2022-06-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Nej det gör vi inte.
Det är fakta som säger så.
Spuggsky, kan du förklara varför det har varit ett inbördeskrig i Ukraina dom senaste 8 åren där dom östra delarna vill inte vara del av Ukraina längre? Dom vill inte att deras pengar ska gå till dom korrupta ledarna i Kiev.
Citera
2022-06-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag menar att Ryssland kan uppnå nästan alla sina mål om vi räknar med att det tar flera år och medför skyhöga kostnader, även i människoliv. Jag tänker vara cynisk och påstå att intresset för kriget i Ukraina kanske minskar i takt med att det drar ut på tiden, och att man inser i andra länder att ryssarna inte ger sig eller låter sig besegras i en handvändning. Blir det fråga om ett lågintensivt krig i södra Ukraina kan det pågå mycket länge innan ett plötsligt genombrott sker, kanske när omvärldens blickar vänt sig bort och vapen inte längre rullar in i samma takt och omfattning som nu. Grytan kokar långsamt.

Kanske att Zelensky röstas bort i nästa val för att Ukraina inte lyckades köra ryssarna på porten och återtå all förlorad mark. Kanske att Ukraina blir ett delat land, ungefär längs med Dnepr. Kanske att de ukrainska förlusterna är så höga under lång tid att landets framtidsutsikter förstörs för generationer framåt. Det blir även en sorts demilitarisering, om förlusterna inte lätt går att ersätta. Och kanske att Ukraina inte längre vill ansöka om medlemskap i ex. EU.

Allt hänger på hur omvärlden reagerar på kriget, hur länge man håller ut, och om man tycker att det finns en mening med att fortsätta stötta Ukraina materiellt/finansiellt när det inte längre verkar som "Ukraina slåss för oss alla". Cyniskt var ordet — jag hyser inga illusioner.

Men, det blir inte gratis för Ryssland heller. Hela kriget blir en mycket dyr affär som kanske leder till instabilitet. Vi får se.
Ansökan till EU om medlemskap är redan inlämnad av Ukraina.
Visste du inte det?
Citera
2022-06-11, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Dom har säkerligen full koll på var minorna ligger men om dom börjar skeppa ut sitt spannmål
avslöjar man samtidigt för Ryssarna var farleden är och riskerar att bli attackerad.
Det som behövs är skydd av farvattnen från exempelvis NATO medans utskeppningen pågår
sedan måste man snabbt stänga farleden igen innan skyddet upphör.
Missade du det där med "och så kommer det att bli"?
Citera
2022-06-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ganska höga förluster för Ryssland sista dygnet alltså, 150 bögfascister utplånade och man måste ju också räkna med att ett stort antal blir skadade varje dag.

Siffrorna för tanks ser också bättre ut, 10 st utslagna samt bepansrade fordon hela 16 st. Ändå håller väl Ukraina igen lite nu för att inte stå utan vapen och ammunition.

Rysslands offensiver EBBA r ut men det finns en tipping point som är svår att uppskatta. Hur snabbt får Ukraina fram dom västerländska vapnen och när kommer dom stora arméerna med fräscha soldater?

Kanske i slutet av augusti?

Skulle kunna vara taktik nu låta Ryssarna skjuta slut på granaterna och spara sina egna för att slå mot framryckningen när Ryssen tror att motståndet är brutet.
Citera
2022-06-11, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Gerillaförband i Ukraina - På Ukraina's sida.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/gerillaf%C3%B6rband-i-ukraina-bombar-ryska-styret/vi-AAYkERm?ocid=msedgntp&cvid=a5d8292172744c44be2d13e 7725d2179
Inte numera. Lyssna på slutet:

https://t.me/levigodman/3169
Citera
2022-06-11, 12:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssarna kan aldrig ta delar av Ukraina som inte vill vara under deras styre. Därför var det helt onödigt att åka till Kiev och försöka inta staden, det hade blivit samma scener som under kuppen 2014 med massa våld och förödelse.

