2021-11-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantispreppern
Jag är en utvecklare med ca 10 års erfarenhet, men varför skulle jag bygga en app åt er när jag kan bygga en av mina egna idéer och äga 100% av den? Vad tillför ni exakt? En idé är inte värt ett skit, det är bara exekveringen av idén som är värt något.
Bra där. Vanligt som f-n att det dyker upp idéer utan kompetens att implementera. Enda anledningen att sitta och hacka är om man får betalt. Det finns massor med liknande projekt där man säkrat kapital och betalar bra för att realisera idén. Skall man arbeta kan man lika gärna dra in deg i dylika projekt. Skall man äga kan man äga allt utan att bli utnyttjad.
Citera
2021-11-24, 12:20
Medlem
Märklig tråd. Det är snarare svårt att få rimliga utvecklare att arbeta utan equity. Vilket är ett enormt problem i Sverige, för vi har så svaga upplägg för det.
Citera
2021-11-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Vi är ett gäng entreprenörer som fått smaka på covid och gick under med det senaste projektet pga att alla kunder ströp sina budgetar när det drog igång. Vi sitter nu och planerar för ett nytt projekt, men hade behövt oss en duktig react-utvecklare för att dels bredda teamet men också få fram en mvp parallellt med att vi börjar resa kapital.

Har ni några tips på vart man kan hitta någon som jobbar på halvfart för delägande och som kompenseras ekonomiskt när kapital säkras precis som vi övriga?

Ni vill alltså ha en senior utvecklare, som kan välja och vraka som ska jobba för drömmar och förhoppningar?
Citera
2021-11-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Poängen är att enbart tekniskt utförande i sig ofta inte räcker för en succé-app som brukar vara nydanande på något sätt. Förutom själva "idén" krävs det också ett annat perspektiv och andra kunskaper än bara teknikerns. Utvecklaren kan därmed oftast inte bara "sno" en idé och göra den själv, eftersom det krävs flera pusselbitar för att få allt på plats, beroende på vad det är för app.

Här är en ledtråd till dig och övrigt finansfolk som tror att de tillför ovärderligt kunnande. Det råder fri marknad för kodare, du är fri att se om du kan lyckas övertyga någon senior kodare att gå med på din affärsidé. Och de är lika fria att be dig dra åt helvete med din varma luft.
Citera
2021-11-24, 22:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Här är en ledtråd till dig och övrigt finansfolk som tror att de tillför ovärderligt kunnande. Det råder fri marknad för kodare, du är fri att se om du kan lyckas övertyga någon senior kodare att gå med på din affärsidé. Och de är lika fria att be dig dra åt helvete med din varma luft.
Jag applåderar din frispråklighet, men har du - som tydligen är en "lone coder" - gjort någon succéapplikation ännu, eller är du kanske också beroende av andra kompetenser än kodning?
Citera
2021-11-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag applåderar din frispråklighet, men har du - som tydligen är en "lone coder" - gjort någon succéapplikation ännu, eller är du kanske också beroende av andra kompetenser än kodning?

Jag jobbar inte som kodare, men du kan ju kolla om du kan få gehör för din idé i länderna där det bara sprutar ut värlstalanger inom programmering och där t.om. gatsoparna har en doktorsexamen i programvaruteknik. Indien. Pakistan och Bangladesh.
Varför ens besvära sig med de undermänniskor som existerar i europa och usa istället för att gå direkt till sydostasien där världstalangerna finns?
Citera
2021-11-25, 09:20
Medlem
Citat:
Vi är ett gäng entreprenörer som fått smaka på covid och gick under med det senaste projektet pga att alla kunder ströp sina budgetar när det drog igång. Vi sitter nu och planerar för ett nytt projekt, men hade behövt oss en duktig react-utvecklare för att dels bredda teamet men också få fram en mvp parallellt med att vi börjar resa kapital.

Har ni några tips på vart man kan hitta någon som jobbar på halvfart för delägande och som kompenseras ekonomiskt när kapital säkras precis som vi övriga?

