2022-06-09, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Britterna är inte "mercenaries" dvs legosoldater bara för att någon påstår det. De är utländska frivilliga som ingår i den Ukrainska befälsstrukturen, vilket enligt den Genevekonvention du hänvisar till klassificerar dem som krigsfångar.
Inte alls. De åkte specifikt till Ukraina för att strida. Om de sedan hittat någon att gifta sig med är en annan sak.

Eller är du bland de andra korkskallarna här som tror att kriget började i februari 2022?

Inte ens den ena brittens egna berättelse stämmer överens med det.

Så:
Per the Protocols Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949: A mercenary shall not have the right to be a combatant or a prisoner of war. The Geneva Conventions simply do not offer a mercenary the same protections that are afforded to a soldier.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är fullt medveten om att ryssarna tänker (har gjort ?) göra juridiskt, dvs det samma som jänkarna gjorde med sina vid gitmo. Med att inte ge snubbarna status som krigsfångar. https://www.youtube.com/watch?v=8DvCt1dpt20

Och en förklaring på videon : https://www.youtube.com/watch?v=GgM5SBXPuis

Putin behöver att visa upp något, för sitt opopulära krig. För sitt egna lands uppoffringar och söner som inte kommer hem längre.
Domarna är inte utfärdade av Ryssland och jag betvivlar starkt att Putin lägger sig i.
Citera
2022-06-09, 18:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu säger Skabeyeva att Ryssland ska börja sända trupper till Nicaragua för att lättare kunna attackera USA. Världen skrattar ju på sig av alla dumheter som kommer ut från propagandaministeriet.. Ryssland har blivit en parodi på nazismen, typ Allo Allo.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1534900301442035714
Den där tv-showen/debattprogrammet är ju flitigt citerat här och med helt bisarra inslag.
Jag skulle vilja ha tillgång till den med undertexter som underhållning. Det skulle bli popcorn och spännande väntan på nästa freakinslag från dårhuset Ryssland.
Citera
2022-06-09, 18:40
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Brittisk underrättelserapport:

"Ukrainian troops are suffering massive losses as they are outgunned 20 to one in artillery and 40 to one in ammunition by Russian forces, according to new intelligence painting a bleak picture of the conflict on the frontline.

A report by Ukrainian and Western intelligence officials also reveals that the Ukrainians are facing huge difficulties responding to Russians shelling with their artillery restricted to a range of 25 kilometres, while the enemy can strike from 12 times that distance.

For the first time since the war began, there is now concern over desertion. The report, seen by The Independent, says the worsening situation in the Donbas, with up to a hundred soldiers being killed a day, is having “a seriously demoralising effect on Ukrainian forces as well as a very real material effect; cases of desertion are growing every week”.
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ukraine-war-intelligence-russia-kyiv-military-b2096715.html

Artilleri alena brukar orsaka 50-60% av dödsfallen i krig. Enda sättet att undvika extrem dödlighet av artilleri är t ex gerillakrig, extremt luftburet krig. Ryssarna har format slagfältet precis som det passar dem.

Jag tycker fortfarande hundra döda om dagen* låter lågt i en konflikt där man har under 10:1 i underläge mot fientligt artilleri. Kanske är det en fuling i hur man räknar; döda ukrainska soldater refererar kanske bara till döda i reguljära armén, inte i nationalist-bataljoner eller hos legosoldater?

Notera att underrättelserapporten inte anser kommande nytt långdistansartilleri vara någon gamechanger. Ryssarna har också långskjutande artilleri (Smerch). Det är inte lika precist, men det är bara att skjuta 5 gånger mer (eller använda thermobarisk ammunition) så har man mer än nog kompenserat för imprecision.

Intressant är också vad som inte står i rapporten: Hur blev ukrainarna så "outgunned"? De har troligen löpt stora förluster.

Baserat på detta så ser inte ryssarna ut att behöva eskalera för att vinna Donbass så småningom. Och lycka till med en sommarmotoffensiv.

* = (vilket artikeln återger, Zelenskys siffror; det står inte explicit att det är underrättelsesrapporten)

Onekligen en lite annan bild än den vi matats med i media. Inte undra på att Boris Johnson redan för flera veckor sedan råkade säga att vi (britterna) nog fick vänja oss vid tanken på en rysk seger. Han glömde bort det oficiella narrativet för en sekund eftersom det var en intervju i India Times.

