2022-06-10, 11:43
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Tenk om Tom Hagen begår selvmord. Det hadde vært tidenes antiklimaks

Jeg har tenkt på muligheten. Men ikke før det er absolutt siste utvei, tror jeg.
Som jeg før har skrevet, så var det kanskje ikke tilfeldig at de pågrep ham med
Deltastyrken på vei til jobb. De kunne kanskje ikke risikere at han hadde
et våpen liggende hjemme.

Jeg tror ikke TH er noen "revolvermann" i så måte. Såvidt jeg vet har han aldri
skutt noen, men han har benyttet våpen som trussel. Angivelig mot sin kone, og
mot "eks-svogeren". Våpen gir makt.
Citera
2022-06-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har tenkt på muligheten. Men ikke før det er absolutt siste utvei, tror jeg.
Som jeg før har skrevet, så var det kanskje ikke tilfeldig at de pågrep ham med
Deltastyrken på vei til jobb. De kunne kanskje ikke risikere at han hadde
et våpen liggende hjemme.

Jeg tror ikke TH er noen "revolvermann" i så måte. Såvidt jeg vet har han aldri
skutt noen, men han har benyttet våpen som trussel. Angivelig mot sin kone, og
mot "eks-svogeren". Våpen gir makt.
Kan du fortelle meg hvor du har det fra?
Citera
2022-06-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis TH var oppdragsgiver:
Hvorfor skulle TH ha godkjent at kontantkortet som ble brukt stammet fra en 20-pakning som ble levert til en dagligvarebutikk som var i nærheten av et sted der det var kryptotreff og som kunne peke på kryptomiljøet og RU som han hadde kontakt med?
Hvorfor skulle TH ha godkjent at det ble skrevet noen ord i trusselbrev som var typiske ord som RU brukte + også skrivefeil som RU brukte?
TH hadde jo hatt møter med RU, og TH må jo ha forstått at ved å peke på RU som mistenkelig eller skyldig så peker han samtidig på seg selv.
Men hvis TH er skyldig kan han jo selvsagt ha tenkt at "politiet kommer til å tro at jeg ikke er skyldig ettersom de tenker at hvis jeg hadde vært skyldig så ville jeg ikke ha pekt på RU bl.a. i trusselbrevet (som da samtidig peker på meg pga at jeg hadde møter med RU)."

Hvis TH er skyldig, så var det kanskje planlagt at han var på hyttetur på det strategiske tidspunktet da disse kryptogreiene ble ordnet i Oslo. Men hadde det ikke vært enda lurere å ha avtalt at dette skulle ordnes mens TH var i utlandet, dersom TH er skyldig og TH ønsket å ha alibi ved å være på et annet sted enn der de kryptogreiene ble ordnet fra Oslo?

Kan noen bevitne at TH var på hyttetur akkurat i de øyeblikkene da de kryptogreiene ble ordnet fra Oslo?
Jeg tenker på hvis TH er skyldig og hvis TH er kryptoeksperten og hvis TH kjørte tur/retur hytta- Oslo og hvis han ordnet kryptogreiene fra Oslo selv mens "han var på hyttetur et helt annet sted enn i Oslo"?

Og hva tror du en oppdragsgiver gjør?
Ja, det er en person eller organisasjon som har gitt noen eller noen i oppdrag og som er i stand til å overtale en eller flere andre til å begå en forbrytelse.

I et bestillingsdrap er det mange ting.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-06-10 kl. 12:18.
Citera
2022-06-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Og hva tror du en oppdragsgiver gjør?
Ja, det er en person eller organisasjon som har gitt noen eller noen i oppdrag og som er i stand til å overtale en eller flere andre til å begå en forbrytelse.
Tenker du på et scenario der oppdragsgiver ikke har innsyn i detaljer (som feks innholdet i trusselbrevet, hvor kontantkortet skal skaffes fra osv)?

I et slikt scenario kan jo den som tar oppdraget (og som eventuelt har fått forskuddsbetaling) potensielt lure og ramme oppdragsgiver ved å gjøre ting som peker mot oppdragsgiver.
Senast redigerad av z-z-z 2022-06-10 kl. 12:23.
Citera
2022-06-10, 12:36
Medlem
Citat:
Tenker du på et scenario der oppdragsgiver ikke har innsyn i detaljer (som feks innholdet i trusselbrevet, hvor kontantkortet skal skaffes fra osv)?

I et slikt scenario kan jo den som tar oppdraget (og som eventuelt har fått forskuddsbetaling) potensielt lure og ramme oppdragsgiver ved å gjøre ting som peker mot oppdragsgiver.

En uppdragsgivare förmedlar arbetet som ska utföras till andra. Vidare ger kanske uppdragsgivaren förtroendet till den eller de som ska utföra brottet utan att uppdragsgivaren för den skull har så mycket insyn utan uppdragsgivaren litar fullt ut på att brottet blir utfört till belåtenhet.
Citera
2022-06-10, 13:28
Avslutad
Citat:
Fra vgd: For øvrig synes jeg politiets vurderinger av hva som er mistenkelig ligner skremmende mye på hvordan man bygger opp en god konspirasjonsteori. Jeg har brukt en del tid på å more meg med slike, og kjenner igjen dynamikken. Man bruker lupe på alle omstendighetene, og finner ting som "ikke stemmer". Som man nok ville gjort om man finkjemmet en enkelt dag for svært mange.

