Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Fast kapitulation innebär ju masstortyr och massmord. Alla Ukrainares framtid upphör att existera.
Enda realistiska lösningen är att sätta in NATO:s flygvapen mot ryska armen och bomba bort ryssarna.
Jag tror att det är just den sortens antaganden som bidrar till att förlänga kriget. Villkorslös kapitulation är nog knappast aktuellt i vilket fall, men det är hög tid att sätta sig vid förhandlingsbordet igen. Vet inte hur det ser ut med intresset för det från ryssarnas sida, men i Ukraina lät det ju nyligen som att ett krav är att ryssarna drar sig tillbaka först. Vilket inte lär hända.
Det är svårt att säga om det är revanschism, något slags heroiskt sinnelag eller en sinister agenda som gör att Ukraina verkar helt inställt på att slåss till sista blodsdroppen. Jag kan köpa att det finns en rädsla för övergrepp, absolut, och att de flesta ukrainska medborgare vill bo i Ukraina. Men det är knappast hela nuvarande Ukraina som tillfaller Ryssland på ett bräde — DET skulle man få slåss om, och den fajten skulle bli hårdare än kriget i skrivande stund.
Ibland tänker jag att för mycket står på spel för ledningen i Kiev. Löften som man avgett... Att misslyckas med att skydda hela Ukraina är så klart ett bakslag. Därför höjer man insatsen. Ryssland dubblar.