2022-06-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Var läser du det ?
Det står lite överallt när jag läste ikapp nyheter efter jobbet nu ikväll. Både i rysk media och internationell.

https://www.google.com/amp/s/amp.france24.com/en/live-news/20220610-ukraine-hits-russian-targets-france-offers-odessa-help
Citera
2022-06-10, 23:49
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En Wagnerbas har fått full träff av ukrainskt vrede:

https://twitter.com/Existenzse/status/1534975617057406987?t=BBni32Y7jWmeNjE_6ib_SQ&s=19

Skål! Jag höjer mitt glas med champagne och gratulerar till fullträffen som grillar ryska nazister.

Alla Putin fan boys i tråden måste jubla nu när Ukrainas styrkor denazifierar och demilitariserar ryska nazister i Ukraina.
Citera
2022-06-10, 23:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ok, då börjar det framgå nu att UAF håller på att slå ut Röda Arméns ställningar på andra sidan Dnieper vid Kherson. Avståndet är över 30 km som jag sa innan men med 155 mm artilleri så är det inga problem tydligen.

https://twitter.com/alaskachinasbi1/status/1535379539928289281
Citera
2022-06-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej, det är en totalbluff eller hjärnbarksillusion/"pipe dream". Inte ens om alla USAs flottstyrkor sattes in samtidigt skulle Odessablockaden kunna brytas - Ryssarna har präktigt med försvar mot flottstyrkor.

2. Däremot skulle de kunna införa någon form av flottblockad i trakterna Israel-Malta-Italien-Frankrike samt Iran-Pakistan-Indien och N-Kina för att så att säga blockera Ryskt gods från att nå marknader. Det skulle dock kräva en hel del resurser och antagligen ses som någon form av krigsförklaring samt också exponera stridskrafter i allt för stor grad mot opponenternas första slags förmågor.

3. Propaganda grej med andra ord. Det går ut på att maxa ansträngningen i Ukrainas skyttegravar, inget annat. Det går nog att göra bättre propaganda.

1. Caesar är ett avsevärt svagare system än Svenska HB77 L/52 och i vissa avseenden även L/39.

1.1. Den såkallade M777:an är alltså nästan equivalent med en HB77 L/39 fast byggd i titanium. Antar att Ryssarna ser dem som rullande kassaskåp eftersom titanium kostar runt 45 millar kronor per ton.

2. 2-veckors utbildning, det är typ förarbevis för trucken och typ svensk soldats utbildning på pansarskott AT-4 (utan någon särskild tilldelning av AT-4 utan den såkallade allmänkännedomsutbildningen).

2.1. Det är bara att önska Ukrainas 2-veckors soldater "good fortuna" - because they gonna need that.

3. Färdigflashbackat

Såklart är det redan erfarna artillerister som sköter systemen. Ukraina har haft tid att träna i skarpt läge under en längre tid.
Citera
2022-06-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det rasslar redan rejält, jäklar vad det dör Ukrainska soldater nu, ryssen knäpper var enda en av neonazisterna nästan, vi i väst borde skicka säckar istället för vapen faktiskt.
herr ryssnazist ,, senaste veckan ” leder” Ukraina återtagit 120kvkm,😱😱
Din älskling o förebild är missnöjd nu
Citera
2022-06-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Vet inte hur det ska gå till. Nato kan inte gå så långt att de hotar Ryska statens överlevnad. Isåfall släpper de lös kärnvapnen.

Kunde USA förvandla Qassem Suleimani till likdelar. Så är jag övertygad att det kan göra det med Putin också.

Jag är 100% säker att de har ett sånt alternativ finns på tapeten också.

Första dagen av invasionen satt Putin i en bunker och pratade framför en greenscreen.

Nu är han ute bland folk och raljerar om att han är ”Peter den Store”

Ser du ett mönster?

Han blir mer och mer bekväm och oförsiktig.
Och Eftersom han är omringad av yes-men så kommer han ju brista i sin egen säkerhet vid ngt tillfälle.

