2022-06-11, 23:30
Medlem
imaloser107s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är mer att de vill förhindra att Ukraina får gas. Får Ukraina gas behöver inte EU handla gas från Ryssland och Ukraina behöver inte gasledningarna som går genom Ukraina.

Ja nazistsmetandet blir ju löjligare och löjligare när två krigar och båda anklagar den andra för att vara nazister. Vi Sverigedemokrater har ju insett det meningslösa med alla dessa dödsknarkarnazister i årtionden, det blir mer och mer ihåligt.

Läste en teori på reddit om att Putler/ryssen använder nazi inte specifikt för nazister som vi ''i väst'' menar. Utan att de menar typ som backstabber/förrädare. Då nazisterna svek Sovjet.

Då verkar det lite mer rimligt att förstå deras de-nazifiering och när de kallar vissa för nazis (men inte Wagner gruppen t.ex)

Att det är ett uruselt ord för att beskriva en förrädare, tänker nog inte Putler på. :P
Citera
2022-06-11, 23:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kolla på informationen.
Vem tjänar på den?
Ryssland eller Ukraina om Ukraina skjuter på civila?

Så om Ryssar hjälper, varför flyr så mycket folk från krigsdrabbade områden och in mer mot EU?
Varför flyr inte ALLA till Ryssland? Bara en liten del har gjort det för ryssarna blockerade för Ukraina att föra evakuering.

Tänk på detta innan du uttalar dig.
Ryssland ljuger och vill dig inget väl. De vill bara ha ditt förtroende. Men dom kan lika gärna skjuta dig.
NATO skulle aldrig skjuta dig, oavsett.

Finns många anledningar till varför bussarna/tåg går åt ett håll... men du ljuger nu för Ryssarna har tagit emot flyktingar också.. men sådant inte visas i västerländsk media för det skulle få Ryssland att ses som dom gjort något bra. Allt som är bra med Ryssland och det som görs bra skrivs det inte om. Det mörkas.
Citera
2022-06-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
"Otroligt många" är naturligtvis att ta i, men att bara 5-7 000 ukrainska soldater skulle ha fått sätta livet till innan krigets epicentrum förflyttade sig till de sydöstra delarna verkar för mig komplett otroligt givet att de ryska förluster som ukrainska källor redovisat var dubbelt så höga.

Rörande vapnen: Jag tycker faktiskt att det hedrar bl.a. Biden att man inte gett ukrainarna precis vilka leksaker som helst och allt de bett om, men värre är att man trots det ansett att Ukraina ska kämpa på med det lilla de har. Allt stöd inledningsvis steg inte minst Zelensky åt huvudet. Ukraina är en stat uppumpad på steroider.

Hur konstigt det än låter anser jag mig ha sett ett krig mellan två hyfsat jämbördiga motståndare. Skillnaden är att Ryssland har en förmåga som överstiger den ukrainska många gånger i längden. Jag tycker det var väl kaxigt av Ukraina med den här "bring 'em on"-attityden. De väntade ett anfall och var förberedda på det, gjorde inga försök att förhindra ett krig och höll stången ganska länge. För mig är inte Ukraina en underdog — de måste inse när tiden är inne att svälja sin stolthet, eller vad det nu är som driver dem att försöka besegra de ryska styrkorna i grunden. Lika bra att börja treva redan nu. Föreslå åtminstone vapenstillestånd

50 000 är ur stridbart skick döda eller sårade
Citera
2022-06-11, 23:37
Medlem
Några Ryssar som checkat ut ur Ukraina.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/v9esxe/aftermath_of_ukraine_attack_on_russian_armored/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Obs döingar
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-11 kl. 23:41.
Citera
2022-06-11, 23:38
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaloser107
Läste en teori på reddit om att Putler/ryssen använder nazi inte specifikt för nazister som vi ''i väst'' menar. Utan att de menar typ som backstabber/förrädare. Då nazisterna svek Sovjet.

