2022-06-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det står ingenting om särskild signalering ut för en cpl.

Undrar då varför Transportstyrelsen i denna folder skriver att man ska ge tecken till höger i samband med att man kör ut ur en cirkulationsplats:

https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=8792

Driver de med oss kanske?
Citera
2022-06-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Undrar då varför Transportstyrelsen i denna folder skriver att man ska ge tecken till höger i samband med att man kör ut ur en cirkulationsplats:

https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=8792

Driver de med oss kanske?

Jag har skrivit varför de skriver som de gör. Läs inläggen.
De överförenklar en tolkning av flera prejudikat. Som du sedan ser på deras bilder är det inte direkt en liten CPL de har på bilden, utan en stor. Således gäller reglerna att det skall betraktas som en egen väg och således signalering vid filbyte (ut ur CPL och filbyte inn i CPL).

Har du en CPL som är mindre än denna: så är det att antaga som korsning. Det säger sig självt, för vissa CPL som är mindre än den där är ju i stort sätt bara korsning, man kan åka rakt fram utan att ens behöver åka runt rondellen inuti.

Har du monstruösa cpl som vi har en del här i Stockholm, bla. nya ovanförliggande cpl på E4 så är det ju inte så speciellt lätt att åka genom den. Då svänger du faktiskt runt ett stort jävla hål i mitten. Dessa är ungefär en km i omkrets. Här gäller undantagen från reglerna som gäller i korsning.
Senast redigerad av Methos 2022-06-09 kl. 14:30.
Citera
2022-06-09, 15:23
Avslutad
Citat:
Läser du ens vad vi skriver?
nej, inte det du skriver iaf, eftersom du inte har ett enda rätt. Läs på och återkom när du tagit in FAKTA och gör inte dina privata åsikter och tolkningar till nåt som ska föreställa regler, eftersom det inte stämmer.
Citera
2022-06-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Vakna, det är 2022

Ja, jag får väl vakna upp då. Jag somnade till en transkribering av en text från 1570.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
nej, inte det du skriver iaf, eftersom du inte har ett enda rätt. Läs på och återkom när du tagit in FAKTA och gör inte dina privata åsikter och tolkningar till nåt som ska föreställa regler, eftersom det inte stämmer.

Men vännen... Du har ju fått prejudikaten. Vad är det i dem du inte förstår?
Citera
2022-06-09, 15:48
Avslutad
Vi kan analysera en korsning och se VARFÖR man ska blinka där som en jämförelse med Cpl? Jo, vi bryter filen åt V eller H och går över till en annan fil. Rakt fram har vi ingen blinkers för, så därför man inte det då. Det är alltså inte pga ett det är en korsning som vi blinkar, utan för att vi byter körfält. Så länge inget körfältsbyte sker, så ska man inte blinka. Simple as that. FInns ingen anledning att blinka för att körfältet vrider sig motsols som i en Cpl, eller för att körfältet på motorvägen blir en avfart till Tjottaheiti Det är världens enklaste regel som många har så svårt att begripa trots målade filer mitt framför dem på vägbanan. EN cpl är dessutom enkelriktad så därför finns ingen anledning att blinka in från påfarten och dette helt enligt transportstyrelsens direktiv som varit samma i alla år

Och det finns inte två sorters Cpl en stor och liten som betyder olika . Hade det funnits så hade vi haft skyltar för detta och fått information från transportstyrelsen. Visst, de får gärna ändra, men eftersom inget skett under alla dessa år, så ska man betrakta alla cpl:er likadant och för vad det är. De har samma körprinciper. Minirondeller är löjliga, ja, men då det är samma skylt vid infart så gäller samma regler som en cpl med 18 infarter.
Citera
2022-06-09, 15:54
Avslutad
Alla dessa elsparks åkande varelser i Stockholms city med omnejd, som bara dundra på utan
att se sig för innan. Tur man har verkligen bra bromsar på dyrbilen.
Citera
2022-06-09, 17:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
”Mest irriterande i trafiken” kan jag tolka som inte ett visst beteende utan en viss kategori.

Taxi-chaufförer är sämst överhuvudtaget.