Det skulle kunna uppstå ett scenario var man har en möjlighet att ”plocka honom” och då kommer man nog inte vänta.
Citera
2022-06-11, 00:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Putin verkar lida av Napoleonkomplex. Har likställer sig med Peter den store och vill återställa det ryska imperiet. Verkar också rätt hotfull mot Sverige…
https://youtu.be/-3l6zAbJkrY

Även DN tig upp detta:
”Den ryske presidenten jämförde sitt agerande i Ukraina med Peter den stores krigföring mot Sverige i Östersjöområdet under Det stora nordiska kriget (1700-1721).
Det kriget inleddes med ett ryskt bakslag mot den svenska armén i Narva.
Men det slutade med att Ryssland ersatte Sverige som den dominerande stormakten i norra Europa.”
https://www.dn.se/varlden/michael-winiarski-vi-ska-ta-tillbaka-det-som-ar-vart-sager-putin/
Jag tolkar det som att kriget mot Sverige under kriget du nämner var en vändning för Ryssland, och att kriget i Ukraina kan bli början på en ny rysk stormaktstid. Ungefär så. Att det är det Putin menar, alltså.
Citera
2022-06-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tolkar det som att kriget mot Sverige under kriget du nämner var en vändning för Ryssland, och att kriget i Ukraina kan bli början på en ny rysk stormaktstid. Ungefär så. Att det är det Putin menar, alltså.

Novo-Russia är den ”legacy”han vill efterlämna men frågan är hur många vanliga ryssar har det intresset speciellt om de måste skicka sina söner att dö för det.
Citera
2022-06-11, 00:13
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sammantaget är det ändå helt otroligt att Ryssland med denna specialoperation dragit en linje i sanden mot de queera västmakterna. Det visar att maktbalansen i världen går mot en multipolär värld. USA vet att när (inte om) Ryssland vinner detta, så är världsordningen irreversibelt rubbad till USA:s och petrodollarns nackdel. Det är därför de är så desperata och skickar avancerade vapensystem till UA, det handlar inte om godhet utan om egna geopolitiska intressen. Man offrar gärna ukrainska liv för egen sak...

Desperat önsketänkande från den psykotiske bunkerdvärgens opioida hallucinationer som du torgför mot betalning troligtvis.

Det enda som är irreversibelt rubbat är Rysslands status som en paria-nation.
Citera
2022-06-11, 00:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Nu kan Frankrike tänka sig att skicka fartyg och bryta blockaden av Odessa så spannmål kan börja skeppas ut. Storbritannien sa ju redan förra veckan dom ville få ihop ett grupp med allierade för bryta denna blockad med våld om det så behövs. Carl Bildt skrev också ngt igår om att det vore väldigt underligt om inte denna frågan låg högt på Natos agenda just nu, och att Ryssland har två val antagligen flytta på sig eller attackera Nato fartyg med dom konsekvenser det innebär.

Är det nu Nato blandar sig i detta krig för få ett sluta på det?
Det där jävla spannmålet. Det är sjukt att svält hotar i länder som inte klarar av att försörja sig själva i nuläget pga. kriget. Egypten är väl ett exempel som nämnts. Egypten!

Vad jag har förstått går ju ryssarna med på att släppa på blockaden, i alla fall för spannmål, om man får undersöka fartygen som vill ut. Låter som en rätt fair deal, tycker jag, om man inte utgår från att ryssarna tänker stjäla lasten...
Citera
2022-06-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Precis. Vår historia är ju en indikation och länder förstår. Det är därför Europa börjat ösa in pengar i det här och ställt om hyfsat fort.

Jag är ganska övertygad att CIA sitter och analyserar och flippar runt precis alla möjligheter och utfall taktiskt. Nått kommer ju hända förr eller senare. Flesta vill ju bara återgå till vanliga livet.

Men Ryssland fortsätter att insisterar att göra det dom gör. Och allt det gör är bara ”total-evil”

Det är nästan komiskt hur onda de är, som ngn kass b-rulle. Man fattar ju att det kommer köra alla ful grejer som existerar.

Skulle de kunna slå ut Putain på nåt vis?
Citera
2022-06-11, 00:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Novo-Russia är den ”legacy”han vill efterlämna men frågan är hur många vanliga ryssar har det intresset speciellt om de måste skicka sina söner att dö för det.
Det är väl som det alltid varit i länder där ledare skickat ut sitt folk att dö i krig. Det är inte som att den lilla människan har något val, tyvärr. En skillnad mot svunna tider är väl att det är mycket svårare i dag att motivera anfallskrig och "sälja in det" så att åtminstone de flesta tycker sig kämpa för en stor sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in