2022-06-12, 13:18
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Baltstaterna är redan med i Nato, så där är det redan för sent för ryssarna att göra något. Det var därför de ansåg sig tvingade att gå in i Ukraina, innan dessa också går med i Nato.

Från det ena till den andra så är väl balter, ryssar och ukrainare egentligen samma sorts folk? Etniskt sett alltså.
Jomen Ukraina fick ju fortfarande avslag från Nato i sin medlemsansökan så det är ju ett dåligt argument att starta igång den här shitstormen som Ryssland har gjort.

Speciellt eftersom det leder till att fler länder i Rysslands närhet nu söker sig till Natos trygga famn och bort från Ryssland. Ryssland har inga vänner (och nej jag räknar inte lydstaten Belarus som en vän).

Ja, ukrainare och ryssar verkar vara väldigt lika etniskt och kulturellt. Tack vare Ryssland så finns det dock en avgrundsdjup spricka som inte kommer att överbryggas. Med tiden kommer ukraina att distansera sig så mycket från Ryssland som det bara går.
Citera
2022-06-12, 13:21
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Alltså jag måste reagera: För 14 dagar sedan sade brittisk underrättelsetjänst att Ryssland skulle "behärska" hela Sievordonetsk och hela Luhansk region inom 14 dagar. Fortfarande har man inte uppnått detta.
Nu säger amerikansk underrättelsetjänst att Ryssland behärskar Sievordonetsk och Luhansk oblast INOM 14 dagar.

Hur skall man ha det egentligen?

Och lägg märke till sedan återstår för Ryssland att ta hela Donetsk och att "behärska" vad innebär det? Ukraina kan hela tiden beskjuta områdena och utföra attentat.

Här blir ingen fred.

Min fetade, nej det kommer aldrig att bli "fred". Kanske på på pappret men Ukrainska folket kommer att bedriva gerilla krig.
Det ser vi redan i Melitopol.
Citera
2022-06-12, 13:22
Medlem
Revolteras avatar
Jag har hört påståenden om att styrkorna som Putin rekryterat från Syrien ska vara kurdiska. Stämmer det att kurdiska styrkor slåss på Putins sida i Ukraina eller är detta ett påhitt? Jag har googlat, men kan inte hitta specifika detaljer om vilka styrkorna från Syrien är.

Jag har ingen ställning i frågan, så jag är lika öppen för att få detta påstående dementerat som att få det verifierat, men vänligen bifoga källa.
Citera
2022-06-12, 13:30
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Jag har hört påståenden om att styrkorna som Putin rekryterat från Syrien ska vara kurdiska. Stämmer det att kurdiska styrkor slåss på Putins sida i Ukraina eller är detta ett påhitt? Jag har googlat, men kan inte hitta specifika detaljer om vilka styrkorna från Syrien är.

Jag har ingen ställning i frågan, så jag är lika öppen för att få detta påstående dementerat som att få det verifierat, men vänligen bifoga källa.
Om du inte hittar info om det så stämmer inte uppgifterna. Jag har inte sett något av det men det finns sandnegrer från assad i Syrien och de är inte fler än 2000...
Citera
2022-06-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Precis som i Mariupol har den kvarvarande ukrainska styrkan inne i staden gömt sig (i Azov Plant, https://tass.com/world/1463857 ) och håller civila som gisslan. Deras armé fortsätter också att göra försök till attacker utifrån. Ryssland har i princip kontroll över staden.

Ryssland har redan infört sin egen administration, rubeln som valuta och lagt om ex. vis internet i många städer. Ryssland behärskar dom områdena administrativt.

Sant att Ukrainas nazistbataljoner kan fortsätta att bomba civila områden och döda oskyldiga människor- Det är därför Ryssland måste bekämpa hela Ukrainas armé tills de slutar. "Avnazifiera" och demilitarisera.

Detta är ukrainskt territorium. Ryssland har inte rätt att ta land och därför har Ukraina rätt att bedriva gerillakrig. Det kommer inte att bli fred. Ryssland bäddar för fortsatta krig.
Citera
2022-06-12, 13:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Precis. Fattar inte varför inte folk förstår varför det är ett direkt hot. Skulle jag hålla en pistol mot nåns huvud skulle hen säkert börja förstå vad hot innebär.

"Nej, jag bara håller den mot ditt huvud ifall du skulle vilja göra nåt mot mig. Så jag ska bara stå här och hålla den. Jag har absolut ingen anledning att skjuta dig om inte du gör något."

Vad har Ryssland att göra i Ukraina?
Det är Ryssland som hotar.

