Citat:
Ursprungligen postat av
FFL96
Det är som du säger, finns inget stöd alls för ett fortsatt krig. Ryska soldater på plats vill inget hellre än att åka hem och civila vill inte bli inkallade eller tvingade iväg till Ukraina. Man förstår helt enkelt inte poängen med att Ryssland mördar sina grannar i Ukraina.
Du har delvis rätt. Dock är det så att det finns ett stöd för konflikten som sådan. Sen är det nästan omöjligt att säga om det rör sig om 30, 40 eller 50% av befolkningen. Men det ligger i det häradet. Folk är väldigt försiktiga med att säga vad de verkligen tycker.
Däremot finns det i stort sett noll vilja att själv delta. Vilket också ligger ganska bra i linje med ryssarnas natur - de är i mångt och mycket ”individualister” vilket är ett fint sätt att säga att de är egoister. Många har egentligen inget emot lite krig och bryr sig föga om att det dör Ukrainare så länge de inte personligen drabbas. Däremot oroar man sig mycket om den personliga ekonomin och att det är så svårt och dyrt att resa utomlands på semester…
När Ryssland tog Krim var merparten ryssar MYCKET nöjda. När man under de åtta åren som följde frågade vad de tyckte om Donetsk och Luhansk fick man oftast svaret ”jag bryr mig inte om politik”. Hade en herre som bara veckor innan kriget förklarade att det inte skulle bli något krig (vilket inte heller jag trodde) eftersom det enligt honom ”bara finns fattigt folk där och vi har redan tillräckligt av den varan, vi behöver inte mer”.
I stort sett har gemene ryss fullkomligt skitit i befolkningen i Donetsk/Luhansk i åtta års tid medan de med glädje semestrat på Krim. Detsamma kan i stort sett även sägas om eliten även om de inte skulle nedlåta sig till att semestra på Krim. Nu däremot är det annat ljud i skällan…
Vill inte riktigt gå in på hur jag skapar mig den uppfattningen men jag har via jobb kontakt med ryssar i Ryssland så gott som varje vecka.