2022-06-10, 22:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Självklart, men det finns en skillnad som är avgörande: förväntningarna kan vara mer eller mindre grundade i reellt nyttovärde. Jämför med till exempel vapen: marknaden för vapen kan på grund av olika anledningar krascha (till exempel på grund av att man tror att behovet av vapen kommer minska på världsmarknaden), men vapnen i sig har fortfarande ett värde för dem som behöver dem oavsett om det är för att skydda sig själva eller anfalla någon annan.

Bitcoin (eller Crypto) saknar ett grundläggande nyttovärde på det sättet.

För Bitcoin handlar allt om förväntningar, ja, men ALLT handlar inte om förväntningar (jämför med vapen).

Det där är ett argumentationsfel, argument from ignorance. Låt mig därför ställa en mycket enkel fråga: antag för ett ögonblick att det finns en bättre "store of value" som kommer att nå världen vid ett senare tillfälle. Fråga dig nu: varför skulle inte investerare i det läget helt enkelt använda det som store of value istället för Bitcoin? Precis som folk inte längre springer runt med enorma kopparmynt och handlar med ...
Du behöver inte tycka om btc men då får jag hänvisa dig till rätt tråd. Här diskuterar vi bitcoin trading och analys. Kolla här istället.
(FB) Tråden för oss kryptoskeptiker
Citera
2022-06-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Högsta inflationen någonsin i USA.
Upp mot 50% inflation i Indien
60% inflation i Argentina.
Det är inga småländer direkt.

Den dagen Bitcoin slutar bete sig som en tech aktie och börjar bete sig som den inflations hedge borde vara så kan det gå fort. Det kan ske om en vecka eller om ett år eller två.

Det hela är som en majbrasa dränkt i flygbränsle och som väntar på gnistan...

Högsta någonsin är ju inte ens nästan rätt. Inflationen har varit 20%, och mellan 10-18% flera gånger de senaste 100 åren. Högsta de senate 40 åren är mer korrekt.

7.7% i Indien

https://tradingeconomics.com/india/inflation-cpi

Argentina stämmer dock.

Bitcoin är inte och kommer aldrig vara en inflationshedge. Rätt tydligt att bitcoin inte är någon vidare store-of-value, speciellt med så begränsade use cases. Att BTC följer marknaden i övrigt är uppenbart för samtliga som har någorlunda koll.

Vad som kommer ske dock är att bitcoin åker ner i källaren. Vi snackar 2018 2.0. ~7000 känns inte helt orimligt, men finns risk för ännu lägre. Här kommer nu mycket av småsparare hoppa av, hela snacket om att krypto är över och att BTC var ett luftslott går på repeat. Snyftartiklar i media, twitter, flashback, alla och deras mostrar han nu förlorat mängder på bitcoin.

Sedan sitter den och hoppar här ett bra tag, institutioner och smarta personer hoppar in successivt medan flashback tomtarna säljer ut sig. Sedan så börjar lyftet utan pajaserna som tror att vi är på botten nu. Håll i hatten.
Citera
2022-06-10, 22:36
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crYptOiLLumUnATi
Och jag förstår varför 95% förlorar.

Kan det bli mer logiskt, MARKET MAKER Marknads skapare på svenska. Utan en marknads skapare så hade vi inte haft någon marknad. När fan ska ni lära er.
Jaha du översatte market maker med google translate och trodde att de skapar marknader? Det förklarar en del.

Då kan jag upplysa dig om att en market maker inte betyder ”marknads skapare”[sic] utan det blir likviditetsgarant översatt till svenska. Här kan du läsa mer om likviditetsgaranter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Likviditetsgarant
Finns även den engelska termen market maker med i artikeln.

Skönt att vi klarade upp det. Nu ska jag bara försöka förstå vem/vad en ”marknads skapare”[sic] är. Hittar dessvärre inget matnyttigt när jag googlar ””marknads skapare””[sic]. Du kanske kan upplysa oss om vad en ”marknads skapare”[sic] är?
Citera
2022-06-10, 22:38
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Högsta någonsin är ju inte ens nästan rätt. Inflationen har varit 20%, och mellan 10-18% flera gånger de senaste 100 åren. Högsta de senate 40 åren är mer korrekt.

