2022-06-11, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har ikke fasit, og påstår heller ikke det.

Jeg bare lurer på om politiet tok de beste valgene, med forbehold om etterpåklokskap.
Fordi - dersom disse kidnapperne mente alvor av å "ta ned risiko" og "kvittes med kropp", skulle
de sendt beskjed så fort TH kontaktet politiet om at "Politi leter runt. Ikke verdt for oss. Hun er dø".

Min kilde er medieoppslag, som du selv kan søke opp og lese.

Trenger du flere kilder, foreslår jeg at du kontakter journalistene eller Kripos direkte.
Ok, da er vi enig!

At kilden ikke finnes.
At media spekulerer.
Citera
2022-06-11, 18:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg tenker at GM aldri hadde tenkt å sende beskjeden "Politi leter runt. Ikke verdt for oss. Hun er dø.". Jeg tenker at den beskjeden ble nevnt i trusselbrevet for å forsøke å skremme TH til å betale.

For, hvorfor skulle GM sende en slik melding dersom GM var interessert i å motta løsepenger?

Du kan like gjerne snu det på hodet og spørre hvorfor GM (hvis intensjonen ikke var å drepe AE, men
å få betalt) ikke maktet å sende så mye som en tøddel av et livsbevis?

"Pisk og gulrot, med hovedvekt på pisk", sier TH om brevet. Men noen gulrot fantes ikke.

Holden kjørte lenge på med falske håp om at AE fremdeles var i live.
Om familien sa han at "de opplever dette som den reneste terror", og det kan man godt forstå.
Det triste er at han selv mest sannsynlig var budbringer for "terroristen".

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ok, da er vi enig!

At kilden ikke finnes.
At media spekulerer.

Fremstår ikke for meg som om media "spekulerer", nei. Så vi er nok uenige. Greit nok det.
Senast redigerad av Svartediket 2022-06-11 kl. 18:20.
Citera
2022-06-11, 18:21
Avslutad
Citat:
Du kan like gjerne snu det på hodet og spørre hvorfor GM (hvis intensjonen ikke var å drepe AE, men
å få betalt) ikke maktet å sende så mye som en tøddel av et livsbevis?

"Pisk og gulrot, med hovedvekt på pisk", sier TH om brevet. Men noen gulrot fantes ikke.

Holden kjørte lenge på med falske håp om at AE fremdeles var i live.
Om familien sa han at "de opplever dette som den reneste terror", og det kan man godt forstå.
Det triste er at han selv mest sannsynlig var budbringer for "terroristen".
Gulroten var vel at TH/familien skulle få AEH tilbake, dersom TH betalte løsepengene. Og at TH/familien deretter kunne anmelde hendelsen, uten at det ville medføre en straffereakjon fra kidnapperne.

Citat:
Fremstår ikke for meg som om media "spekulerer", nei. Så vi er nok uenige. Greit nok det.
Både Politiet og Holden har nektet å bekrefte opplysningene vi har fått av media.

"Dette", at politiet ikke vil bekrefte opplysningene media har gitt, har vært en gjentagende tilleggsopplysning, i hver eneste artikkel, som har blitt publisert siden den dagen TH ble varetektsfengslet (april 2020).

Holdens uttalelse, var at han ALDRI ønsket å bekrefte den angivelige utbetalingen.

Det betyr at vi IKKE VET om TH har betalt 10 millioner for livsbevis.

Vi vet at TH og RU er siktet. All logikk tilsier at det er nødvendig, fordi statistikken automatisk gjør TH til hovedmistenkt. En siktelse gir rettigheter ifm etterforskningen av skyld og uskyld.

RU ble siktet i "dragsuget", da TH ble siktet, fordi de hadde hatt møter angående kryptovaluta. Ergo er RUs siktelse også en ren nødvendighet ifm etterforskningen av skyld og uskyld.
Senast redigerad av Havhest 2022-06-11 kl. 18:40.
Citera
2022-06-11, 18:34
Medlem
Citat:
Jeg tenker at GM aldri hadde tenkt å sende beskjeden "Politi leter runt. Ikke verdt for oss. Hun er dø.". Jeg tenker at den beskjeden ble nevnt i trusselbrevet for å forsøke å skremme TH til å betale raskt uten å kontakte politiet.

For, hvorfor skulle GM sende en slik melding dersom GM var interessert i å motta løsepenger?

Den var definitivt tenkt brukt slik jeg ser det. Men det gikk ikke helt veien med tanke på det.

Ingen lot seg lokke av åpen dør, holdt åpen av et bakhon. Elektriker’n fikk ikke svar og valgte å droppe avtalen. Hadde nær sagt takk og lov. Med tanke på at de var forsinket i opplegget og at en GP var i huset. En annen skulle snart gjøre sitt inntog.