Fascinerande och skrämmande att 90% av stollarna som skriver här fortfarande inte har fattat att snacket om UAF:s framgångar mest är propaganda. Hjärntvätt och massiv propaganda fungerar, det bevisar verkligen denna tråd.
Citera
2022-06-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Fniss, förnekare.
Det mest klassiska pressmeddelandet i hela kriget.
Kina hjälpa Ryssland? Visst är du ett önsketänkande dumhuvud?

Tröga jävel. Vem är det ryssarna exporterar nu när EU har infört sanktioner? China (säg det med Trump-röst)

Putin skrev avtalet med China innan invasionen och väntade tills OS var slut. Så bra relationer har dom.

China har inte fördömt invasionen.

China har däremot fördömt sanktionerna från väst.

https://www.bbc.com/news/60571253.amp

China står på Rysslands sida i den här konflikten.
Citera
2022-06-09, 18:41
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det stämmer att de försöker döda befolkningen där.

Dom försöker ta över hela Donetsk/Lugansk till vilket pris som helst. I östra ukraina bor mest ryssar tror jag och det måste kännas rätt.... eh, förvirrande att bombas av Ryssland.
Citera
2022-06-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ok då fattar jag. Jag trodde hela Donetsk och Lugansk var utbrytarrepubliker.
I vilket fall, är det väl många ryssar som bor där? Hur ska det kännas att bli bombade av Ryssland när man är ryss?

Dom civila har evakuerat, förutom dom som hålls fast mot sin vilja av ukrainska styrkor för att bli utnyttjade som mänskliga sköldar.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ok då fattar jag. Jag trodde hela Donetsk och Lugansk var utbrytarrepubliker.
I vilket fall, är det väl många ryssar som bor där? Hur ska det kännas att bli bombade av Ryssland när man är ryss?
Ryssland bombar ukrainska soldater. För de civila som kommer i kläm är det nog inte roligt oavsett om de är proryska eller proukrainska.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Fel, utländska frivilliga omfattas av konventionen på samma sätt som andra stridande. Legosoldater och frivilliga är inte samma sak om du tror det.

Om Legosoldater står:
"Har, om de faller i motpartens våld, inte rätt till status som krigsfångar under en internationell väpnad konflikt, men ska dock behandlas humant".

En Legosoldat är definierad som:
är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt
som faktiskt deltar direkt i strid
som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning
har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad
inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa
inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor och
inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor.
Deras närvaro i Ukraina är att strida som utländsk soldat. Det var därför man åkte dit. Alltså med det syftet. De hade ingen koppling till Ukraina över huvud taget då
Citera
2022-06-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Alltså... kan inte alla rysstroll i den här tråden bara ta och titta på det här och återkomma hur stolta ni känner er? Ni måste ju vara som barn i huvudet.
Vem är Skabayeva?

Låter rimligt, men det är bara defensiva baser, precis som dom runt Ryssland 😉

Är det Kubakrisen V2 på gång?
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Dom civila har evakuerat, förutom dom som hålls fast mot sin vilja av ukrainska styrkor för att bli utnyttjade som mänskliga sköldar.

Det här låter exakt som rysk propaganda

Men jag kan ge dig så mycket som att det är för få oberoende utredningar av krigsbrott på bägge sidor. Ukraina sköter hela utredningen av ryska krigsbrott verkar det som. Andra sidan har säkert begått krigsbrott också, det blir så i krig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Förre chefen för brittiska "Join Forces Command", Richard Barrons, säger att Ryssland "is running out of steam" i Donbass.

Han tror att kriget kommer att fortsätta även om Ryssland utropar "seger".

Hur skall Ryssland kommer ur detta?

Tja, Putin verkar ju sätta sina pengar på att väst splittras och.., med Macron, Draghi och ärketönten Scholtz så skulle jag inte helt räkna ut det. De verkar ju inte helt ha "mage" för det hela. Gud så besviken jag är på Scholtz (kan nog börja kalla honom för en skåp-putinist).

Mot dessa står ju (tills nu) : Biden, BoJo och Morawiecki. Likaså sist.., men inte minst Zelensky själv.

Tippar att Judas-trion kommer att försöka köpa Zelensky med ett framtida EU-medlemskap, mot en smärtsam fred. Putin ger sitt bifall.., han har fått sin "seger".
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-09 kl. 18:47.
Citera
2022-06-09, 18:47
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Den där tv-showen/debattprogrammet är ju flitigt citerat här och med helt bisarra inslag.
Jag skulle vilja ha tillgång till den med undertexter som underhållning. Det skulle bli popcorn och spännande väntan på nästa freakinslag från dårhuset Ryssland.
Tro mig, du vill inte se deras propagandakanal. Du hade satt popcornen i halsen och tagit dig för pannan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in