7.7% i Indien

https://tradingeconomics.com/india/inflation-cpi

Argentina stämmer dock.

Bitcoin är inte och kommer aldrig vara en inflationshedge. Rätt tydligt att bitcoin inte är någon vidare store-of-value, speciellt med så begränsade use cases. Att BTC följer marknaden i övrigt är uppenbart för samtliga som har någorlunda koll.

Vad som kommer ske dock är att bitcoin åker ner i källaren. Vi snackar 2018 2.0. ~7000 känns inte helt orimligt, men finns risk för ännu lägre. Här kommer nu mycket av småsparare hoppa av, hela snacket om att krypto är över och att BTC var ett luftslott går på repeat. Snyftartiklar i media, twitter, flashback, alla och deras mostrar han nu förlorat mängder på bitcoin.

Sedan sitter den och hoppar här ett bra tag, institutioner och smarta personer hoppar in successivt medan flashback tomtarna säljer ut sig. Sedan så börjar lyftet utan pajaserna som tror att vi är på botten nu. Håll i hatten.
Off topic. Vi diskuterar bitcoin trading och analys. Här är en tråd för dig. (FB) Tråden för oss kryptoskeptiker
Citera
2022-06-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På Avanza finns market makers på tex Polkadot då den inte är så likvid. Det betyder inte att det är avanza som är market maker utan det är faktiskt en annan firma (tysk tror jag).
Bitcoin på Avanza är däremot så pass likvid (det finns många köpare och säljare i orderboken) att ingen market maker behövs.

Kan vi inte bara gå efter den gängse definitionen av ordet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Market_maker
Ställ dig frågan hur priset kan gå sidleds när du har hundratusentals transaktioner per sekund.

Och ja, dem kan trada i grupp & inviduellt. SAM från FTX vet jag har varit eller är MM tex.
Ja men vems verktyg är det som tar emot dessa ordrar och ser till att dem blir fyllda, med mera.
DET ÄR MM SOM SITTER PÅ LEKEN.
Citera
2022-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jaha du översatte market maker med google translate och trodde att de skapar marknader? Det förklarar en del.

Då kan jag upplysa dig om att en market maker inte betyder ”marknads skapare”[sic] utan det blir likviditetsgarant översatt till svenska. Här kan du läsa mer om likviditetsgaranter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Likviditetsgarant
Finns även den engelska termen market maker med i artikeln.

Skönt att vi klarade upp det. Nu ska jag bara försöka förstå vem/vad en ”marknads skapare”[sic] är. Hittar dessvärre inget matnyttigt när jag googlar ””marknads skapare””[sic]. Du kanske kan upplysa oss om vad en ”marknads skapare”[sic] är?
likviditetsgarant blir liquidity guarantors. Det är ändå roligt att du försöker, det gillar jag.
Citera
2022-06-10, 22:46
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Högsta de senate 40 åren är mer korrekt.
Jag borde skrivit det. Anmärkningsvärd hög inflation är det oavsett.

Citat:
7.7% i Indien
Jag skrev upp mot 50%. Detta baserat på inslag i Aktuellt där en Indier ondgjorde sig över att ett kilo socker gått från 80 rupier till 120 rupier på ett år. Den redovisade inflationen har väldigt lite att göra med vardags inflationen.
Återigen var poängen att det är anmärkningsvärd hög inflation.

Citat:

"Markanden i övrigt"? Nu är det du som är slarvig.

Men ja, Bitcoin priset beter sig just nu som FANG aktier (inte som Vete, Guld eller räntepapper). Men ingen har påstått att Bitcoin nått sin fulla potential än, och därför beter den sig inte därefter ännu.

Citat:
Detta är ju bara dina ogrundade åsikter. Jag kan säga att du har fel och att Bitcoin kommer nå 100k, men det blir lite låg nivå på diskussionen att bara sitta och lova saker utan att elaborera varför man tror som man tror.
Senast redigerad av Flaskhank 2022-06-10 kl. 22:53.
Citera
2022-06-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Off topic. Vi diskuterar bitcoin trading och analys. Här är en tråd för dig. (FB) Tråden för oss kryptoskeptiker

Andra sidospår som passar i denna tråd: teknisk analys, hausse/baisse, rykten, nyheter och annat som har med trading av BTC att göra.

