2022-06-10, 22:53
Medlem
trngws avatar
Faktum är, att jag aldrig har lurat mina barn har verkligen förenklat mitt liv.

Ja, utom de gånger då jag skojat med dem, men då har de ju blivit varse "lögnen" och de också tyckt att det var roligt. Man får inte skoja med barn på deras bekostnad, om de inte är med på noterna. Mycket bättre att skoja på sin egen bekostnad.
Citera
2022-06-10, 22:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetroVitMan
Det där e ju inte sant! du kan aldrig haft barn! dom går på allt!

När de är små, ja.
När de växer upp så kommer de att säga "varför ljög du för mig!!".
Tror de flesta vill slippa sådant tjafs efteråt.

Alltså berätta sanningen "hela jävla tiden", men utesluta sådant som småungar inte klarar av.
Dvs "inte berätta hela sanningen", utan att för den delen fara med lögner.
Citera
2022-06-10, 22:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det går som regel inte att lura barn, de förstår mycket mer än du inser. Det är du som är inceln här.

Det går visst (kortsiktigt) att lura barn!
Exempelvis att det "bor ett spöke i källaren". Funkar jättebra. Dock bara upp till kanske lågstadieålder.
-Ungarna blir rädda för källaren, och håller sig borta.
Citera
2022-06-10, 22:56
Medlem
HetroVitMans avatar
Citat:
Det går som regel inte att lura barn, de förstår mycket mer än du inser. Det är du som är inceln här.

Ja när dom e små såklart!
Citera
2022-06-10, 22:57
Medlem
HetroVitMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När de är små, ja.
När de växer upp så kommer de att säga "varför ljög du för mig!!".
Tror de flesta vill slippa sådant tjafs efteråt.

Alltså berätta sanningen "hela jävla tiden", men utesluta sådant som småungar inte klarar av.
Dvs "inte berätta hela sanningen", utan att för den delen fara med lögner.

Växer upp? Bara för att du innehar en skum möjlighet!
Citera
2022-06-10, 22:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetroVitMan
Växer upp? Bara för att du innehar en skum möjlighet!

Hur menar du?
Citera
2022-06-10, 23:07
Medlem
Prettylittleheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man ska ju aldrig egentligen lura barn, för barn växer upp och glömmer inte lögnerna man har dragit..
Lögnerna "biter en i svansen.

Det beror väl lite på vad det handlar om. Somliga lögner anser jag vara rätt harmlösa med tanke på att barn trots allt är ganska smarta. De växer upp och förstår sanningar oavsett vad de tidigare blivit itutade.

När vi båda var barn, lärde jag min lilla kusin att fiskarna i mormors stora akvarium sa "mjau" liksom katter gör. Hon litade verkligen på mitt ord och brukade sitta framför akvariet tills rastlösheten tog över och vänta på att fiskarna skulle börja prata. Kan fortfarande le åt det

Tillägg angående vita lögner för att förenkla livet: "Om du/vi inte bostar tänderna mer noggrant kommer dina tänder att bli som farmors". ( =svarta pga svarta plomber från en tidigare tid då tandborstning inte ansågs lika viktigt ).
Senast redigerad av Prettylittlehead 2022-06-10 kl. 23:15.
Citera
2022-06-10, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittlehead
Det beror väl lite på vad det handlar om. Somliga lögner anser jag vara rätt harmlösa med tanke på att barn trots allt är ganska smarta. De växer upp och förstår sanningar oavsett vad de tidigare blivit itutade.

När vi båda var barn, lärde jag min lilla kusin att fiskarna i mormors stora akvarium sa "mjau" liksom katter gör. Hon litade verkligen på mitt ord och brukade sitta framför akvariet tills rastlösheten tog över och vänta på att fiskarna skulle börja prata. Kan fortfarande le åt det

Tillägg angående vita lögner för att förenkla livet: "Om du/vi inte bostar tänderna mer noggrant kommer dina tänder att bli som farmors". ( =svarta pga svarta plomber från en tidigare tid då tandborstning inte ansågs lika viktigt ).

Är helt övertygad om att barn oftast förstår när man skojar.
(Såvida de inte är ytterst små då).

