. Jag kan ha fel.
Jag anser helt enkelt att det är högt spel på gränsen till oansvarigt av Zelensky att satsa allt på en seger i kriget. Ukraina behöver inte kapitulera, men de bör kanske tänka som delar av den tyska ledningen efter 1943 — hellre fred med eftergifter än förintelse.
Citat:
Långsiktigt är det nödvändigt att Ryssland tvingas ge upp sina tankar på imperium, den "ryska världen", Sovjet, och att de har någon särskild rätt att härska över andra länder och folk. Annars kommer vi alltid få nya krig, liksom Tyskland alltid startade nya krig tills vi fick dem att förstå att de inte klarar av det.
Vill man förhindra det måste man besegra ryssarna. Annars tror jag att ryssarna själva är Rysslands farligaste fiende. Vi får se.