2022-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin var bra fram till invasionen av Ukraina, jag får rätta mig där. Men jämför med föregångaren, katastrofen Jeltsin. Under hans period vid makten sjönk levnadsstandarden, befolkningen minskade och medellivslängden bland ryssarna dök. Han sålde ut folkets tillgångar till oligarkerna som snabbt blev förmögna, något Putin har försökt rätta till i efterhand.

Vet inte hur mkt rätt du har där tyvärr. putin har aldrig varit bra även om han lyckades lura jeltsin att kanske tro det.
Han var nog i högsta grad inblandad i att sälja ut folkets tillgångar till oligarkerna som han sedan fortsatt med enligt mig iaf.
Kanske har missförstått det hela?
Inga ryska ledare har varit bra för sitt folks egentliga intressen även om jeltsin på nåt tamt vis kanske försökte få till någon form av demokrati.
Citera
2022-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ingenstans någonstans finns något uttalande eller bevis på att de ville ta över hela Ukraina. Och inte någonstans finns bevis eller uttalande på att de skulle haft någon tidsplan. Allt det där är bara lögner. Ryssland har inte ens förklarat krig mot Ukraina.

Det som finns bevis för är att Putin och Ryssland har sagt att de inte är intresserade att ta över hela Ukraina och att deras mål är att befria Donbas, samt avnazifiera och demilitärisera landet.

Putins eget tal inför specialoperationen:
https://youtu.be/Yc43wHhb1Vc
Bevisen för att syftet med invasionen var att ta över hela Ukraina är överväldigande och ställt bortom alla tvivel. Det finns ingen som tvivlar på det, inte ens du. Dina desperata försök att försöka övertyga folk om något annat är fullständigt meningslösa.
Citera
2022-06-12, 16:03
Medlem
Citat:
Nja, jag håller inte riktigt med. Demokrati är ett ideal och en illusion.

Autokratier har oftast större eller mindre drag av demokrati. Demokratier är i regler mer eller mindre autokratiska.

USA är definitivt INTE en demokrati. Det är en plutokrati i ett cementerat feodalt system.

I Sverige ser vi konstant hur regeringen beslutar över folkets huvud, saker som inte har förankring i folkviljan eller att folket har styrts och manipulerats för att få fram något som ÖHT liknar konsensus.

Det vi ser är en strid av, med och för en liten maktelit. Oavsett vad som görs och var besluten tas i vilka länder har de väldigt lite förankring i folkvilja.

Nu sitter du och nästlar i vad dessa betyder. Vilket i mitt konstaterande är helt oviktigt jag pratar total generaliserad ideologi..
Citera
2022-06-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ryssland har inte våldtagit.

Ryssland har erkänt Ukrainas suveränitet 1991 och garanterat deras gränser 1994 så måste man ju säga att de anfallit Ukraina och våldfört sig på Ukrainas suveränitet. Först 2014 med annekteringen av Krim och deras operationer östra Ukraina. Dessutom anfallet 2022. Även om Ryssland säger sig ha goda grunder sin våldtäkt på Ukrainas suveränitet. Så är det oväsentligt. Då principen om ett lands suveränitet gäller om inte FN erkänner Rysslands Casus belli. Det är ovidkommande att andra länder har brutit emot principen tidigare.
Citera
2022-06-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ingenstans någonstans finns något uttalande eller bevis på att de ville ta över hela Ukraina. Och inte någonstans finns bevis eller uttalande på att de skulle haft någon tidsplan. Allt det där är bara lögner. Ryssland har inte ens förklarat krig mot Ukraina.

Det som finns bevis för är att Putin och Ryssland har sagt att de inte är intresserade att ta över hela Ukraina och att deras mål är att befria Donbas, samt avnazifiera och demilitärisera landet.

Putins eget tal inför specialoperationen:
https://youtu.be/Yc43wHhb1Vc

Varför då attackera kiev? Om du vill ha en bigmac så går du ju inte omvägen via burgerking och skriker efter den först för att sen gå dit du faktiskt ville.

Nog fan ville ryssarna ha hela ukraina, den som säger emot det är efterbliven. Var attacken mot kiev en decoy gjorde dol ju bort sig totalt. Ska det funka bygger det ju på att du faktiskt anfaller det riktiga målet medan dom är upptagna i norr istället för att bara få stryk där uppe för att sen rotera.
Citera
2022-06-12, 16:15
Medlem
Kedoslavs avatar
Sakta men säkert närmar sig den Ukrainska armén Kherson.

https://twitter.com/nytimesworld/status/1535635489075744768?s=20
Citera
2022-06-12, 16:15
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Bevisen för att syftet med invasionen var att ta över hela Ukraina är överväldigande och ställt bortom alla tvivel. Det finns ingen som tvivlar på det, inte ens du.