Dro sent på jobb? Mistenkelig. Ringte kona mange ganger? Mistenkelig? Dro tidlig fra jobb? Mistenkelig. Ikke ydmyk i avhør? Mistenkelig. Og så teller man opp hvor mange "mistenkelige" ting man finner, og om man har vært grundig nok og funnet en del "mistenkelige" momenter så er det ... virkelig mistenkelig.

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49570683/#49570683
Hypotetisk..

Uthevede er nettopp det som gjør at jeg tror at politiet driver med taktisk spill. Og att det har pågått lenge. Typ; "Jatter med GM".

På den måten får politiet et bilde hvem GM er (gjerningsmannprofilen).

Etter min mening er GM intelligent, men mangler samvittighet og empatiske evner.

Jeg tror altså at GM bare er én person. Og at hen har en personlighetsforstyrrelse (f.eks.flere personligheter), som hen ikke klarer å kontrollere. Og det er nettopp det siste som kan avsløre GM.

Dersom GM allerede har vært i kontakt med helsevesenet, kan det lede politiet på rett spor.
Senast redigerad av Havhest 2022-06-10 kl. 14:12.
Citera
2022-06-10, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hypotetisk..

Uthevede er nettopp det som gjør at jeg tror at politiet driver med taktisk spill. Og att det har pågått lenge. Typ; "Jatter med GM".

På den måten får politiet et bilde hvem GM er (gjerningsmannprofilen).

Etter min mening er GM intelligent, men mangler samvittighet og empatiske evner.

Jeg tror altså at GM bare er én person. Og at hen har en personlighetsforstyrrelse (f.eks.flere personligheter), som hen ikke klarer å kontrollere. Og det er nettopp det siste som kan avsløre GM.

Dersom GM allerede har vært i kontakt med helsevesenet, kan det lede politiet på rett spor.
TH har nok aldri betalt noe som helst for det såkalte livsbeviset. SH har aldri bekreftet "utbetalingen" på 10 millioner.

GM tok risikoen ved å drepe/kidnappe, men er antageligvis like fattig som før drapet/kidnappingen.
Senast redigerad av Havhest 2022-06-10 kl. 16:04.
Citera
2022-06-10, 16:05
Medlem
Citat:
TH har nok aldri betalt noe som helst for det såkalte livsbeviset. SH har aldri bekreftet "utbetalingen" på 10 millioner.

GM tok risikoen ved å drepe, men er antageligvis like fattig som før drapet/kidnappingen.

Sorry, men du må være helt fjern hvis du ikke har fått med deg at TH har betalt for livsbeviset som aldri kom.
Citera
2022-06-10, 16:14
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Det er kjent at TH betalte fra Kripos' egne lokaler mens transaksjonen ble overvåket av
politet i flere land. Avgjørelsen om å betale var etter sigende THs egen, og gikk i mot
politiets tidligere anbefalinger om å ikke betale.

Holden på sin side ville "hverken bekrefte eller avkrefte" at en betaling hadde funnet sted.
Det ser for meg ut som om Holden kanskje har vært negativ til å gjennomføre en slik
betaling, men at hans klient har villet det annereledes. Jeg tror jeg skjønner Holdens syn her.
Det økte ikke akkurat troverdigheten til TH. Det gjorde ikke Holdens oppgave lettere.
Men det økte strengt tatt heller ikke troverdigheten at Holden valgte å holde en separat
presskonferanse samme dag som politiet, 6. august 2019, da det fra begge hold ble orientert om den nye kontakten med "motparten".
Citera
2022-06-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Kan du fortelle meg hvor du har det fra?
Beklager, men det er faktisk gammelt nytt.
Det er flere steder på nettet man kan finne det. Også i en tv 2 artikkel, men den er gammel og man må ha norsk tlf for å logge seg inn (uten betaling) for å lese den, så den får jeg ikke sitert.

Her er en dansk artikkel:

«Baggrunden er blandt andet et vidne, der har fortalt politiet, at Hagen truede med at dræbe ham i 1994. Ifølge vidnet fortalte Hagen selv, at han havde en ladt pistol med sig, da han truede vidnet.

«Derudover udtrykte Hagen ifølge vidnet, at han kendte mennesker, der kunne få ham dræbt, uden at han vil blive taget for det.

Vidnet anmeldte Hagen for trusler kort efter hændelsen, og politiet mener, at den gamle anmeldelse stemmer godt overens med, hvad vidnet har sagt til politiet, og han betragtes som et vigtigt vidne i sagen.

Politiet mente i juni, at disse oplysninger set i sammenhæng med andre beviser i sagen indikerer, at Hagen har let til at handle voldeligt og truende i pressede situationer.

Tom Hagens forsvarsadvokat, Svein Holden, bekræfter, at hans klient i december 1994 blev anmeldt for at fremsætte trusler mod en mand.«
https://www.bt.dk/udland/politiet-om-gammel-anmeldelse-og-vaabenfund-indikerer-at-hagen-har-let-til-trusler
Citera
2022-06-10, 16:34
Medlem
mister007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
hvordan kommuniserte de. Skulle nesten tro th hadde henne med i bagasjen.
Men du når "vi" ehh.. jeg dro på jobb?
Citera
2022-06-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Kanskje hun døde kvelden I forveien. Det forutsetter staget livsbevis

Ser det som nesten umulig. Både MB og TEH er da involvert som lyvende alibier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in