Jag tror dom lyckades bra med att slå ut militära mål, det enda ukrainarna kan göra är att försvara sig inne i städerna där dom får skydd av byggnader, något mer än så har dom inte.

Ja floden verkar vara en naturlig gräns som ryssarna har som mål. När ryssarna når den så blir det nog fred, fortsättningskrig blir det inte så länge ukrainarna inte håller på med terrorism inne på dom annekterade områdena. Det är vad jag tror.

Sen om det blir autonoma områden eller del av Ryssland blir svårt att säga.

Buffertzon mot väst är lockande. Men ekonomiskt starka områden med industriell kapacitet samt tillgång till havet för deras flotta och handel är nog mer lockande. Så jag tror det kommer bli del av Ryssland.

Det du kallar terrorism, brukar vanligen kallas motståndsrörelse.
Citera
2022-06-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Missade du det där med "och så kommer det att bli"?

Tyckte det var ointressant att kommentera efter som varken du eller jag kan veta något
om det .
Jag koncentrerade mig på vad som är bästa lösningen.
Citera
2022-06-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du förekar alltså att USA bistår Ukraina med vapen och pengar?

Lägger Ukraina ner sina vapen så tar kriget slut.

Det är bara för Ryssland att retirera så tar dödandet slut. Självförsvar brukar de flesta förstå. Inte anfall.
Citera
2022-06-11, 12:45
Bannlyst
Det ryktas om att något stort är på gång. Vi får se om det är konspirationsteorier eller något substantiellt. Några OSINT-Twitter verkar ha kastat in handduken:

OSINTdefender
@sentdefender
I will be off of Twitter due to a Family Situation until at least Monday, if you were wanting to keep up on the War in Ukraine and other situation that may unfold around the World I would suggest following
@The_IntelHub @Sierra__Alpha @ELINTNews and @Osinttechnical
https://twitter.com/sentdefender/status/1535452149622231040?s=20&t=HRObGECfJco0m_nwaMnxzg

OSINT Aggregator
@AggregateOsint
We will not be posting any updates today or for at least the next 72 hours. An explanation will be provided once we feel we can do so without making the problem worse.
https://twitter.com/AggregateOsint/status/1535479397695868928?s=20&t=mcuxYTKXcKs2q7rbda2C8A
Citera
2022-06-11, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Tyckte det var ointressant att kommentera efter som varken du eller jag kan veta något
om det .
Jag koncentrerade mig på vad som är bästa lösningen.
Lavrov var i Turkiet i veckan och det var en av punkterna på dagordningen.
Citera
2022-06-11, 12:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Pratar du fortfarande om andra världskirget här? Varför var dom tvungna att mobilisera mot öst? Dom hade kunnat göra mos av Finland ifall dom ville, men gick med på att skriva fred. Två gånger dessutom efter att ni attackerade dom 42-44 eller när det var.

Nu är du motsägelsefull. Ukriana vill evakuera civila, men Ryssland vill inte det. Men för att Ryssland ska ta över ett område så måste dom driva ut befolkningen?

Jag pratar om rysk strategi. Den handlar om utresningar för då kan man bäst få kontroll.
Allt snack om allas lika värde, förkastar Ryssland.

Ja. Så gör man i krig. Man skjuter på civila så dom flyr, sedan fyller man på med sitt eget folk.
Citera
2022-06-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du förekar alltså att USA bistår Ukraina med vapen och pengar?

Lägger Ukraina ner sina vapen så tar kriget slut.

Dom kanske inte vill ge bort sitt folks fosterland till en fascistisk diktator i Kreml
som skiter fullkomligt i befolkningens bästa i Ukraina.
Putin har bara suttit i sin bunker och runkat till gamla krigsfilmer från när Zukovs arme
intog Berlin och vill ha tillbaka dom dagarna igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in