2021-08-29, 00:29
Medlem
Vi är ett gäng entreprenörer som fått smaka på covid och gick under med det senaste projektet pga att alla kunder ströp sina budgetar när det drog igång. Vi sitter nu och planerar för ett nytt projekt, men hade behövt oss en duktig react-utvecklare för att dels bredda teamet men också få fram en mvp parallellt med att vi börjar resa kapital.

Har ni några tips på vart man kan hitta någon som jobbar på halvfart för delägande och som kompenseras ekonomiskt när kapital säkras precis som vi övriga?
Citera
2021-08-29, 01:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Vi är ett gäng entreprenörer som fått smaka på covid och gick under med det senaste projektet pga att alla kunder ströp sina budgetar när det drog igång. Vi sitter nu och planerar för ett nytt projekt, men hade behövt oss en duktig react-utvecklare för att dels bredda teamet men också få fram en mvp parallellt med att vi börjar resa kapital.

Har ni några tips på vart man kan hitta någon som jobbar på halvfart för delägande och som kompenseras ekonomiskt när kapital säkras precis som vi övriga?

I fablernas värld.

För att svara på rubriken så - Nej, det tror jag inte. Varför skulle jag vilja ha delägarskap i ett bolag som inte ens har pengar att betala lön, när jag kan få riktig lön istället? Vill jag äga bolag, så kan jag köpa aktier för min lön. Fixa finansiering, anställ, annars kommer du nog inte få tag i någon som är duktig.
Senast redigerad av Trollfeeder 2021-08-29 kl. 01:47.
Citera
2021-08-29, 07:15
Medlem
note-its avatar
Ehhh… vilken amatör du verkar vara. Men jag ska inte va sån nu. Hört talas om LinkedIn? Man kan söka på den sidan och den funkar garanterat bättre än Flashback.
Citera
2021-08-29, 10:12
Medlem
Citat:

Nej utvecklare är generellt inte så dumma att dom jobbar gratis för andra.
Citera
2021-08-29, 10:27
Medlem
Nattjags avatar
Citat:

Problemet med det här upplägget är att det alltid slutar med att utvecklaren förmodas slita gratis i hundratals timmar (eller konkret för 5-10% av aktier lika värdefulla som en trisslott) medan övriga anser att de gör sitt eftersom de har en superfantastisk idé, "kontakter", "personliga nätverk" och är villiga att sitta runt ett bord och snacka skit mellan varven (strategimöten).

Idéer är billiga som fan. En kompetent utvecklare landar lätt en deal med equity i ett bolag med väldigt mycket mer substans än så.
Citera
2021-08-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Problemet med det här upplägget är att det alltid slutar med att utvecklaren förmodas slita gratis i hundratals timmar (eller konkret för 5-10% av aktier lika värdefulla som en trisslott) medan övriga anser att de gör sitt eftersom de har en superfantastisk idé, "kontakter", "personliga nätverk" och är villiga att sitta runt ett bord och snacka skit mellan varven (strategimöten).

Idéer är billiga som fan. En kompetent utvecklare landar lätt en deal med equity i ett bolag med väldigt mycket mer substans än så.

Ja precis vad händer om kapital ej säkras , då har utvecklaren leverarat sin del men ni har misslyckats.
Äger utvecklaren kodbasen då och kan gå och söka investerare med sin MVP på annat håll?
Citera
2021-08-29, 10:53
Medlem
Protons avatar
Citat:

Jag tror du kommer få svårt att hitta någon sådan, i vart fall en sådan som kan leverera kod med kvalitet som faktiskt går att bygga vidare på sedan. Det du egentligen säger här mellan raderna är att ni har en ny fantastisk idé som EVENTUELLT kommer generera pengar framöver.

Det som däremot inte är eventuellt är det faktum att de allra flesta har räkningar att betala i slutet av månaden, då duger det inte med att komma och säga att de eventuellt kan få betalt bara den nya superduper-idén tar fart.

Det finns oändligt med entreprenörer som har idéer och tror på sina projekt och det ska man såklart uppmuntra, men då bör det ju finnas nån slags finansiering bakom som gör att man har råd att fixa folk som kan ta idén från prototyp till produkt.