Vilken apa som helst kan ta på sig en kavaj och säga att den har en så fantastisk idé.

Har du ingen närstående polare blir detta omöjligt.

De få som lyckats med denna bedrift, att få talangfulla människor du inte känner att engagera sig, de har faktiskt en talang själv.

Skrattretande att folk tror utvecklare är något sekundärt som bara vill "koda" och är nöjd med att tillfredsställa wannabes inom start-ups.
Citera
2021-11-25, 15:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag jobbar inte som kodare, men du kan ju kolla om du kan få gehör för din idé i länderna där det bara sprutar ut värlstalanger inom programmering och där t.om. gatsoparna har en doktorsexamen i programvaruteknik. Indien. Pakistan och Bangladesh.
Varför ens besvära sig med de undermänniskor som existerar i europa och usa istället för att gå direkt till sydostasien där världstalangerna finns?
Så du är alltså varken kodare eller entreprenör?
Får jag fråga vad du då har att tillföra diskussionen, annat än löst tyckande långt uppe från läktaren?^
Det vanliga sättet man gör detta på är att ge en låg fast lön och sen teckningsoptioner som incitament.
Inte att kodaren jobbar helt gratis. Du har en svart/vit världssyn som tyder på oerfarenhet och inskränkhet i den svenska ankdammen.
Citera
2022-05-20, 03:41
Medlem
Citat:

Hahhaha

Och bredda teamet, va? Har ni utvecklare som inte kan ta fram en mvp?
Citera
2022-05-20, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att gå in som delägare förutsätter ju ett rätt stort förtroende för att idén kommer att nå framgång, svårt att hoppa in i ett nytt bolag bara sådär och dessutom vara beredd att lägga en hel del tid. Sedan känns det inte seriöst att erbjuda delägarskap till första bästa person som klarar en viss arbetsuppgift heller, jag hade nog trott att det handlat om bluff.

Garanterat bluff. Även om utvecklaren får 25% från början så kommer de spä ut hans del till under 1% bakom hans rygg.

Dessutom kommer de ställa massa krav. Du får 25% OM vi får kapital och OM.... Och OM... Om 4 år.
Citera
2022-05-20, 03:49
Medlem
Citat:
Kom igen, om du inte kan bidra varför lägga ner tid på att vara dryg?

Jag håller med om att det faktiskt oftast är så. Men i det här fallet så har vi rest tiotals miljoner tidigare och gjort exits. Utöver det så har det redan lagts ner hundratals timmar på UI/UX, pitch decks, P/L osv. Så någon som är beredd på att lägga ner tid får tillbaka mer än bara hopp. Hade i det här fallet erbjudit personen samma ägandenivå som oss övriga. Gillar inte teams där grundarteamet sitter på obalanserat ägande i en hierarkisk struktur.

Ja, det låter som ett fair upplägg. Om jag inte kan resa deg på något så ser jag ingen poäng i att äga det heller. Vi har alla vårt ansvar.

Regga dig på fiverr och hyr ut dig själv som virtual assistant.
Citera
2022-06-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Märklig tråd. Det är snarare svårt att få rimliga utvecklare att arbeta utan equity. Vilket är ett enormt problem i Sverige, för vi har så svaga upplägg för det.
Hur menar du? Min bild är att en liten minoritet av utvecklare i Sverige får equity. Tror du inte det?

Skulle utan problem gissa att minst 70% (troligen mer) jobbar helt utan equity.
En del bonusar måhända men inga andelar i bolaget.

Påstår inte att equity är nåt helt galet koncept som ingen gör, bara att det är i stor minoritet.
Har sett flera mindre konsultbolag som erbjuder att man tex kan välja själv mellan hög fast lön eller lite lägre fast lön fast få andelar i bolaget.
Men tror ändå "helt vanliga lönejobb" är såpass dominerande att resten får räknas som udda.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-06-10 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in