2022-06-09, 16:20
Bannlyst
Hejsan, håller på med en ADHD-utredning som börjar gå mot sitt slut. Jag vill inte ha min adhd-diagnos på papper eftersom det bara blir jobbigare att få körkort, jag får inte jobba med vissa saker (som jag bedöms klara av), man särbehandlas av vårdpersonal och lärare etc blablabla...

Nu innan min utredning är klar, kan jag säga att jag inte vill ha det som diagnos på papper? Kan jag typ avsluta innan de få sista samtalen för att inte få diagnosen (även om jag har den). Det är nämligen rätt så långa väntetider så det blir lite svårt att fråga mina utredare.
Citera
2022-06-09, 16:25
Medlem
Eftersom du är på Flashback så är du givetvis över 18 år och bestämmer själv om du vill göra en utredning eller inte. Eller har farmor tvingat dig under pistolhot?

Edit: tack för att du förlänger vårdköerna för de personer som behöver hjälp på riktigt.
Citera
2022-06-09, 16:29
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3574contexto11
Hejsan, håller på med en ADHD-utredning som börjar gå mot sitt slut. Jag vill inte ha min adhd-diagnos på papper eftersom det bara blir jobbigare att få körkort, jag får inte jobba med vissa saker (som jag bedöms klara av), man särbehandlas av vårdpersonal och lärare etc blablabla...
Varför gör du utredningen alls om du inte vill ha diagnosen "på papper"?

Citat:
Nu innan min utredning är klar, kan jag säga att jag inte vill ha det som diagnos på papper? Kan jag typ avsluta innan de få sista samtalen för att inte få diagnosen (även om jag har den). Det är nämligen rätt så långa väntetider så det blir lite svårt att fråga mina utredare.
Jag antar att diagnosen uteblir om du inte fullföljer utredningen, men det ska jag låta vara osagt.
Citera
2022-06-09, 16:36
Medlem
Beroende på hur mycket underlag som hunnits igenom i utredningen så bör en avbruten utredning inte resultera i en diagnos. Är du på sluttampen, så man redan hunnit igenom det hela, så är det en sak för vårdpersonalen att bestämma, så då får du ta saken med denna. Så rådet blir nog helt enkelt att höra av dig till den som leder utredningen.

Men ja, varför påbörja en utredning om man ändå inte vill ha resultatet??
Citera
2022-06-09, 16:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hejsan, håller på med en ADHD-utredning som börjar gå mot sitt slut. Jag vill inte ha min adhd-diagnos på papper eftersom .
På papper? vad spelar det för roll?
Det kommer väl att stå digitalt i patientjournalen.
Om du inte vill att det skall stå där får du avbryta undersökningen.
varför undersöker du dig om du inte vill ha svaret?
vad var syftet?
Citera
2022-06-09, 18:06
Medlem
det verkar som det vore bra om du fullföljer utredningen, du är uppenbarligen i behov av hjälp.
oroa dig icke om att det hamnar i din journal osv, samhall har gott om pyssel åt dig mfl.
Citera
2022-06-09, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
På papper? vad spelar det för roll?
Det kommer väl att stå digitalt i patientjournalen.
Om du inte vill att det skall stå där får du avbryta undersökningen.
varför undersöker du dig om du inte vill ha svaret?
vad var syftet?

Jag ville veta varför allt varit som det varit. Jag ville få hjälp, vilket jag nu kan få utan diagnosen.
Citera
2022-06-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordCunty
det verkar som det vore bra om du fullföljer utredningen, du är uppenbarligen i behov av hjälp.
oroa dig icke om att det hamnar i din journal osv, samhall har gott om pyssel åt dig mfl.

Någon har inte läst på ser man! Har förövrigt snart examen med stipendier och toppbetyg. ADHD är mer än bara en svårighet!
Citera
2022-06-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Eftersom du är på Flashback så är du givetvis över 18 år och bestämmer själv om du vill göra en utredning eller inte. Eller har farmor tvingat dig under pistolhot?

Edit: tack för att du förlänger vårdköerna för de personer som behöver hjälp på riktigt.

Jag ville påbörja en utredning för att få förstå varför allt varit som det varit och för att få hjälp. Man kan behöva hjälp utan att vilja ha problemet på papper. Du behöver inte vara så bitter <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in