2022-06-10, 19:21
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Du vet att det finns en livekarta?

Skitsamma. Jag dyker in om en månad och då räknar jag med att dom har tryckt på ordentligt.

Livekarta?

Även svenska militäranalytiker medger ju att Ryssland krossar motståndet i Donbass och i stort har tagit de viktigaste städerna i regionen.
Citera
2022-06-10, 19:22
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verkar vara en komplett artilleriposition som blev skrot där.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1535286866379157504
Jävlar vilken brasa! Hoppas på många ryska dödsoffer!
Citera
2022-06-10, 19:24
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

”UNDERRÄTTELSERAPPORT: RYSSLAND ÖVERLÄGSET I STRIDSKRAFT
Nya underrättelserapporter från ukrainska och västerländska källor målar upp en dyster bild av situationen vid frontlinjen i Donbass.
Ukrainska trupper uppges lida massiva förluster då de ryska styrkorna är överlägsna i antal av artilleripjäser och ammunition, rapporterar The Independent . För varje ukrainsk artilleripjäs har Ryssland 40 stycken, hävdas det bland annat.”

Innan kriget var styrkeförhållandet gällande tung artilleri ca fyra x fler pjäser för Ryssland
(Källa: The military balance 2021 IISS)

Kan hända att dom räknar in även GRK och mindre pjäser när dom säger att Ryssarna har 40 x fler, lite oklart. jag hittar dock inte det på The Independent
Citera
2022-06-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Livekarta?

Även svenska militäranalytiker medger ju att Ryssland krossar motståndet i Donbass och i stort har tagit de viktigaste städerna i regionen.

Jaha, det var Donbass dom skulle avnazifiera och inte hela Ukraina... Svårt att hålla isär all propaganda och lögner.

Jag var naiv och trodde att Seperatisterna har hållit delar av Donbass sedan 2014.

Ok, då är jag med. Så det är bara Donbass som gäller nu alltså? Jag blir inte förvånad för deras försök på att ta Kyiv gick ju sådär.
Citera
2022-06-10, 19:28
Medlem
Läst om att folk skriver att om Ukraina skulle bomba rysk mark så blir det taktiskta kärnvapen. Har alla förglömt att Ukraina gled in med helikoptrar och attackerade Ryska mål på Rysk mark tidigare i år?
Citera
2022-06-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Livekarta?

Kolla in ”liveuamap” som baseras på sociala medier, nyheter.
Citera
2022-06-10, 19:30
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Kolla in ”liveuamap” som baseras på sociala medier, nyheter.

Vilka ligger bakom liveuamap?

Iskall GT, mumma...
Citera
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

”UNDERRÄTTELSERAPPORT: RYSSLAND ÖVERLÄGSET I STRIDSKRAFT
Nya underrättelserapporter från ukrainska och västerländska källor målar upp en dyster bild av situationen vid frontlinjen i Donbass.
Ukrainska trupper uppges lida massiva förluster då de ryska styrkorna är överlägsna i antal av artilleripjäser och ammunition, rapporterar The Independent. För varje ukrainsk artilleripjäs har Ryssland 40 stycken, hävdas det bland annat.”

Oj då, vem är idioten nu? Men häng du på tiktok och twitter.
Ni har mer artilleri och inget annat. Ni har koncentrerat allt på ett litet frontavsnitt. Därför kan ni rycka fram med era tjetjener, apor från uralbergen och annat pack ni slänger fram som gör små framsteg till en stor bekostnad i manskap och utrustning....

Ett exempel:
Citat:
A diligent native of the village of Kudara-Somon, champion of the eastern military district in tank biathlon, sergeant #37омсбр Zharkoy Maxim Alekseevich, born in 1997. went to Ukraine and met the winner of the Buryat champions there
https://twitter.com/666_mancer/status/1535185031865548801

Mongolpack...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Innan kriget var styrkeförhållandet gällande tung artilleri ca fyra x fler pjäser för Ryssland

Kan hända att dom räknar in även GRK och mindre pjäser när dom säger att Ryssarna har 40 x fler, lite oklart. jag hittar dock inte det på The Independent

Kan kanske stämma om de räknar väldigt lokalt?

Generellt har ryssen cirka 3x mer Sovjetprylar än Ukraina, 40x är uppenbarligen alldeles för mycket totalt.
Citera
2022-06-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ni har mer artilleri och inget annat. Ni har koncentrerat allt på ett litet frontavsnitt. Därför kan ni rycka fram med era tjetjener, apor från uralbergen och annat pack ni slänger fram som gör små framsteg till en stor bekostnad i manskap och utrustning....

Ett exempel:

https://twitter.com/666_mancer/status/1535185031865548801

Mongolpack...

Precis, situationen hade sett mycket annorlunda ut om Ukraina hade valt att gå in på Rysk mark vid andra sektioner av gränsen.
Citera
2022-06-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Fast nu har clutchshooter hört det hävdas att Ryssland har 40 ggr fler av allt. Jag har själv hört att Ryssarna kan skjuta 40 ggr fortare med.

"Insert Soviet Union Anthem"

Jävla nötter. Dom har satsat allt krut på Donbass för dom vet att UA inte kommer sätta fötter på Rysk mark.
Citera
2022-06-10, 19:37
Medlem
Här är en video som visar hur läget ser ut i dagsläget.

https://www.youtube.com/watch?v=Fb9oJQPjX4c&t=2s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in