2022-06-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssland 'stronk'. Stronkare än någonsin genom sanktionerna dessutom enligt en del.
Märkligt då att Kreml hela tiden vill att dessa sanktioner bör hävas, vill dom göra Ryssland ekonomiskt svagare?
Jag förstår mig sannerligen inte på Ivans tänk...
Läste du mitt inlägg som du svarade på? Skrev jag något som du antyder i ditt svar?
Citera
2022-06-10, 21:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har Röda Armén slut på pansar? Nu rapporteras det att UAF har gått på offensiven i söder. Pågår strider längs hela fronten nu ju.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1535337445134303233

De (ryssarna) har väl skickat allt som är stridsdugligt till östfronten, Ukraina har ju bitit sig fast där runt staden Sievierodonetsk.

Deras motstånd där binder ju upp de flesta resurser Ryssland har kvar vilket gör att offensiver i syd är möjliga.
Citera
2022-06-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Toppen, då är kriget över strax då? Hur lång tidsram tror du vi snackar om?

Själv ser jag det som otroligt om dom ens klarade det under 2022.
Skriv till Expressen och fråga. Hur ska någon här kunna veta?
Citera
2022-06-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vart finns bevis på det? vill gärna läsa om detta fenomen. Aldrig sett någonsin att ens egen armé gör så mot sitt folk i Europa. Länka gärna mer info.

Har sett 100tals videos på detta, de första kom väl i mitten av mars. Allt från barn/kvinnor/män som blir fastsurrade vid pålar/lyktstolpar och får smaka på pisk och glåpord.
Ett relativt "vanligt" fenomen i krigshärjade länder... I Afrika har det oftast blivit bildäck och eld, Mellanöstern kula i pannan osv .
Har inga länkar och referera till men kan skaka fram i mån om tid.
Citera
2022-06-10, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Det existerar inget luftherravälde från Rysslands sida. Visst skjuter Ryssarna kalibri missiler hit och dit men Ukraina får fler och fler luftvärnsrobotar av väst.

Skulle Ryssland ha luftherravälde så skulle det inte flygas några Ukrainska flygplan eller helikoptrar i deras luftrum vilket sker dagligen.

Nu handlar det om ett artilleri krig. Och väst skickar brittiska m270, franska Ceasar, och amerikanska MLRS.

Det kommer börja rassla till rejält snart Ukraina.

Ingen aning vem man ska lyssna på.. googlar man verkar det vara blandat om detta vilka som säger sanning är svårt att veta. Men om dom har sådan bra kontroll behöver dom väl inte vara förbannade på att Nato och kräva att dom stänger luftrummet.
Citera
2022-06-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Innan kriget var styrkeförhållandet gällande tung artilleri ca fyra x fler pjäser för Ryssland
(Källa: The military balance 2021 IISS)

Kan hända att dom räknar in även GRK och mindre pjäser när dom säger att Ryssarna har 40 x fler, lite oklart. jag hittar dock inte det på The Independent

Det kan vara Ukrainas taktik också att gå ut med sådan info. Dels få mer bidrag från väst och kanske få ryssarna att tro att dom kan avancera mer aggressivt och samtidigt mer oförsiktigt och hamna i bakhåll.
Citera
2022-06-10, 21:41
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Fullkomligt normalt beteende av en stat att göra utan rättegång. Finns massor med videos på youtube om du vill se när dom piskar och misshandlar sina egna.
De har för fan plundrat medans Ukraina slåss för sin egen skull och för oss! Tycker du plundrare ska ha några rättigheter i krig? NEJ de ska de fan inte ha. Sen ska du sluta med att rabbla upp samma skit om och om!

Åt helvete med dig och din äckliga mongolras
Citera
2022-06-10, 21:41
Medlem
Citat:
Det har väldigt mycket med kriget att göra.. med tanke på att det är Azov medlem som står bakom det. Det förklarar ju saken ännu mer att den där militären är rätt vrickad. Jag har noll empati för dom.

Menar du att du har empati för kommunisterna som mördar civila i Donbass och Luhansk?
Är det inte mer vrickat att bomba och plundra skolor och sjukhus eller tycker du det är normalt?
Jag skulle säga att samtliga i Wagner är mer nazistiska (se bara på deras ledare som bär nazistiska emblem och mössor) är den där Azov snubben som försöker kränga konserver.

Vad ni Ryssar måste inse är att ingen mer än USA och västvärlden vinner enormt mycket på detta meningslösa krig. Ryssland är den största förloraren men det drabbar inte den ryska eliten med Putin i spetsen. Det är den vanliga fattige ryssen som livnär sig på lök, rödbetor och potatis som får bära det största lasset om han inte blir skjuten i Donbass.
Citera
2022-06-10, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Även vanliga civila gör så nu i krigstid, alternativet är att skära halsen av honom men Ukrainarna är mer civiliserade än så.

Du får det som om det vore normaliserat.. Jag har då inte sett det tidigare.. sjukt endå Ukraina borde ha mer vett i huvudet! det finns domstolar till detta. tejpa upp folk i stolpar och hoppas på att polisen ska hämta dom? jo visst.. knappast att dom har tid att åka runt i hela stan under krig och rädda folk som är fastbunda. Nej dom lär sitta fast där tills dom svälter ihjäl eller fryser ihjäl för att dom stulit lite mat. Sjuka människor vilket som..

Jag hoppas verkligen Ryssarna ger dom stryk!
Citera
2022-06-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ni har mer artilleri och inget annat. Ni har koncentrerat allt på ett litet frontavsnitt. Därför kan ni rycka fram med era tjetjener, apor från uralbergen och annat pack ni slänger fram som gör små framsteg till en stor bekostnad i manskap och utrustning....

Ett exempel:

https://twitter.com/666_mancer/status/1535185031865548801

Mongolpack...
Sluta gråt nu, du kommer säkert få återvända till ditt kära Ukraina någon dag, men det kommer heta Polen då. Undrar om Kiev kommer heta Kievsky istället? Vad tror du Smaugsky? Eller blir det Smaugskov?
Citera
2022-06-10, 21:43
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag skrev om olagliga sanktioner långt innan den speciella militära operationen.

Är lite förvånad av att du har lyckats hålla serberna utanför hittills.
Vad du skriver om är och har hela tiden varit utav inget annat än humor för oss. Serber? Var kom de in i bilden helt plötsligt? Insinuerar du till någonting du inte kan reda ut eller tog träffen bara precis där siktet var ställt? Det tog inte många skott innan den träffen blev uppenbar nej. Nu får vi ju bara hoppas att alla de andra som fortfarande tror att det är massa rysstroll, eller vad de kallar dem, förstår varför vissa av oss håller koll för en framtida nödvändighet. Förstår inte varför du börjar prata geografi med mig? Är inte det lika utanför ämnet som försök till att återkoppla användare är? Skall vi dansa lite tango för Ukrainas skull?
Citera
2022-06-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och vem var det som inte litade på ukrainska och västerländska källor? Du var väl en av dem, om jag minns rätt.
Du minns rätt. Men när dom medger att det går dåligt så kan man rimligen anse det korrekt. Hade dom skrivit att dom är påväg att inta Moskva så hade det inte verkat så troligt, eller hur?

Tror du att det här skulle vara fake news?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in