2022-06-10, 12:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1b. Sd snart nere på -16 från typ högsta nivån på 20-25. Budskap, Åkesson blir inte statsminister i denna undersökning. Sd felade i NATO, etc.

Instämmer. Sveket i NATO-frågan kommer att kosta SD många röster. Frågan är vart dessa röster tar vägen?
Citera
2022-06-10, 12:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Menar du på allvar att ett L på 4 procent ska ha mer rätt till ministerposter än SD med sina 18-20?

Vilket inflytande ett parti har beror inte nödvändigtvis på antalet mandat.

Detta sagt, så tror jag det mest troliga utfallet efter valet är en M/KD-regering som stöds av L och SD.
Citera
2022-06-10, 12:59
Medlem
Citat:
Det verkar som fittliberalerna kommer fixa spärren.

Om inte SD står upp mot M/KD/L så kommer jag ge upp allt som har med sverige att göra. Fyfan om SD skulle behandla L som S gjort mot MP.

Då vill jag ha ett extra val och att liberalerna en gång för alla kastas i soptunnan
I samma ögonblick som Sabuni avgick, blev det uppenbart att vi inte kommer att bli av med varken MP eller L.

På vänstersidan finns många som gärna skulle slippa MP. Allt de behövde få veta är att L är så ultra-super-rökta (typ 2% i alla mätningar) att man inte behöver rädda MP med stödröster. Så hade det kunnat vara om Sabuni stannat. Men högern hade kunnat vinna ändå, om både MP och L åkte ut.

Nu är det så gott som 100% klart att L klarar spärren, och då kommer vänstern att mobilisera för att även MP klarar spärren. 4 år till av Stenevis dumdryga Neandertal-plyte.

Jag kan bara skaka på huvudet varje gång det är val snart och Flashback jublar över att parti X, Y och/eller Z garanterat kommer att ryka denna gång. Jag såg det 2006, 2010, 2014 och 2018. Fatta nån gång... De. Åker. Aldrig. Ut. I. Slutändan.
Senast redigerad av CrispyKreem 2022-06-10 kl. 13:02.
Citera
2022-06-10, 13:00
Medlem
L kanske har borgerliga åsikter. Vilket jag också har.

Jag hoppas ändå att de åker ur riksdagen eftersom de villigt mutades av sossarna med ambassadörsposter för sin medhjälp.

Det finns inga ord för det förakt jag känner för partier som sviker demokratiska principer.

Och L är ett av dessa partier
Citera
2022-06-10, 13:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Önsketänkande? Om det är dött lopp och det ligger inom felmarginalen, varför ska man utesluta att M/KD/SD kan bli större?

Ingenting kan uteslutas i politiken, men det är klokt att inte basera sin politik på fromma förhoppningar.

Citat:
Postmodernistiska? Ja, men när det kommer till att förhandla ekonomi så blir det en helt annan sak. Förklara varför C lade ner sina röster i höstas trots att V inte ens var en aktiv part i förhandlingarna om budgeten?

C hade ett akut behov av att markera att de inte är en dörrmatta för sossarna.

Citat:
Det vet man inte. Ingen vet om det blir en intern strid igen efter valet när L ska behöva svälja SD:s krav på nettominus i migrationen för att släppa fram en M/KD/L regering. Skulle inte förvåna mig om vänsterfalangen vinner och sen ingår avtal med S igen.

L vill inte ha volymmål. De kommer inte gå med på en minskad invandring i den bemärkelsen att vi har ett nettominus.

Vänsterpartiet säger också att de är för en reglerad invandring. Men deras reglerade invandring betyder i praktiken en oreglerad invandring där vem som helst ska få asyl. Centerpartiet snackar också om reglerad invandring men ändå låter man 9000 afghaner som redan fått nej, få stanna. Är det reglerad invandring? Sluta snöa in dig på den definitionen och se till verkligheten.

