2022-06-12, 14:41
  #165265
Medlem
RealTides avatar
Ryssland använder våldtäkter som vapen, likt IS och afrikanska stammar.

https://www.svd.se/a/g62ld1/sa-anvands-valdtakter-som-vapen-av-ryssland-i-ukraina

Tror ryssland kan glömma att bli accepterade i Europa , eller?
Citera
2022-06-12, 14:44
  #165266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssarna ville ha status quo, men med Ukraina i Nato skulle detta inte längre gälla. Med Natobaser i Ukraina rubbas den känsliga maktbalansen i världen. Idiotiskt och farligt. Nato provocerar och utmanar Ryssland.
Då är det ju bra att Ryssland får NATO vid sin 135 mil långa gräns till Finland.
Hoppas USA upprättar många baser där.
(osäker på gränslängden)

Så nu borde verkligen den rubbade känsliga maktbalansen för Ryssland kännas ända in i benmärgen på lille Putin.
Heja Finland!
Citera
2022-06-12, 14:45
  #165267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju som att påstå att en pistol är ett försvarsvapen, alla förstår ju att den även kan användas offensivt. Samma sak med Nato, givetvis kan en militär allians även användas offensivt.

Joe Biden har posten som högste befälhavare för Nato, vilket gör att i dagsläget kan han kommendera ut Natoländernas styrkor, vart han vill och när han vill.

Ge mig ett exempel på hur du försvarar dig mot Ryssland utan vapen?

NATO som allians skapades som en försvarsallians.

Exempel: Om Turkiet bestämmer sig att gå in in Syrien och sedan blir attackerade så gäller inte artikel 5, de är upp till länderna i alliansen att bestämma var och en hur de ställer sig till konflikten. Det gör alltså att NATO medlemmar som en allians INTE kan bedriva krig på ett sätt som Ryssland gör. alltså då INVASIONs krig.
Citera
2022-06-12, 14:46
  #165268
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja? Och detta tack vare Putin. Jämfört med tidigare ryska makthavare är han ett fynd. Nykter, ordning och reda, förstår hur ekonomi fungerar.


Man får skynda långsamt. Ryssar är ett pragmatiskt folk, om de ser sin levnadsstandard förbättras så bryr man sig inte om vilket politiskt system som råder. Demokrati ger inte välstånd per automatik.
Putin är den mest katastrofala av alla ryska ledare precis som Hitler var en katastrof för Tyskland även om man ska se det hela med ryska ögon. Kanske bara Stalin är värre.

Han verkar ha gjort en grov felbedömning av hur väst skulle reagera och tagen på sängen av omfattningen av sanktionerna.
Magplasket som specialoperationen och hela den klumpiga inledningen faller också ytterst på honom.

En paranoid ledare som isolerat sig tillsammans med några få ja-sägare.
Att föra krig trasar sönder länders ekonomi totalt och det kommer Putin och hela Ryssland att få erfara. Jättebra ledare som lyckas försätta sitt eget land i den här prekära sitsen att de inte har några sanna vänner kvar utan bara en massa fiender.
Citera
2022-06-12, 14:52
  #165269
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryssland använder våldtäkter som vapen, likt IS och afrikanska stammar.
https://www.svd.se/a/g62ld1/sa-anvands-valdtakter-som-vapen-av-ryssland-i-ukraina
Tror ryssland kan glömma att bli accepterade i Europa , eller?

Det kommer att ta lååång tid. Många ryssar tror nog att det räcker med att de lämnar Ukraina. Det kommer det inte göra.
Citera
2022-06-12, 14:53
  #165270
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Då är det ju bra att Ryssland får NATO vid sin 135 mil långa gräns till Finland.
Hoppas USA upprättar många baser där.
(osäker på gränslängden)

Så nu borde verkligen den rubbade känsliga maktbalansen för Ryssland kännas ända in i benmärgen på lille Putin.
Heja Finland!