Ei heller ei klynkende bikkje på ei innestengt stue gjorde nytta. Ikke iherdige anrop på en telefon på relativt høy ringestyrke som lå på et bord rett innenfor dør heller. Ingen så «slagmarken» innenfor døra og på toalettrommet. Ingen så stillebenet og ingen kunne lese teksten vi har din kona og med det ville ringt politiet. Var det ikke en radio som stod på også.
Politiet rykket derfor ikke ut i uniform. Ingen bikkjer ankom åstedet og helikoptre glimret med sitt fravær. Og der forsvant muligheten for å ta den i bruk.

Og det ble et langstidsopphold borte fra SV for TH i stedet for det tenkte opplegget som var å flytte hjem snarest mulig dersom den koden kunne vært brukt.
Senast redigerad av Kokadu 2022-06-11 kl. 18:37. Anledning: Rette
Citera
2022-06-11, 18:35
Medlem
Kanskje TH har latt seg inspirere av DT når han laget sin dreiebok. Det ser jeg ikke helt bort fra kjenner jeg.
Citera
2022-06-11, 18:35
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Gulroten var vel at TH/familien skulle få AEH tilbake, dersom TH betalte løsepengene. Og at TH/familien deretter kunne anmelde hendelsen, uten at det ville medføre en straffereakjon fra kidnapperne.

Hadde "motparten" fremvist livsbevis, slik de påsto at de ville, hadde nok familien betalt.
Eller tror du familien hadde tenkt at "nei, skitt, hun tåler det der litt til, viktigere at politiet får tatt kidnapperne"?

"Vi mister ikke tid, vi dreper Anne-Elisbath og forsvinn" står det i brevet.

Likevel begynte "de" å fable om livsbevis etter 8 måneder. Bare tull, alt sammen.

De kunne like gjerne skrevet "vi hala ut tid så politi ikke finne lik".
Citera
2022-06-11, 18:50
Avslutad
Citat:
Hadde "motparten" fremvist livsbevis, slik de påsto at de ville, hadde nok familien betalt.
Eller tror du familien hadde tenkt at "nei, skitt, hun tåler det der litt til, viktigere at politiet får tatt kidnapperne"?

"Vi mister ikke tid, vi dreper Anne-Elisbath og forsvinn" står det i brevet.

Likevel begynte "de" å fable om livsbevis etter 8 måneder. Bare tull, alt sammen.

De kunne like gjerne skrevet "vi hala ut tid så politi ikke finne lik".
Det der surret du lirer ut av deg, er jo bare tull.

Minner om diskusjonen "Hvem kom først? Høna eller egget?"

Hvis AEH var død, kunne kidnapperne åpenbart ikke sende livsbevis.

Vi vet heller ikke om dette er et drap eller om det er en kidnapping.
Citera
2022-06-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Den var definitivt tenkt brukt slik jeg ser det. Men det gikk ikke helt veien med tanke på det.

Ingen lot seg lokke av åpen dør, holdt åpen av et bakhon. Elektriker’n fikk ikke svar og valgte å droppe avtalen. Hadde nær sagt takk og lov. Med tanke på at de var forsinket i opplegget og at en GP var i huset. En annen skulle snart gjøre sitt inntog.

Ei heller ei klynkende bikkje på ei innestengt stue gjorde nytta. Ikke iherdige anrop på en telefon på relativt høy ringestyrke som lå på et bord rett innenfor dør heller. Ingen så «slagmarken» innenfor døra og på toalettrommet. Ingen så stillebenet og ingen kunne lese teksten vi har din kona og med det ville ringt politiet. Var det ikke en radio som stod på også.
Politiet rykket derfor ikke ut i uniform. Ingen bikkjer ankom åstedet og helikoptre glimret med sitt fravær. Og der forsvant muligheten for å ta den i bruk.

Og det ble et langstidsopphold borte fra SV for TH i stedet for det tenkte opplegget som var å flytte hjem snarest mulig dersom den koden kunne vært brukt.
Du skrev: "Og det ble et langstidsopphold borte fra SV for TH i stedet for det tenkte opplegget som var å flytte hjem snarest mulig dersom den koden kunne vært brukt."
Tenker du da at TH er Motparten?
Den koden (Politi leter runt. Ikke verdt for oss. Hun er dø.") kunne jo ha blitt brukt om ønskelig i et slikt scenario. For selv om det ikke var politi med helikopter m.m., så kunne Motparten ha observert TH sammen med uniformert politi.