Så nej, det passar bra i denna tråden. Om du inte förstod det, så menar jag på att du skall sälja nu, för vi skall ned i källaren.
Citera
2022-06-10, 22:50
Medlem
Citat:
På Avanza finns market makers på tex Polkadot då den inte är så likvid. Det betyder inte att det är avanza som är market maker utan det är faktiskt en annan firma (tysk tror jag).
Bitcoin på Avanza är däremot så pass likvid (det finns många köpare och säljare i orderboken) att ingen market maker behövs.

Kan vi inte bara gå efter den gängse definitionen av ordet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Market_maker

Vi är ett av få verkliga multi-strategiska kryptovalutahandelsföretag. Vi har sofistikerade handelsalgoritmer, snabbverkande handlare, system och infrastruktur av institutionell kvalitet, starka relationer inom tradfi/fiat såväl som digitala tillgångar och bred täckning av kryptovalutaprodukter. Detta gör det möjligt för oss att handla med stora volymer under en mängd olika marknadsförhållanden och få tillgång till olika källor till betydande likviditet.
Citera
2022-06-10, 22:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crYptOiLLumUnATi
Ställ dig frågan hur priset kan gå sidleds när du har hundratusentals transaktioner per sekund.
Det har fortfarande inget med Market Makers att göra.
Citera
2022-06-10, 22:54
Medlem
Citat:
Jag borde skrivit det. Anmärkningsvärd hög inflation är det oavsett.

Väldigt stor skillnad mellan högst på 40 år och högst någonsin. 8.6% är inte ens hälften av vad det högsta är.

Citat:
Jag skrev upp mot 50%. Detta baserat på inslag i Aktuellt där en Indier ondgjorde sig över att ett kilo socker gått från 80 rupier till 120 rupier på ett år. Den redovisade inflationen har väldigt lite att göra med vardags inflationen.
Återigen var poängen att det är anmärkningsvärd hög inflation.

Du kanske borde hålla dig till aktuella siffror och inte något random TV inslag. Att en vara går upp i pris betyder inte mycket, det är just därför man har flera olika varor i sin "basket".

De höjde priset på tuggummin från 1 kr till 2 kr. Det innebär att Sverige nu har 100% inflation.

Citat:
"Markanden i övrigt"? Nu är det du som är slarvig.
Men ja, Bitcoin priset beter sig just nu som FANG aktier. Men ingen har påstått att Bitcoin nått sin fulla potential än, och därför beter den sig inte därefter ännu.

Förstod du inte vad marknaden i övrigt innebär? Med det menas aktiemarknaden, som den följer obligationsmarknaden. Bitcoin har ingen potential, det är en dålig store-of-value och enbart ett investeringsinstrument. Det finns inga användningsområden som inte andra kryptovalutor är bättre på. Allt BTC har är first-mover advantage.

Citat:
Detta är ju dina bara ogrundade åsikter. Jag kan säga att du har fel och att Bitcoin kommer nå 100k, men det blir lite låg nivå på diskussionen att bara sitta och lova saker utan att elaborera varför man tror som man tror.

För att den är extremt övervärderad, och byggd på luftslott av hävstång från perpetual contracts. Samtliga cryptos är övervärderade, Tether är ett skämt och kommer försvinna inom snar framtid. Man har inte pengarna som krävs för att backa sin dollar peg, som man redan nu tappat. När Tether ryker, så ryker en stor del av likviditeten.

Med detta + aktiemarknaden + obligationsmarknaden så kommer cryptocurrencies relativt snart flyga ned. Då får man hoppas ni är net short och intelligenta.
Citera
2022-06-10, 22:55
Medlem
Citat:
Det har fortfarande inget med Market Makers att göra.
JO. Det är MM som håller priset still för att få mr retailtrader att fatta ett beslut angående kommande riktning, upp eller ner. Logiskt va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in