Det är vad medierna påstår. Det finns inga bevis. Nej, jag tror inte på mediernas narrativ. De skapar lögner för att framställa Putin som galen. Men orm man har läst lite historia och ser vad som faktiskt finns för bevis, så finns inga tvivel att Putin hela tiden har agerat exakt som han faktiskt sagt att de skulle agera.
Citera
2022-06-12, 16:17
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det är vad medierna påstår. Det finns inga bevis. Nej, jag tror inte på mediernas narrativ. De skapar lögner för att framställa Putin som galen. Men orm man har läst lite historia och ser vad som faktiskt finns för bevis, så finns inga tvivel att Putin hela tiden har agerat exakt som han faktiskt sagt att de skulle agera.

Det är vad verkligheten påstår, du befinner dig inte i verkligheten.
Citera
2022-06-12, 16:19
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Bara för att en chef i Ukraina överdrev och ljög betyder det inte att våldtäkter som vapen inte finns.
Det pågår ett otal seriösa undersökningar om våldtäkter begågna av ryska soldater i Ukraina.

Det finns inga bevis. Men det finns motbevis som säger att vittnen ljuger.

Jag säger inte att det inte kan förekomma, men om man anklagar en part för systematiska brott så måste man ha lite bättre på fötterna än falska vittnen som en Human Rights chef har "plockat fram."

Det är onödigt och dumt att tro en massa hemskheter utan bevis.
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ja. Precis som jag sade: Jugoslavien hette Jugoslavien när NATO olagligt (enligt internationell rätt) bombade Serbien -1999. Jugoslavien splittrades efter NATO hade bombat Serbien - 2003.

1999 kommer före 2003. Det tog så klart tid att legalisera de nya staterna, det sker inte på en dag. Det krävs en lång tid av diplomati, dra nya gränser, fastställa olika regler och resolutioner juridiskt osv. Ja, sånt kan ta flera år. Men Jugoslavien var i princip splittrat i flera länder efter kriget och splittrades som resultat av kriget.
NEJ! Jugoslavien splittrades LÅNGT innan NATO lade sig i. Varför det splittrades var därför att de civiliserade folken (Kroater,Slovener) inte längre ville ha att göra med SERBERNA. Precis då som nu, agerade Serberna som ryssarna gör....neandertalare. Sedan var det ju självklart att ingen ville ha med serberna att göra, för summa summarum så är de ungefär på samma plats som de var då, och det var denna SOVIETISKA anda som de civiliserade ville undvika. Vi kan också se att Kroatien och Slovenien har utvecklats.....Man kan ju undra varför?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Dødsdommen mot tre utenlandske soldater i Øst-Ukraina opprettholdes, opplyser de prorussiske myndighetene i byen.

– De kom til Ukraina for å drepe sivile for penger. Det er derfor jeg ikke ser noen forutsetninger for en mildere straff eller en endring av dommen, sa Denis Pusjilin. Han er leder for separatistene i Donetsk.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/06/12/195851397/pro-russisk-leder-fastholder-dodsdom-over-tre-utenlandske-soldater

Det är ju frågan om de två britterna, samt en marockan som det är frågan om. Står inget om något datum för verkställande utav dödsdomarna eller om detta kan överklagas vidare. Få se om man gör det.., då för att vara avskräckande för andra utländska frivilliga att ansluta sig.
Citera
2022-06-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixarkingen
Vet inte hur mkt rätt du har där tyvärr. putin har aldrig varit bra även om han lyckades lura jeltsin att kanske tro det.
Han var nog i högsta grad inblandad i att sälja ut folkets tillgångar till oligarkerna som han sedan fortsatt med enligt mig iaf.
Kanske har missförstått det hela?
Inga ryska ledare har varit bra för sitt folks egentliga intressen även om jeltsin på nåt tamt vis kanske försökte få till någon form av demokrati.

Vet inte hur man editerar något här men känner att jag måste förklara mig tydligare så att inte ni missförstår mig totalt.
Jeltsin var hemsk och en massmördare likt alla sina företrädare och sin efterföljare.
Han ska kommas ihåg som det och inget annat men att putin skulle vara eller var något bättre är enligt mig iaf rent skitsnack.
Alla är de lika goda kålsupare i grund och botten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in