Putin har länge pratat om att bygga upp ett stort Ryssland. Lyssnar ni inte på Putin eller ????
Citera
2022-06-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssarna ville ha status quo, men med Ukraina i Nato skulle detta inte längre gälla. Med Natobaser i Ukraina rubbas den känsliga maktbalansen i världen. Idiotiskt och farligt. Nato provocerar och utmanar Ryssland.

Ryssland har ingen rätt att bedriva andras utrikespolitik åt dem. Och det är ju det de gör och vill ha rätten till.

Ryssland har baser vid alla länder som delar gräns med dem även kärnvapen.

Ryssland har fört konstanta krig i två decennier mot olika grannar.

Så vem provocerar egentligen?

Maktbalansen ”rubbades” när Ryssland bestämde sig för att hota hela mänskligheten med kärnvapen och invadera Ukraina.
Citera
2022-06-12, 13:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
/.../Things have also gone a bit quiet about the (alleged? actual?) plan by the Spanish government to deliver 40 old German-made Leopard 2 main battle tanks to the Ukraine. This report from a Spanish newspaper caused a great deal of excitement on the Pentecost weekend, because Berlin's approval would be required for this delivery. And if Berlin agreed, it would have been the first time a NATO member had delivered battle tanks to Ukraine.

But according to Berlin government circles, the Spaniards have backtracked violently since then: the plan has not yet been finally agreed politically, Madrid is said to have stood. Was it just an idea from someone down on the technical level? In addition, the federal government had warned the Spaniards in telephone calls that this step would be a departure from the (albeit completely informal and unofficial) decision taken by all Western allies not to supply Kyiv with tanks. Apparently, the project leaked out in Madrid before someone in the Spanish government who was familiar with the subject got involved, the federal government said somewhat mockingly..

Men det är ju inte sant. NATO-länderna Polen och Tjeckoslovakien har skickat stridsvagnar till Ukraina. Tidningen vet nog inte vad de talar om. https://www.oryxspioenkop.com/2022/04/answering-call-heavy-weaponry-supplied.html
Citera
2022-06-12, 13:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Precis. Fattar inte varför inte folk förstår varför det är ett direkt hot. Skulle jag hålla en pistol mot nåns huvud skulle hen säkert börja förstå vad hot innebär.

"Nej, jag bara håller den mot ditt huvud ifall du skulle vilja göra nåt mot mig. Så jag ska bara stå här och hålla den. Jag har absolut ingen anledning att skjuta dig om inte du gör något."
Det är era fria fantasier att någon helt random vill attackera Ryssland.
Ingen brydde sig om det efterblivna landet i öst.

Slutligen har det sagts många gånger att Ukraina aldrig var aktuell som medlem i Nato men kortslutning i hjärna och argumentationsförmågan gör att ni upprepar detta argument som ett mantra kanske med den naiva förhoppningen att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den sann?

Däremot får Nato fler medlemmar tack vare Rysslands agressioner. Ja nästan hela Östeuropa är djupt fientliga mot Ryssland nuförtiden så bra jobbat!
Citera
2022-06-12, 13:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Ryssland har ingen rätt att bedriva andras utrikespolitik åt dem. Och det är ju det de gör och vill ha rätten till.

Ryssland har baser vid alla länder som delar gräns med dem även kärnvapen.

Ryssland har fört konstanta krig i två decennier mot olika grannar.

Så vem provocerar egentligen?

Maktbalansen ”rubbades” när Ryssland bestämde sig för att hota hela mänskligheten med kärnvapen och invadera Ukraina.

Dom lyssnar inte på Putin.
Putin säger att han vill bygga upp ett stort Ryssland och hyllar det ryska imperiet.

De ryska imperalisttrollen här tror att allt handlar om nazism. Dumskallar är dom för de lyssnar inte på Putins riktiga drömmar.
Citera
2022-06-12, 13:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Finns det länk till original uttalandet?

Under Twitterinlägget (Svar till det) var den översättningen, man kan nog fråga han som översatte var han fick originalet ifrån.
Citera
2022-06-12, 13:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ukraina har fört ett etniskt utrotningskrig mot sin egen befolkning sedan 2014. Dessa områden vill inte vara del av Ukraina längre. Det är deras demokratiska vilja som borde gälla och Ukrainas nazister och fascister kan gråta och böla hur mycket de vill.

Det blir inte bättre om Ryssland hjälper till och dödar befolkningen då.

Sedan handlar kriget om gas!!!! Inte rasism PK fjant. Få gissa, du är vänsterpartist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in