Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Man kan dock inte bygga politik på önsketänkande.
Jag tror inte att de här skillnaderna är oöverbryggliga. V och C (och även MP) är postmodernistiska partier, vilket gör att de har en gemensam syn på tillvaron och politiken.
Om L som det just nu ser ut klarar sig kvar i riksdagen tack vare Johan Pehrson sitter han säkert i sadeln som partiledare.
Vad gäller volymmål så ser jag inga problem med det. Inget av de blågula partierna är för oreglerad invandring. Frågan är väl närmast hur dessa volymmål ska formuleras.
Önsketänkande? Om det är dött lopp och det ligger inom felmarginalen, varför ska man utesluta att M/KD/SD kan bli större?
Postmodernistiska? Ja, men när det kommer till att förhandla ekonomi så blir det en helt annan sak. Förklara varför C lade ner sina röster i höstas trots att V inte ens var en aktiv part i förhandlingarna om budgeten?
Det vet man inte. Ingen vet om det blir en intern strid igen efter valet när L ska behöva svälja SD:s krav på nettominus i migrationen för att släppa fram en M/KD/L regering. Skulle inte förvåna mig om vänsterfalangen vinner och sen ingår avtal med S igen.
L vill inte ha volymmål. De kommer inte gå med på en minskad invandring i den bemärkelsen att vi har ett nettominus.
Vänsterpartiet säger också att de är för en reglerad invandring. Men deras reglerade invandring betyder i praktiken en oreglerad invandring där vem som helst ska få asyl. Centerpartiet snackar också om reglerad invandring men ändå låter man 9000 afghaner som redan fått nej, få stanna. Är det reglerad invandring? Sluta snöa in dig på den definitionen och se till verkligheten.