Dessuten, dersom TH var Motparten og hvis TH ønsket at det skulle sendes en slik melding fra Motparten og TH hadde ordnet med en slik melding fra Motparten så hadde mest sannsynlig forsvinningssaken blitt offentliggjort straks og da hadde det vært sannsylig at noen vitner hadde husket viktige observasjoner (og hvis TH var GM/Motparten var det vel ikke ønskelig at saken ble offentliggjort straks slik at vitner husket sine observasjoner). Så jeg finner det ikke logisk det som du skrev her hvis du mener at TH=Motparten: "Og det ble et langstidsopphold borte fra SV for TH i stedet for det tenkte opplegget som var å flytte hjem snarest mulig dersom den koden kunne vært brukt."

Det hadde vært fint å lese deres tolkninger av flere av punktene i trusselbrevet. Jeg har inntrykk av at mye av det som er skrevet er skrevet for å skremme og for å presse TH. Motparten ga også klar beskjed i brevet om at de ikke forhandler og de ga nøye instrukser om hvordan ting skulle foregå (bl.a. at etter at beløpet hadde blitt betalt ville AE slippes fri). Motparten hadde ingen planer om å sende livsbevis og ingen planer om å forhandle, og hadde nok derfor heller ikke ordnet med bedre kommunikasjonsmetoder.

Senere prøvde de seg på å få penger, ved å sende eposter. Det er tydelig at de var interessert i å motta løsepenger.
Senast redigerad av z-z-z 2022-06-11 kl. 19:21.
Citera
2022-06-11, 19:26
Medlem
Citat:
Du skrev: "Og det ble et langstidsopphold borte fra SV for TH i stedet for det tenkte opplegget som var å flytte hjem snarest mulig dersom den koden kunne vært brukt."
Tenker du da at TH er Motparten?
Den koden kunne jo ha blitt brukt om ønskelig i et slikt scenario. For selv om det ikke var politi med helikopter m.m., så kunne Motparten ha observert TH sammen med uniformert politi.

Tror du eventuelle kidnappere ville befunnet seg i området og med det kunne observert hva TH foretok seg etter at de liksom hadde kidnappet kona hans og selv meddelte at de ville frakte henne langt vekk? At en befant seg i buskene ved Futurum, en på gangveien mot SV og et par på fiskebrygga med telelinse? Og en på bensinstasjoner i området eller andre tenkelige steder han eller politiet kunne finne på å møtes? Folk i følgebiler? I tillegg til at det da skal mulig ha vært et par gjerningspersoner i en BMW i Ås med offeret.

Selv TH skjønte vel at det toget hadde gått når ingen andre enn han selv måtte ringe politiet og be de møte han i sivilt. Sistnevnte fordi alt annet enn å be de om det ville være å signere på hennes dødsattest med tanke på innholdet i brevet han hadde «nøye lest».

Det ble ingen uttrykning i uniform, ingen politihunder og ingen mediaoppslag.

Koden ble skrotet.

Det hadde den meget trolig ikke blitt om elektrikeren eller noen andre hadde ringt politiet etter å ha lest noen linjer av arkene på den røde stolen i gangen samtidig som de hadde observert alt TH ikke observerte.
Da tenker jeg på toalettrommet med klærne hennes på gulvet og et rom som bevitnet bruk av vold, stillebenet med ringer/klokke og brevet, telefonen hennes, saueskinnet, sandalen hennes i gangen og slepespor på gulvet.

Glemte taperull og strips.
Senast redigerad av Kokadu 2022-06-11 kl. 19:31. Anledning: Tillegg
Citera
2022-06-11, 19:53
Medlem
Citat:
Motparten hadde ingen planer om å sende livsbevis og ingen planer om å forhandle, og hadde nok derfor heller ikke ordnet med bedre kommunikasjonsmetoder.

Senere prøvde de seg på å få penger, ved å sende eposter. Det er tydelig at de var interessert i å motta løsepenger.

Hele opplegget vitner om at det var kun en plan bak dette. Drepe Fru Hagen og få det til å se ut som en kidnapping. Livsbevis er det viktigste forhandlingskortet i en eventuell kidnapping. Lager man et opplegg som umuliggjør dette da er det ikke et reelt forsøk på å hente noe ut av det. Det hjelper ikke med e-poster for å forsøke fjerne mistanken mot den som senere i forløpet siktes.
Citera
2022-06-11, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Kanskje TH har latt seg inspirere av DT når han laget sin dreiebok. Det ser jeg ikke helt bort fra kjenner jeg.
Jeg ser nå for meg at TH sniker seg inn i S4, mens AEH er intetanende
Citera
2022-06-11, 20:07
Medlem
Citat:
Jeg ser nå for meg at TH sniker seg inn i S4, mens AEH er intetanende

Hun visste nok hva som ventet og hvem hun ventet på etter det som allerede hadde inntruffet noe tid før han kom snikende.
Senast redigerad av Kokadu 2022-06-11 kl. 20:13. Anledning: Rette
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in