Håller med om att både V och C hycklar när de talar om reglerad invandring. De fyra blågula partierna ligger dock betydligt närmare varandra i den frågan. Jag ser inte migrationspolitiken som den största stötostenen för en borgerlig regering.
Citera
2022-06-10, 13:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
L kanske har borgerliga åsikter. Vilket jag också har.

Jag hoppas ändå att de åker ur riksdagen eftersom de villigt mutades av sossarna med ambassadörsposter för sin medhjälp.

Det finns inga ord för det förakt jag känner för partier som sviker demokratiska principer.

Och L är ett av dessa partier

Trams. Att Björklund blev ambassadör var ingen muta utan en gammal tradition i svensk politik. Före detta partiledare blir antingen ambassadörer eller landshövdingar.

Man kan tycka att detta är onödigt men faktum är att tryggade reträttposter gör de lättare att förnya partiledningarna, vilket är viktigt för demokratin.

Av samma anledning tycker jag inte att man ska bråka om riksdagspensionerna. Då får man folk som sitter kvar i riksdagen bara därför att de inte har råd att avgå.
Citera
2022-06-10, 13:19
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket inflytande ett parti har beror inte nödvändigtvis på antalet mandat.

Detta sagt, så tror jag det mest troliga utfallet efter valet är en M/KD-regering som stöds av L och SD.

Kan du börja med att besvara hela mitt inlägg istället för att bara ta ut ett stycke din jävla analfabet?

Återigen, det ligger i SD:s händer. De bestämmer om M/KD/L tillträder. Och kom inte säg att alternativet är en vänsterregering eftersom SD kan ta det till extra val. Och Maggan kommer inte kunna vara kvar som statsminister om hon inte kan få V och C att enas om en budget.

Fitta.
Citera
2022-06-10, 13:20
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I samma ögonblick som Sabuni avgick, blev det uppenbart att vi inte kommer att bli av med varken MP eller L.

På vänstersidan finns många som gärna skulle slippa MP. Allt de behövde få veta är att L är så ultra-super-rökta (typ 2% i alla mätningar) att man inte behöver rädda MP med stödröster. Så hade det kunnat vara om Sabuni stannat. Men högern hade kunnat vinna ändå, om både MP och L åkte ut.

Nu är det så gott som 100% klart att L klarar spärren, och då kommer vänstern att mobilisera för att även MP klarar spärren. 4 år till av Stenevis dumdryga Neandertal-plyte.

Jag kan bara skaka på huvudet varje gång det är val snart och Flashback jublar över att parti X, Y och/eller Z garanterat kommer att ryka denna gång. Jag såg det 2006, 2010, 2014 och 2018. Fatta nån gång... De. Åker. Aldrig. Ut. I. Slutändan.
Jag tror ändå MP åker ur. De är helt hopplösa och har till och med tappat förtroende av vänsterfolk.

Men jag visste att L skulle få sina jävla stödröster av M när fittnegern avgick.

MP fick 4,4 i förra valet med stödröster. Inte en chans att de klarar spärren nu när alla vet vad MP:s politik inneburit för plånboken.
Citera
2022-06-10, 13:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Goda nyheter nu på morgonen:

Aftonbladet/Demoskop: Liberalerna klättrar över riksdagsspärren

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOlP4L/aftonbladet-demoskop-liberalerna-klattrar-over-riksdagssparren

Här är siffrorna:

V 7,6% (+0,3)

S 30,9% (-0,3)

MP 3,9% (+0,9)

C 7,7% (-0,2)

L 4,2% (+1,3)

KD 5,7% (-0,7)

M 22,1% (-0,8)

SD 16,9% (0,0)

Vad är det goda i detta? MP närmar sig spärren och om de klarar sig kvar, så kan det bli helt omöjligt att rädda det som är kvar av Sverige. Att L hamnar över spärren är nästan lika illa. FP/L har så starkt bidragit till Sverige prekära läge att de aldrig borde få återkomma. De är dessutom medskyldiga till att MP bildades.