Har Finland blivit godkända nu? Vart står det?
Citera
2022-06-12, 14:55
  #165271
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kommer att ta lååång tid. Många ryssar tror nog att det räcker med att de lämnar Ukraina. Det kommer det inte göra.
Håller med, många ryssar är nedstämda men inbillar sig att det blir normalt om kriget bara tar slut. Så enkelt är det inte
Citera
2022-06-12, 14:58
  #165272
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Förlåt en dum fråga, om inte detta är folkviljan i Ryssland så borde dom väl avsluta specialoperationen på stört, eller?

Spelar du dum eller är du dum?
Putin bestämmer precis som i Sverige så är det knappast folket som bestämmer!
Verkligheten ser inte ut så. Staten har lakejer (polis och militär) som ger blanka fan i deras personliga åsikter när det kommer till saker de är tvingade ut i för arbetet. Just för att de är rädda för repressalierna som kan bli om de inte gör det.
Vill vi i Sverige att utländska våldtäktsmän ska få 1år i fängelse och sen inte bli utvisade?
Vill vi svenskar ha så hög skatt på drivmedel?
bara några exempel, varför tror du det ser ut så? just för att ingen vågar göra något åt det, Vi lyder bara vad de säger och tjafsar du emot eller gör något åt det finns det ALLTID någon som kommer göra något mot dig, för de är betalda att göra så.
Precis som i Ryssland. Hade Sveriges regering beordrat vi skulle in i Norge tex, hade vi lytt där också ingen hade vågat säga emot.
Citera
2022-06-12, 14:59
  #165273
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju som att påstå att en pistol är ett försvarsvapen, alla förstår ju att den även kan användas offensivt. Samma sak med Nato, givetvis kan en militär allians även användas offensivt.

Joe Biden har posten som högste befälhavare för Nato, vilket gör att i dagsläget kan han kommendera ut Natoländernas styrkor, vart han vill och när han vill.

Ja men jämför med Gulfkriget. USA fick inte med sig NATO utan bara några länder. För det var inte ett försvarskrig.

Nej det är han Stoltenberg.
Citera
2022-06-12, 15:02
  #165274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Spelar du dum eller är du dum?
Putin bestämmer precis som i Sverige så är det knappast folket som bestämmer!
Verkligheten ser inte ut så. Staten har lakejer (polis och militär) som ger blanka fan i deras personliga åsikter när det kommer till saker de är tvingade ut i för arbetet. Just för att de är rädda för repressalierna som kan bli om de inte gör det.
Vill vi i Sverige att utländska våldtäktsmän ska få 1år i fängelse och sen inte bli utvisade?
Vill vi svenskar ha så hög skatt på drivmedel?
bara några exempel, varför tror du det ser ut så? just för att ingen vågar göra något åt det, Vi lyder bara vad de säger och tjafsar du emot eller gör något åt det finns det ALLTID någon som kommer göra något mot dig, för de är betalda att göra så.
Precis som i Ryssland. Hade Sveriges regering beordrat vi skulle in i Norge tex, hade vi lytt där också ingen hade vågat säga emot.

Det ser ut så eftersom majoriteten har röstat fram en vänsterregering... ja svenskarna vill ha hög skatt på drivmedel, märkligt nog.

Nej, regeringen kan inte beordra något som går emot vår grundlag. Fan vet om en Putin kan göra det.
Citera
2022-06-12, 15:03
  #165275
Medlem
Intressant artikel i sexistiska Expressen. "Xie ilsken över Putins lögner om invasionen". Jag har inte hunnit läsa artikeln men man kan förstå att Kina inte gillar hur Ryssland splittrar världen.

Ryssland har inte många riktiga vänner idag.
Citera
2022-06-12, 15:04
  #165276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ukraina har fört ett etniskt utrotningskrig mot sin egen befolkning sedan 2014. Dessa områden vill inte vara del av Ukraina längre. Det är deras demokratiska vilja som borde gälla och Ukrainas nazister och fascister kan gråta och böla hur mycket de vill.


Det är ryssland som skapat problemet. Nu är inte ens China med på det idiotiska kriget som Ryssland åstadkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in