2022-06-09, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Åh, vilken tidning? Västerländsk media hade alltså denna information innan kriget startade?

https://cornucopia.se/2022/02/breaking-ria-novosti-publicerade-av-misstag-en-segerartikel-finns-kvar-pa-internet-archive-malet-var -att-ta-over-hela-ukraina-landet-skulle-kapitulerat-pa-fredagen/
Citera
2022-06-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja vi får hoppas att sanningen kommer fram över tid.. jag tror fler och fler ukrainare kommer våga tala också i olika former av intervjuer i framtiden. Just nu verkar det mest kaos.
Det tror jag också. Både till gott och ont för båda sidorna, men det är balansen som är viktigast.
Krigsförbrytelser mot civila har begåtts av både ryssar och Ukrainare.
Citera
2022-06-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Största problemet Ukraina haft är just det här. De har efterfrågat artilleri-pjäser som skjuter längre. Det här ger såklart fler döda soldater.

Sen har vi sieverodonetsk var man nu bedriver krig i bebyggelse.

Det kommer bli hårda strider för båda parter.

Vafan, har ryssarna fortfarande inte intagit Sievjerodonetsk?
Citera
2022-06-09, 23:42
Medlem
Insatserna är riktigt höga nu.

Ukraina dömde, med USA:s godkännande, ryska soldater till livstids fängelse för några veckor sedan och nu kom svaret från Ryssland om de utländska soldater har dömts till döden.
Citera
2022-06-09, 23:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vafan, har ryssarna fortfarande inte intagit Sievjerodonetsk?
Den staden går inte att inta för Röda Armén. Måste belägras, eller att UAF väljer att lämna av strategiska skäl.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1535009974539149329
Citera
2022-06-09, 23:46
Medlem
Kommer de brittiska soldaternas dödsdom att verkställas?
Citera
2022-06-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tror du Ukrainarna kommer trycka bort ryssarna nu när dom har fått nya artilleri av USA?
Enligt youtube så verkar Ukraina gilla dessa nya vapensystem, men dom vill ha mer utav dom. Mycket mer.

Kanske dags att börja lyssna på Ukraina.

Jag tror det kan ta tid tills alla vapen från väst är ”up and running” och deras militär är effektiva/sammansvetsade som enheter att vara riktigt effektiva att uppnå den kapacitet var de är dödsmaskiner. Men Ukrainarna är fan duktiga även med den ”skiten” de haft. Pricksäkra är de. Och deras moral är stenhård, de kommer kriga till siste man. Det här är ett existentiellt krig för dem vinna eller försvinna.

Skulle inte förvåna mig om USA kommer testa lite ny militärteknologi där nere.

Vet att det ibland ”läcker” att man skickat andra grejer som de inte nämnt officiellt. Och det är ju såklart självklart att väst inte bara sitter och avslöjar precis allt.

En annan grej att notera är att de rätt ofta man tillkännager vapen och då är dessa vapen redan på Ukainskt territorium när det är ”officiellt” det är ju även ett konstant informations krig.

Jag har för mig att man först skickar en del krigsmateriel för att de Ukrainska styrkorna ska kunna bekanta sig och köra övningar under tiden t.ex US samlar ihop volymerna. Och sen såklart gäller de att dessa hamnar i Ukraina på ett sätt som förvillar Ryssland så att de inte bombas direkt de är på plats.

Men ganska säker på att CIA jobbar dygnet runt för att säkerställa att det flyter på som smör.
Citera
2022-06-09, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Ryssar är ju galna på riktigt, nu vill dom ogiltigförklara Litauens självständighet. Lämnades igår in ett förslag till Duman om detta. Har alltid tyckt att denna konflikt i Ukraina endast kunde lösas med diplomati, men tror det enda som kan stoppa Ryssland nu är att Nato kliver in. Tror inte Ryssland nöjer sig endast med Ukraina längre och leva i ett Europa med ett Ryssland som har fantasier att återuppbygga ett stor Ryssland kommer aldrig sluta väl.

Skulle dom anta det så är slutet nära, för oss alla. Var läste du det?
Citera
2022-06-09, 23:51
Medlem
raskenss avatar
En Wagnerbas har fått full träff av ukrainskt vrede:

https://twitter.com/Existenzse/status/1534975617057406987?t=BBni32Y7jWmeNjE_6ib_SQ&s=19
Citera
2022-06-09, 23:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Jag tror det kan ta tid tills alla vapen från väst är ”up and running” och deras militär är effektiva/sammansvetsade som enheter att vara riktigt effektiva att uppnå den kapacitet var de är dödsmaskiner. Men Ukrainarna är fan duktiga även med den ”skiten” de haft. Pricksäkra är de. Och deras moral är stenhård, de kommer kriga till siste man. Det här är ett existentiellt krig för dem vinna eller försvinna.

Skulle inte förvåna mig om USA kommer testa lite ny militärteknologi där nere.

Vet att det ibland ”läcker” att man skickat andra grejer som de inte nämnt officiellt. Och det är ju såklart självklart att väst inte bara sitter och avslöjar precis allt.

En annan grej att notera är att de rätt ofta man tillkännager vapen och då är dessa vapen redan på Ukainskt territorium när det är ”officiellt” det är ju även ett konstant informations krig.

Jag har för mig att man först skickar en del krigsmateriel för att de Ukrainska styrkorna ska kunna bekanta sig och köra övningar under tiden t.ex US samlar ihop volymerna. Och sen såklart gäller de att dessa hamnar i Ukraina på ett sätt som förvillar Ryssland så att de inte bombas direkt de är på plats.

Men ganska säker på att CIA jobbar dygnet runt att säkerställa attnändet flyter på som smör.

Eller tror du att västmakterna kommer beordra Zelensky att ge upp?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experten-rysslands-strategi-ar-att-splittra-vast

Jag menar att krig är dyrt, väst är inte gjord för att kriga. Väst är gjord för att tjäna pengar.

Putin vill splittra väst och som det ser ut nu så tvekar USA att skicka det absolut bästa vapnen. Västmakterna ständigt ringer till Putin för att be han sluta kriga. Ja, det låter naivt.

Enligt experterna på SVT så är detta ett tecken på att västmakterna vill hitta en snabb väg ut ur kriget. Men det kanske är ytterligare naivitet hos dom?
Citera
2022-06-09, 23:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen

Ja. Det är ryssar som vill döda. Dom följer inte regler eller moral.
Men mycket handlar om signaler till väst "Skicka inte hit era soldater! Vi dödar dom oavsett Génevekonvetionen".

Det är det dom vill säga.
Citera
2022-06-09, 23:54
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen

Det tror jag inte, de är ju användbara levande som bargaining chips. Men man kommer säkert tillsvidare låtsas som att de väntar på bödeln för att avskräcka andra västerlänningar för att ge sig ut på äventyr. Eller så blir det som någon annan skrev, Putin kan få lajva humanist och omvandla till livstids fängelse.

Allt är ju en jävla PsyOp nuförtiden. Det är ingen slump att vi pratar om just dessa tre i ett krig där hundratals dödas, tillfångatas eller lemlästas varje dag.
Senast redigerad av Smutz 2022-06-09 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in