Då verkar det lite mer rimligt att förstå deras de-nazifiering och när de kallar vissa för nazis (men inte Wagner gruppen t.ex)

Att det är ett uruselt ord för att beskriva en förrädare, tänker nog inte Putler på. :P

Eller så har din reddit teori fel...
Citera
2022-06-11, 23:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaloser107

Nej precis för Ryssland är alla som är motståndare till Ryssland nazister. De använder nationalister helt synonymt med nazister. Ryssar är dock inte nationalister när de skall erövra mer land till moder Ryssland. Bara utlänningar är onda nationalister och nazister. Men det har ju varit lite så i Sverige också. Om man tycker illa om någon är de nazister. Vissa i vänstern som har väldigt nazistiska drag (Totalitära, anti-liberala, anti-demokratiska, intoleranta) kallar libertarianer och andra frihetsälskande för nazister. Och de jämför nationalism med nazism också.
Citera
2022-06-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Är det inte mer för Ukraina är deras förluster fortfarande lägre än ryssarnas.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Neger snälla. Fundera i tre sekunder varför ”nyheterna på tv” inte sänder Patrick Lancasters trams. Får man betalt av ena krigsförande parten samt är tidigare övervevisad om att fabricera ”nyheter” med lik direkt från närmsta bårhus är det naturligtvis ingen som orkar lyssna.

Ni proryssar måste lära er när en källa är uttömd. Om du hoppas på att övertyga någon fence-sitter om att ukrainarna är hemska och omänskliga är det jättedumt att att gå ner i brygga för att suga av en människa som bevisligen är lögnare. Det enda det ådskakommer är att din egen trovärdighet sjunker som en sten.

För den som är intresserad av herr Lancaster:
https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/

Lol ja din länk kändes ju pålitlig .. Han klankar ju såklart ner på Lancaster pga att han jobbar med ryssar vad annars. Precis som resten av västvärldens media.

Tror vad du vill men jag lyssnar inte ett skit på er. Sanningen kommer fram förr eller senare och fler vittnen kommer komma till tals.
Citera
Medlem
imaloser107s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Eller så har din reddit teori fel...

Tvivlar jag på. Verkar vara det mest logiska när man kollar vilka Putler/ryssen kallar för nazis.
Citera
2022-06-11, 23:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Fast kapitulation innebär ju masstortyr och massmord. Alla Ukrainares framtid upphör att existera.
Enda realistiska lösningen är att sätta in NATO:s flygvapen mot ryska armen och bomba bort ryssarna.
Jag tror att det är just den sortens antaganden som bidrar till att förlänga kriget. Villkorslös kapitulation är nog knappast aktuellt i vilket fall, men det är hög tid att sätta sig vid förhandlingsbordet igen. Vet inte hur det ser ut med intresset för det från ryssarnas sida, men i Ukraina lät det ju nyligen som att ett krav är att ryssarna drar sig tillbaka först. Vilket inte lär hända.

Det är svårt att säga om det är revanschism, något slags heroiskt sinnelag eller en sinister agenda som gör att Ukraina verkar helt inställt på att slåss till sista blodsdroppen. Jag kan köpa att det finns en rädsla för övergrepp, absolut, och att de flesta ukrainska medborgare vill bo i Ukraina. Men det är knappast hela nuvarande Ukraina som tillfaller Ryssland på ett bräde — DET skulle man få slåss om, och den fajten skulle bli hårdare än kriget i skrivande stund.

Ibland tänker jag att för mycket står på spel för ledningen i Kiev. Löften som man avgett... Att misslyckas med att skydda hela Ukraina är så klart ett bakslag. Därför höjer man insatsen. Ryssland dubblar.
Citera
2022-06-11, 23:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Finns många anledningar till varför bussarna/tåg går åt ett håll... men du ljuger nu för Ryssarna har tagit emot flyktingar också.. men sådant inte visas i västerländsk media för det skulle få Ryssland att ses som dom gjort något bra. Allt som är bra med Ryssland och det som görs bra skrivs det inte om. Det mörkas.

Orsaken var för att ryssland blockerade. Fanns ingen chans för Ukraina att evakuera.
Jag sa inte att Ryssland INTE har tagit emot flyktingar. Jag sa att dom har gjort det. Men tänk på att Polen har tagit emot mest Förklara den saken haha.

Klart det visas i västerländsk media vart flyktingarna åker.

Nej, ryssland mörkar...och kastar folk i fängelse för att ha sagt ordet "krig" Haha...vad tycker du om det? Putin får inte kritiseras. Man får inte kritisera kriget i Ryssland....15 års fängelse....Snyggt va? Putin...en riktig trevlig kille som straffar sitt folk.
Citera
2022-06-11, 23:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hårresande. Då har det alltså gått utför oerhört snabbt, om det inte är så att man passat på att korrigera tidigare siffror i skydd av de skenande siffrorna just nu.

Det är nästan så jag funderar på om praktiskt taget alla erfarna ukrainska soldater är borta och det blivit Ukrainas tur att skicka in kanonmaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in