2022-06-12, 08:38
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag trivs inte på mitt nuvarande jobb men jag vantrivs inte heller. Det är ganska illa men jag kan stå ut med det, det är bara att det tär på psyket litegrann. En av anledningarna till att jag inte gillar mitt jobb är den långa pendlingen, det tar 55 min med buss. Jag börjar tro att det är det som tär på psyket mest av allt förutom arbetsuppgifterna då, serviceyrken är inte riktigt min grej.

På mitt förra jobb som jag älskade som gick i konkurs så var det bara en 15 min pendling.

Jag är rädd att om jag söker nytt jobb där jag bor så kommer jag vantrivas ännu mer med det jobbet, men jag funderar på om man trivs ändå i med att man har så nära till sitt hem. Jag känner att det är värt det. Bättre att vantrivas och ha gångavstånd till sitt jobb än att ha en 55min restid och vantrivas.

Oavsett vad som händer så kan det bara bli bättre i med att man har närmre till sitt jobb. Vad tror ni?
Citera
2022-06-12, 08:44
Medlem
yz44s avatar
Att ha en kort resväg till arbetet förbättrar livskvaliteten avsevärt, det blir många timmars resväg på ett år.
Men försök hitta ett arbete du trivs med så blir det ännu bättre.
Citera
2022-06-12, 09:12
Medlem
Emellies avatar
Om allt annat är lika, i det här fallet vantrivsel, så gör ju pendlingsavståndet stor skillnad. Speciellt när det handlar om 55 kontra 15 minuter.
Citera
2022-06-12, 09:18
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Om allt annat är lika, i det här fallet vantrivsel, så gör ju pendlingsavståndet stor skillnad. Speciellt när det handlar om 55 kontra 15 minuter.
Jag tror att man bygger upp mer ångest också ju längre avstånd man har till arbetsplatsen.

Problemet är väl att jag aldrig kommer kunna hitta ett jobb som mitt gamla som gick i konkurs, älskade det jobbet. Kunde fylla på en automatsvarv med material och gå ut och sätta mig i solen och slappa i 18 minuter sen gå in igen och fylla på med material.

Om jag söker och får ett nytt jobb nu så får jag räkna med produktionschefer, skyddsombud etc som är på en hela tiden. Stressade människor som gör ens vardag psykiskt påfrestande. Har heller aldrig varit på en arbetsintervju utan dom tre jobben som jag har haft har jag fått genom kontakter.
Citera
2022-06-12, 09:29
Medlem
AngieDs avatar
Tiden är inte så intressant, det är om det inkluderar byten och färdmedel med mycket folk är det som avgör om det jobbigt med resan till och ifrån jobbet.

Är det en enda bussresa och man alltid får en sittplats så tar jag heller de 55 min än kanske 25 min som inkluderar ett byte och knökfullt med folk så att tex sitta att läsa en bok eller på annat sätt "softa" är är att tänka på så går det också bort.

Men att byta jobb enbart för att korta resvägen 55 min skulle jag bara göra om det nya jobbet var bättre.
Citera
2022-06-12, 09:34
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Tiden är inte så intressant, det är om det inkluderar byten och färdmedel med mycket folk är det som avgör om det jobbigt med resan till och ifrån jobbet.

Är det en enda bussresa och man alltid får en sittplats så tar jag heller de 55 min än kanske 25 min som inkluderar ett byte och knökfullt med folk så att tex sitta att läsa en bok eller på annat sätt "softa" är är att tänka på så går det också bort.

Men att byta jobb enbart för att korta resvägen 55 min skulle jag bara göra om det nya jobbet var bättre.
Jag får göra ett byte och ibland får jag sitta och vänta 10min innan den andra bussen kommer. Ibland så blir den första bussen försenad, speciellt på måndagar och då får jag sitta och vänta i 20 minuter tills den andra kommer. Det finns alltid platser lediga.

Hade jag älskat mitt nuvarande jobb så hade det nog varit roligt att ta bussen dit. Som en tidigare skrev i tråden så blir det många timmar på ett år, man slösar mycket tid på att bara resa.
Citera
2022-06-12, 11:56
Medlem
Man ska arbeta där man bor - så långt det går. Det är min fasta övertygelse. Sparar enormt med tid och pengar och det är såklart mer miljövänligt om man arbetar så nära sitt hem som möjligt.
Citera
2022-06-12, 11:58
Medlem
Byt bara. det gjorde jag på grund av långa resor.. jobbade som snickare.
Citera
2022-06-15, 10:16
Medlem
Inget att tveka på, byt! Jag skulle acceptera både sämre förhållanden och sämre lön mot att slippa pendling. Ännu mindre att tveka på eftersom du inte älskar jobbet du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in