2022-06-11, 09:17
Medlem
Ja man börjar förstå att det blev ett nederlag, eftersom Z-affischerna plockas bort.
Citera
2022-06-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeebroi
Finns det bevis på att Syriska legosoldater strider aktivt i Ukraina? Det enda som framkommit är att det funnits en vilja att de vill delta i strigheterna men inga klipp på dem. Kan du vänligen länka källor, gärna klipp/foton då jag avskyr propaganda i all form.

Det är ju frågan var de hamnade ja... var inte snacket att de skulle sättas in i gatustrider i Kiev?

Det blev det ju inget av i alla fall.

Men den ursprungliga informationen och bilderna bör ha kommit från Kreml och inte Ukraina. Kanske Putin bara ville skrämmas?
Citera
2022-06-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Kreml börjar förbereda ryssarna för den kommande förlusten: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GRV0o/uppgifter-rysslands-nya-taktik-mot-folket-stadar-bort-kriget

Jag tror de inser att detta kört fast och att det blir långvarigt. Då kan missnöjet bubbla bland de civila i de rikare ryska delarna av Ryssland, där Putin har sitt stöd.
Citera
2022-06-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror de inser att detta kört fast och att det blir långvarigt. Då kan missnöjet bubbla bland de civila i de rikare ryska delarna av Ryssland, där Putin har sitt stöd.
Vi kan håpe, men det sitter nok langt inne. Putin har brukt 20 år på å styrke sin makt, og politisk er alt av tidligere motstand nå visket ut. Eneste grupperingen av noe størrelse er den rundt Navalny, men de er mer en protest gruppe uten så mye politisk budskap.

Jeg håper vi i vesten ikke glemmer/går lei krigen, men forsetter så bidra med tunge våpen og annet materiell. En enkel sak burde være å gi de kamuflasjenett, for det er åpenbart noe de ikke bruker ofte nok. Det er ikke perfekt, men gjør deteksjon fra enkle droner mye vanskeligere.
Citera
2022-06-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Vi kan håpe, men det sitter nok langt inne. Putin har brukt 20 år på å styrke sin makt, og politisk er alt av tidligere motstand nå visket ut. Eneste grupperingen av noe størrelse er den rundt Navalny, men de er mer en protest gruppe uten så mye politisk budskap.

Jeg håper vi i vesten ikke glemmer/går lei krigen, men forsetter så bidra med tunge våpen og annet materiell. En enkel sak burde være å gi de kamuflasjenett, for det er åpenbart noe de ikke bruker ofte nok. Det er ikke perfekt, men gjør deteksjon fra enkle droner mye vanskeligere.

Det faktum (om det stämmer?) att de plockar ner krigspropaganda tyder på något. Det sker ju på order i så fall.

Impopulära krig ligger man lågt med, hade man plockat poäng på kriget hade man väl kunnat ha kvar propagandan?

Jag hoppas också att väst är fortsatt beredda att stötta och att Ukraina får de vapen som behövs för att låsa upp Rysslands övertag i artilleri. De vill ha raketer med lång räckvidd. Sverige har inga sådana vad jag vet? Men jag hoppas någon skickar det, så de kan slå ut Rysslands kanonen en mas.
Citera
2022-06-11, 12:21
Medlem
Tänk om Sverige hade haft kvar 220st Fälthaubits 77, vilken skillnad det hade gjort i det här läget för Ukraina.
Citera
2022-06-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeebroi
Finns det bevis på att Syriska legosoldater strider aktivt i Ukraina? Det enda som framkommit är att det funnits en vilja att de vill delta i strigheterna men inga klipp på dem. Kan du vänligen länka källor, gärna klipp/foton då jag avskyr propaganda i all form.

Tyvärr har jag ingen bild men för ca två månader sedan så lade Ukraina ut lite bilder på döda syrier. Det var tydligen "första vändan" med Syriska frivilliga. De dog i strid ganska omgående och efter att Ukraina lagt ut bilderna på kropparna så sinade flödet av frivilliga. Om man surfar och söker på twitter så kanske man kan hitta dessa bilder. Var inga spektakulära bilder, bara tre-fyra bilder på döda män i sjaskiga kamo uniformer.

Ta mitt inlägg för var det är, antingen så tror du på mig eller så tror du inte. Jag har ingen länk eftersom jag inte sitter och sparar på (ca) åtta veckor gamla twitterinlägg.

Dessa bilder är de enda jag sett och det enda som visat att män med arabiskt utseende dött i Ukraina.
Citera
2022-06-11, 13:45
Medlem
Ryssarna skall inte skämmas om de förlorar kriget. USA förlorade ju mot inavlade analfabeter i Afghanistan vilket kostade otroliga 22 trillioner dollar. Dessutom lämnade Biden vapen för 85 miljarder dollar efter sig. Snacka om fiasko.
Citera
2022-06-11, 13:50
Moderator
Eerieyes avatar
Nu är motoffensiven vid Kherson igång.
Citera
2022-06-11, 13:52
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Pendlar fram och tillbaka i analysen men lutar just nu åt att Ukraina behöver en vapenvila nu. Dom offensiver man hade på gång verkar inte nå avgöranden och ryssen verkar ha lärt sig läxan och gräver mer sig. Samtidigt har Ukraina nu problem med brist på artilleri ammunition och deras reguljära förband måste börja bli slitna. Jag tror dom behöver en paus för att samla sig. Kriget kommer inte ta slut nu och Putin lär knappast ge upp så länge han sitter vid makten.

På rysk sida så tror jag tiden talar emot dom och att förlusterna av både material och trupp blir svårare att ersätta.
Citera
2022-06-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Pendlar fram och tillbaka i analysen men lutar just nu åt att Ukraina behöver en vapenvila nu. Dom offensiver man hade på gång verkar inte nå avgöranden och ryssen verkar ha lärt sig läxan och gräver mer sig. Samtidigt har Ukraina nu problem med brist på artilleri ammunition och deras reguljära förband måste börja bli slitna. Jag tror dom behöver en paus för att samla sig. Kriget kommer inte ta slut nu och Putin lär knappast ge upp så länge han sitter vid makten.

På rysk sida så tror jag tiden talar emot dom och att förlusterna av både material och trupp blir svårare att ersätta.

Vapenvila, är det samma sak som att ge upp allt öster om och söder om Kiev?
Citera
2022-06-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Tänk om Sverige hade haft kvar 220st Fälthaubits 77, vilken skillnad det hade gjort i det här läget för Ukraina.

Det räcker inte med att kunna skjuta, man ska kunna träffa också. Och sedan dra därifrån inom en minut. Jag tror inte att man fixar det utan utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in