Med deras erfarenhet, många tusentals mil per per år, borde de vara de bästa förarna i trafiken.

Men nej, sämre och mer hänsynslösa förare finns inte.

Jamför taxi-chaufförer med lastbils-chaufförer.

Den ena kategorin är klart sämt, den andra klart bäst.

Har funderat på detta. Vad gör taxi-chaufförer så bottenlöst dåliga att följa trafikregler och följa trafikrytmen?
Citera
2022-06-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Mest irriterande i trafiken” kan jag tolka som inte ett visst beteende utan en viss kategori.

Med deras erfarenhet, många tusentals mil per per år, borde de vara de bästa förarna i trafiken.

Har funderat på detta. Vad gör taxi-chaufförer så bottenlöst dåliga att följa trafikregler och följa trafikrytmen?

Taxi-chaufförer? Blev inte de utrotade i pandemin? Nu ser jag mer eller mindre bara Uberchaufförer med eller utan trafiktillstånd.
Citera
2022-06-09, 19:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Taxi-chaufförer? Blev inte de utrotade i pandemin? Nu ser jag mer eller mindre bara Uberchaufförer med eller utan trafiktillstånd.
Jag önskar inget mer.

Men min observation om taxichaufförer stäcker 30 år tillbaka i tiden. Definitivt före uber, och före den fria taxinäringen (när den nu infördes så man kan 9999 kr för nåt som innan kostade 399). Så detta är nåt jag noterat länge.

Lika länge så att jag kan säga att lastbilschaufförer är de mest omtänksamma och hänsynsfulla av alla yrkesgrupper i trafiken.

Taxichaufförer, vilket slappt patrask de är. Är det bara till 90% extraförare som tycker de fått en James Bond licens att skita i allt och alla? ”Hello, my name is Hole, Ass Hole, and I have a licence to be a dick.”
Citera
2022-06-09, 21:11
Medlem
Citat:
Jag önskar inget mer.

Men min observation om taxichaufförer stäcker 30 år tillbaka i tiden. Definitivt före uber, och före den fria taxinäringen (när den nu infördes så man kan 9999 kr för nåt som innan kostade 399). Så detta är nåt jag noterat länge.

Lika länge så att jag kan säga att lastbilschaufförer är de mest omtänksamma och hänsynsfulla av alla yrkesgrupper i trafiken.

Taxichaufförer, vilket slappt patrask de är. Är det bara till 90% extraförare som tycker de fått en James Bond licens att skita i allt och alla? ”Hello, my name is Hole, Ass Hole, and I have a licence to be a dick.”

Att vi lastbilschaffisar tenderar att upplevas som mer omtänksamma är för att vi oftare än andra blir utsatta och utsätter oss själva för obekväma situationer i trafiken. Man lär sig snabbt att ta hänsyn i trafiken när man vet hur man svär åt folk som bla. kör bakom en när man precis har satt rull på fordonet. Större fordon ger större ansvar helt enkelt.
Citera
2022-06-09, 21:19
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte om det är giltigt i hela Sverige, men på många ställen ställer de mest i tiligenta individerna upp och skaffar först körkort sedan taxitillstånd till övriga brochorna som sedan får börja köra taxi.
Myndigheterna ser ändå i gen skillnad så det är bara 3 Somalier och 2 Afganer som faktiskt kört upp för alla andra.
Citera
2022-06-09, 21:32
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Att vi lastbilschaffisar tenderar att upplevas som mer omtänksamma är för att vi oftare än andra blir utsatta och utsätter oss själva för obekväma situationer i trafiken. Man lär sig snabbt att ta hänsyn i trafiken när man vet hur man svär åt folk som bla. kör bakom en när man precis har satt rull på fordonet. Större fordon ger större ansvar helt enkelt.
Jag uppskattar, och hoppas alla fordonsförare gör det också, att ni är ”snälla” (som Astrid Lindgren skrev: den som är stark behöver också vara snäll).

Så många gånger dagligdags som lastbilschaufförer visar hänsyn och omtanke. Tyvärr misstänker jag att de aldig får något tillbaka. Desto större är deras omtanke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in