Dels behöver Sverige ett bättre fungerande parlament, vilket underlättas om det blir färre riksdagspartier, dels måste vi någon gång bli av med några av de små extremistpartierna som så förröder svensk politik. L i en högerregering blir en trojansk häst, som när som helst kan öppna sig och ut kommer en Birgitta Ohlson eller en Maria Arnholm.

Nej, det finns inget att vara nöjd över här.
Citera
2022-06-10, 13:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Kan du börja med att besvara hela mitt inlägg istället för att bara ta ut ett stycke din jävla analfabet?

Jag har inte för vana att svara på otidigheter och invektiv. Därför tvingas jag klippa i dina inlägg, som är nedlusade av dylik skit.

Citat:
Återigen, det ligger i SD:s händer. De bestämmer om M/KD/L tillträder. Och kom inte säg att alternativet är en vänsterregering eftersom SD kan ta det till extra val. Och Maggan kommer inte kunna vara kvar som statsminister om hon inte kan få V och C att enas om en budget.

Nu är det bara du som pratat om en M/KD/L-regering. Jag har pratat om en M/KD-regering som regerar med stöd av L och SD.

Vad gäller det rödgröna blocket så har de trots allt klamrat sig kvar vid makten i åtta år trots ständiga bråk om budgeten.
Citera
2022-06-10, 13:27
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ingenting kan uteslutas i politiken, men det är klokt att inte basera sin politik på fromma förhoppningar.

C hade ett akut behov av att markera att de inte är en dörrmatta för sossarna.

Håller med om att både V och C hycklar när de talar om reglerad invandring. De fyra blågula partierna ligger dock betydligt närmare varandra i den frågan. Jag ser inte migrationspolitiken som den största stötostenen för en borgerlig regering.
Det handlar inte enbart om förhoppningar. Det handlar om att det är fullt möjligt. M/KD/SD räcker. Maggan kommer inte kunna få igenom en budget oavsett. M/KD/SD kommer få igenom sina budgetar och Maggan kommer förr eller senare avgå och utlysa extra val som kommer ge Kristersson garanterad majoritet utan L.

Inte visa att de är dörrmatta? Du snackar om förhoppningar och spekulationer men kommer själv med spekulationer som en jävla kvacksalvare. C lade ner sina röster eftersom V fick påverka budgeten i delarna om A-kassa och sjukförsäkring (även om de inte var en aktiv budgetpart). Lägg ner med dina konspirationsteorier och inse att C faktiskt är pragmatiska i sakpolitiken. Det är knappast så att de till varje pris vill stödja vänstern. De har också sina gränser. Berätta, hur ska V och C kunna få ihop en budget där ena sidan vill höja skatter och ta bort allt privatiserande medan C vill det motsatta? Kan någon av er förklara hur det ska gå till? Jag har ställt den här frågan flera gånger till folk utan att jag kunnat få ett konkret svar mer än "de lär nöja sig med en köttbit", men då förstår man inte hur en budget fungerar. Det handlar inte bara om köttbitar hit och dit. Budgeten är en helhet.

Fast uppenbarligen är det en stötesten för Liberalerna att acceptera nettominus i migrationspolitiken?
Citera
2022-06-10, 13:28
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. I det senaste fallet är lurendrejeriet så uppenbart att man skrattar åt det.

1. Känner inte till det där. Sd har en politisk vilde.

2. Färdigflashbackat!
Jag säger såhär, om opinionsundersökningarna nu kommer stämma överens med valresultatet så kommer jag tro på opinionsundersökningar för all framtid.

Minns ni för 4 år sedan när KD fick 2-3 procent men slutade med 6 procent? Kommer ni ihåg när SD fick 20-25 men slutade med 17,5 procent? Eller när M fick 16 procent men slutade med 20 procent? Dessa var siffrorna månaderna och till och med dagarna innan valet, ett genomsnitt av alla opinionsundersökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in