Prova linkedin som sagt, men vore jag du skulle jag fundera mer på hur du ska ordna finansieringen innan du börjar jaga folk. Låter väldigt riskfyllt i mina öron.
Citera
2021-08-29, 11:28
Medlem
Citat:

Nej, det går inte eftersom alla utvecklare vet att de inte behöver jobba gratis för att tjäna bra med pengar. Ni behöver ett startkapital - om ni verkligen är entreprenörer så borde ni förstå att man måste gå in med kapital privat för att kunna komma någonvart - och anlita en utvecklare som kan hjälpa er bygga en MVP.

Men jag gissar att ert track record som entreprenörer är obefintligt, och att ni egentligen bara är några glada amatörer som överskattar värdet av er idé och underskattar de utvecklingsinsatser som krävs för att göra den till verklighet.
Citera
2021-08-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ehhh… vilken amatör du verkar vara. Men jag ska inte va sån nu. Hört talas om LinkedIn? Man kan söka på den sidan och den funkar garanterat bättre än Flashback.

Kom igen, om du inte kan bidra varför lägga ner tid på att vara dryg?

Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag

Jag håller med om att det faktiskt oftast är så. Men i det här fallet så har vi rest tiotals miljoner tidigare och gjort exits. Utöver det så har det redan lagts ner hundratals timmar på UI/UX, pitch decks, P/L osv. Så någon som är beredd på att lägga ner tid får tillbaka mer än bara hopp. Hade i det här fallet erbjudit personen samma ägandenivå som oss övriga. Gillar inte teams där grundarteamet sitter på obalanserat ägande i en hierarkisk struktur.

Citat:
Ursprungligen postat av livsutrymme
Ja precis vad händer om kapital ej säkras , då har utvecklaren leverarat sin del men ni har misslyckats.
Äger utvecklaren kodbasen då och kan gå och söka investerare med sin MVP på annat håll?

Ja, det låter som ett fair upplägg. Om jag inte kan resa deg på något så ser jag ingen poäng i att äga det heller. Vi har alla vårt ansvar.
Senast redigerad av Dragspelochbas 2021-08-29 kl. 16:22.
Citera
2021-08-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Nej, det går inte eftersom alla utvecklare vet att de inte behöver jobba gratis för att tjäna bra med pengar. Ni behöver ett startkapital - om ni verkligen är entreprenörer så borde ni förstå att man måste gå in med kapital privat för att kunna komma någonvart - och anlita en utvecklare som kan hjälpa er bygga en MVP.

Men jag gissar att ert track record som entreprenörer är obefintligt, och att ni egentligen bara är några glada amatörer som överskattar värdet av er idé och underskattar de utvecklingsinsatser som krävs för att göra den till verklighet.

Missade att citera dig i förra inlägget. Du gissar fel. Har rest tiotals miljoner tidigare, gjort två exits och samarbetat med globala bolag i tidigare projekt. Ibland får man en skitmacka i livet, covid var min. Blev av med precis allt, så har inget val än att börja om från scratch. Tack för din input dock.
Citera
2021-08-29, 16:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Att gå in som delägare förutsätter ju ett rätt stort förtroende för att idén kommer att nå framgång, svårt att hoppa in i ett nytt bolag bara sådär och dessutom vara beredd att lägga en hel del tid. Sedan känns det inte seriöst att erbjuda delägarskap till första bästa person som klarar en viss arbetsuppgift heller, jag hade nog trott att det handlat om bluff.
Citera
2021-09-02, 18:46
Medlem
Citat:
Missade att citera dig i förra inlägget. Du gissar fel. Har rest tiotals miljoner tidigare, gjort två exits och samarbetat med globala bolag i tidigare projekt. Ibland får man en skitmacka i livet, covid var min. Blev av med precis allt, så har inget val än att börja om från scratch. Tack för din input dock.

En konkurs är visserligen också en exit, men då så! Med en sådan karriär i ryggen borde du ha kvar en del kontakter i den svårtillgängliga, men när man väl gjort sig förtjänt av deras uppmärktsamhet sig ofta tillmötesgående, skara som är landets ängelinvesterare som är beredda att satsa åtminstone någon miljon för att ni ska kunna ta fram en MVP.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in