Barn anses inte förstå ironi, så man bör nog utesluta ironi i ens skämtande.
Men skämt (om man gör sammanhanget klart för barnen) förstår barn.

MEN rena lögner, som är en helt annan sak än diverse skojigt skämtande, tror jag nog man inte bör syssla med. Om man nu inte ponerar att försaka barnens framtida förtroende gällande en.

Barn tar tiopotenser hårdare gällande lögner än vad vi vuxna brukar göra.
Citera
2022-06-11, 00:08
Medlem
supremanics avatar
När jag var liten så sas det att man inte skulle stirra på cp-skadade och mongoloider för då "kunde man bli som dem"
Bra sätt antar jag för föräldrarna att slippa skämmas över att ungarna stirrar.
Citera
2022-06-11, 01:13
Medlem
Jag är av den starka åsikten att man hellre bör låta livets verklighet komma som en tidig käftsmäll för barn, så de får lära sig tidigt att hantera det än att de ska börja dras med det i sena tonåren eller i 20-års åldern.

Som det där tidigare i tråden med någon som ljög om en hund som gått bort - bättre att förklara det som det är. Det är just den sortens barn som blivit skyddade från allt sånt som växer upp och sedan blir pissveka och ömtåliga fjollor med svaga psyken och kommer vilja avsluta livet för att någon partner gjort slut sen eller för att de inte fick sitt drömjobb trots att de har 2 veckors prao från Donken på CV:et.

På arbetsmarknaden kommer barnen träffa människor som är raka och talar om den nakna sanningen, liksom livet i största övrigt. Många curlade svenska ungar har liten erfarenhet av det, så ett barn som fått växa upp med smak från verkligheten kommer befinna sig ljusår framför jämnåriga.

Citat:
Man får inte skoja med barn på deras bekostnad, om de inte är med på noterna. Mycket bättre att skoja på sin egen bekostnad.

Och just av ovanstående anledning är det ett måste att lära barnen att ta skämt på deras egna bekostnad, de måste få träning i att hantera sånt. Värsta som finns är ju folk i vuxen ålder som blir upprörda över harmlösa skämt på deras bekostnad och går runt med en pinne långt uppkörd i röven på grund av att de tar sig själva på för stort allvar. I vuxenvärlden kan man dessvärre sällan ge sådana idioter ett kokt stryk utan konsekvenser, så det vore bra om föräldrar uppfostrade sina barn till att veta att sådant töntigt beteende leder till det.
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2022-06-11 kl. 01:15.
Citera
2022-06-11, 06:31
Medlem
MissDecibellas avatar
Nu har jag inga egna ungar men minns en ’vit lögn’ som drogs släkten runt när jag och kusinerna var små (sent 80-tal)..

Av någon anledning så var alltid en av två toaletter hemma hos oss, och hos mina farbröder/morbröders hus under ständigt ”pågående renovering” och vi barn fick absolut inte använda dessa.
”- Det finns inget golv där inne” var en vanlig anledning.

Det konstiga var dock att dom vuxna sprang där inne titt som tätt samt den otroligt konstiga och fräna doften som spred sig i huset efter att dörren öppnats/stängts ..

Efter att ha undrat över detta en längre tid berättade till slut en av mina äldre kusiner att ”dom gör sprit där inne” .
Och vips fick dom stängda (och ständigt renoverande) toaletterna sin förklaring !!

Men det är en av dom ’vita lögner’ jag väldigt klart och tydligt minns än idag och dom ggr jag kände mäskdoften som tonåring osv skickade mig rakt tillbaka till barndomen haha!!
Citera
2022-06-11, 07:11
Medlem
Min far lurade mig med att "Sköter du dig inte så måste du jobba på renhållningsverket". Människor som jobbade på renhållningsverket var tvungna att sortera bajskorvar hela dagarna. Bajskorvar som folk spolade ner kom till renhållningsverket, kom åkande på ett löpande band och behövde sorteras efter storlek och färg i olika lådor och personer som misskött sig som barn var tvungna att jobba där.

Hur mycket billigt rödvin och hasch som konsumerats för att få den idén att lura sin son med vet jag inte, men jag gissar på ett par dagar i sträck med vinmarinering och pårökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in