2022-06-10, 17:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
hahah din ledsna lilla pajas. Grinar du mycket? är du fet så fettet trängt upp i huvudet på dig?

Lär dig se båda sidor än att lita på allt som pumpas ut från aftonbladet. Allt kunde självklart undvikits om de inte gått in i landet JA. Kriget kunde även undvikits om nu Ukrainas USA kuksugande ledare zelenskyj hade accepterat att inte närma sig NATO/Usa.
En bra jämförelsen som är bra att ta i detta är KUBA, se bara på det landet och vad USA har gjort mot det under årtionden nu. Det ryssland gör nu är inte i närheten av det än.
Eller ska vi rada upp några fler? Irak, de har till 100% kärnvapen det vet vi säger USA, efter USAs fredsprocess där hur ser landet ut? hittade man kärnvapen... NEJ.
Gaddafi?
Afghanistan?

Fast Ukraina har som suverän nation rätt att välja sin egen säkerhetspolitik. Välja sina egna allianser etc.

Det är det som gör attacken och invasion illegitim.
Citera
2022-06-10, 17:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur fungerar en M777:a?

Vad är det som är så bra med den?
Jag tycker den ser rätt förlåldrad ut.
Den största fördelen som jag förstår det är den lätta vikten. Den är lätt att transportera.

Annars får du googla på det och själv skaffa dig en bild av det.
https://en.wikipedia.org/wiki/M777_howitzer
Citera
2022-06-10, 17:13
Medlem
leachs avatar
Citat:

Den skjuter mot orcherna, det är det som är bra med den.
Citera
2022-06-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
USA behövs absolut för att dels hålla igång dess krigsindustri(du vet väl hur stor den är) och dels för att hålla igång krigen i världen.
Okunnigheten bland diktaturkramarna är alldeles enastående och du är som alltid ute och cyklar.

Rysslands inkomster av vapenexport är ungefär 50% mer än USA i förhållandet till BNP.
Om det är någon som behöver hålla igång sin vapenindustri så är det Ryssland.

Framöver kommer Ryssland att förlora extremt mycket då de inte längre har möjlighet att producera vapen, världen blir därmed säkrare.
Ryssland håller sakta på att dö.
Citera
2022-06-10, 17:14
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag förstår inte alls ditt inlägg. Vilka är "man" till att börja med?

Utifrån argument som Putin själv motiverar sina specialoperationer kan jag bara konstatera att Ryssland har intressen i dessa länder, speciellt de som hyser ryska minoriteter som folkmördas av nazister.

Hur många länder är det och vilka?
Citera
2022-06-10, 17:15
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

MachDiamonds svarar citat : - Ryssland har inte invaderat dem, det var sovjet.

Veckans bästa och mest logiska svar att finna. "Det var inte Ryssland, det var SOVJET".....
Ja herre stackars jävla mänsklighet........Inte undra på att operationerna i Somalia, Irak osv osv, behövdes genomföras, precis som att ALLT skall göras för att Ukraina inte skall falla in i de ruttna hjärnornas förfall igen. Ukraina är en stat som skulle kunna medföra mycket på väldigt många plan till framtiden, DÄRFÖR anser vi det vara av yttersta vikt att hjälpa dem försvara sig gentemot den retarderande smörjan Ryssland inkl de länderna du nämnde som undringar varför det tilläts av FN då. Svaret talar för sig själv, men det berör dig på ett personligt plan......Ett plan som inte spelar någon roll eller är av vikt för den riktiga världen som är imorgon
Citera
2022-06-10, 17:18
Bannlyst
Citat:
Sök på UAweapons så kommer det upp.

Våran traditionella media tog upp igår att det går dåligt för Ukraina och varför det går dåligt. SVT. Frågor på det?
Bilder på smarta anfall från ryssar som visade när dom sköt ukrainare?
Citera
2022-06-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Alltså, jag vet att den svenska skolan är usel... men någon historia om tiden efter 2:a världskriget måste väl det ändå ha undervisats om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionen

Då Vitryssland redan är nästan rysk delstat kan vi kolla på de resterande:

Estland, Lettland, Litauen, Moldavien (här har vi dessutom "Transnistrien" med en massa 5:e-kolonn-ryzzar) till väst och Azerbajdzjan, Georgien, Armenien, Tadzjikistan, Turkmenistan, Kirgizistan, Kazakstan och Uzbekistan. Alla dessa vill prutten ha och styra över.
Tack för info sov igenom dessa lektioner under 80-90 talet
Citera
2022-06-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Mycket bättre med nasseälskare än kommunistälskare, eller hur?

Finns verkligen inget värre och farligare än kommunism, tycker du inte samma?
Det märkliga är att Putin utöver att ha enat hela väst även har enat revolutionskommunister och fascister.
Nu går de hand i hand och hyllar Putin, det syns inte minst i den här tråden.
Citera
2022-06-10, 17:21
Bannlyst
Citat:

Inget speciellt, den är gammal och ansedd som skrot mer eller mindre av USA.

Men vår media vill såklart peppa folket med mer propaganda hur bra det går, jämför hur Nazityskland rapporterade om framgångarna och de tappra soldaterna, då var det Hitler nu är det Zelensky.
Citera
2022-06-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Okej, hjälp då till att länka till den rapportering när du ser den, jag tänker inte hålla andan dock.
Det faller ju på sin egen orimlighet! Hur skulle det vara möjligt att länka till något ryskt som inte finns?
Det är ju brottsligt att skriva något negativt om Rysslands förehavanden i kriget.
Hur tänkte du?
Citera
2022-06-10, 17:25
Medlem
Citat:

Den är mycket lätt och modern. USA började använda M777 först 2005.
Eldledningsdatorn är väldigt bra och kan länkas direkt till artillerilokaliseringsradar för snabb moteld. Den kan automatiskt programmera modern ammunition t.ex. Excalibur.

Tyvärr fick inte Ukraina modern ammunition eller eldledningsdatorn på de första leveranserna och då har den inte så väldigt många fördelar förutom något bättre räckvidd än de ryska motsvarigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in