2022-06-09, 05:44
Avslutad
Hela vår sjukvård är i förfall då idioter till politiker har bestämt att spara pengar.
Då tjänstemannaansvar inte finns längre så går de alltid fria och alla skyller på alla och inget görs.
En perfekt och fantastiskt bra påfund av dessa politiker.
Psyk o äldre reformen som gick igenom 1996 är och förblir en katastrof.
Citera
2022-06-09, 08:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
All vård i Sverige är i förfall och så länge politikerna inte fattar att en patient som kräver tolk tar tre gånger så mycket läkartid går det inte att hitta en lösning.
Citera
2022-06-09, 09:13
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudrr
Situationen med hyrläkare och dåligt med tider har att göra med politiska beslut relaterat till lönefrågor, arbetsmiljö och antal studieplatser.

Detta är, enligt mig, något annat. En giftig vårdkultur med strukturer och processer som verkar helt omöjlig att bryta. Människor som jobbar på detta stället verkar sjukt nog njuta av att trycka ner patienterna. Är man vild och galen nog att ifrågasätta så blir man stämplad som personlighetsstörd och nekad hjälp.

Detta är en artikelserie och jag har varit i kontakt med ansvarig journalist som frågat om jag vill gå ut med namn och bild och berätta om mina upplevelser. Det är huvuden som kommer rulla då kan jag säga. Och jag överväger starkt att göra detta trots att jag garanterat kommer bli utsatt för repressalier. Det är nog nu.

Problemet är dels att resurserna är knappa, i ett samhälle där psykisk ohälsa ökar pga. Orsaker som vården inte kan påverka. Och dessutom är det så att psykvården inte KAN göra ett skit. De allvarligaste sjukdomarna som schizofreni är "lättast" att hjälpa eftersom det finns läkemedel man kan använda mot deras "positiva symtom". De mer diffusa problemen orsakas av att folks liv allmänt är skit, och det finns ingen medicin eller inneliggande vård som kan förändra det. Tyvärr. Jag har arbetat inom psykiatrin jag med och kommer aldrig göra det igen.
Citera
2022-06-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Problemet är ... psykvården inte KAN göra ett skit. De allvarligaste sjukdomarna som schizofreni är "lättast" att hjälpa eftersom det finns läkemedel man kan använda mot deras "positiva symtom".

De mer diffusa problemen orsakas av att folks liv allmänt är skit, och det finns ingen medicin eller inneliggande vård som kan förändra det. Tyvärr.

När det kommer till majoriteten av dagens patienter inom slutenvården tror jag du träffade huvudet på spiken här och nu. Sedan är frågan var öppenvården och samhället i övrigt finns när människor behöver deras hjälp (innan de känner sig tvingade att uppsöka slutenvården)?
Citera
2022-06-09, 10:24
Medlem
Förr i tiden, för ca 10 år sedan, eller mer, minns jag att personal på Gävle psykiatri vittnade om helt andra saker. Då gällde missnöjet att psykiatrin hade blivit en flyktingmottagning för människor som fått avslag, eller väntade på svar för uppehållstillstånd. Vidare gällde det patienter som satte i systematik att de " insjuknade" när de fått slut på pengar till mat och blev inhysta för att äta upp sig på "hotell" tills nästa paycheck kom, då de genast kvicknade till.

Ordinarie läkare beskylldes för överbeläggningar då vederbörande anklagades för att låta sig manipuleras av uppmärksamhetssökande personlighetsstörda individer som fakade psykiska problem men hade andra syften bakom sina beteenden. Däremot under semestern då ordinarie läkare var på semester och hyrläkarna arbetade så rensades avdelningarna ut och patienter med liknande "symptom" fick åka hem till sitt så att de inte skulle bli alltför fästa vid sina rutiner på avdelningen.

Tiderna förändras.
Citera
2022-06-09, 12:14
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Länk till artikeln: https://www.arbetarbladet.se/2022-06-08/psykiatrianstallda-slar-larm-verksamheten-nara-totalt-forfall. (Dessvärre betalartikel)

Så, kaoset fortsätter på Gävle psyk. Är det inte sjuksköterskor som våldtar patienter, läkare som ber patienter ta sitt liv, obefintlig tillsyn av svårt sjuka människor som lyckas ta sina liv INNE på kliniken (!) så är det alltså chefer som ”gör sig av” med medarbetare som larmar om missförhållanden. Bla. genom att få dem att må så dåligt att dom inte vill jobba kvar eller sluta ringa in dom som timanställda. Sen har dom mage att klaga över att dom inte fixar att bemanna arbetspassen.

Vad ska göras åt denna misskötta skamfläck i Sveriges sjukvård? Jag menar, om inte ens ledningen vill att det ska bli bättre, hur ska det överhuvudtaget gå att vända detta? Hur ska patienter våga söka sig dit? Hur ska anhöriga känna sig trygga att deras familjemedlemmar inte dör därinne när de vårdas pga självmordsrisk osv? Borde man lägga ner hela verksamheten och starta upp den på nytt eller kanske köpa vårdplatser av andra landsting?

Det här låter som ett klockrent exempel på Psykopater som styr.
Jag känner igen detta oerhört väl ifrån andra verksamheter.

Alltid klagar man på bristen på pengar ifrån ledningshåll och nedskärningar men detta är bara en dimridå inför det faktum att förfallet beror på dom som styr och de skor sig själva.

Är nedskärningar inte ett problem inom psykiatrin mm?
Jo självklart, men det stora problemet är mekanismerna som låter psykopater kliva in på den här typen av känsliga poster.

Känns så oerhört mycket Sverige, dessa människorna sitter i kommuner, regioner, landsting, länsstyrelser etc och är i princip immuna.

Resultatet blir att hela avdelningar förfaller totalt och DET kostar de siktiga pengarna samt alla andra mänskliga mjuka värden som aldrig går att mäta.

En oerhörd skada skapar detta på psykiatrin i Gävle men du kan lika gärna hitta en skolchef som byter rektorer som underkläder i en annan kommun och ingen fattar att det är exakt samma typ av problem inom hela spektrat.
Citera
2022-06-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Det här låter som ett klockrent exempel på Psykopater som styr.
Jag känner igen detta oerhört väl ifrån andra verksamheter.

Alltid klagar man på bristen på pengar ifrån ledningshåll och nedskärningar men detta är bara en dimridå inför det faktum att förfallet beror på dom som styr och de skor sig själva.

Är nedskärningar inte ett problem inom psykiatrin mm?
Jo självklart, men det stora problemet är mekanismerna som låter psykopater kliva in på den här typen av känsliga poster.

Känns så oerhört mycket Sverige, dessa människorna sitter i kommuner, regioner, landsting, länsstyrelser etc och är i princip immuna.

Resultatet blir att hela avdelningar förfaller totalt och DET kostar de siktiga pengarna samt alla andra mänskliga mjuka värden som aldrig går att mäta.

En oerhörd skada skapar detta på psykiatrin i Gävle men du kan lika gärna hitta en skolchef som byter rektorer som underkläder i en annan kommun och ingen fattar att det är exakt samma typ av problem inom hela spektrat.

Jag tänker en del som du, nedskärningar är ett problem, ja. Men i det här fallet verkar det vara något helt annat.

Kan ta ett exempel; patienter går runt och gråter av ångest och eftersom personalen hellre sitter tillsammans och skrattar och skämtar på expeditionen så tvingas andra svårt sjuka patienter trösta dom som är ledsna.

I förundersökningsprotokollet angående sjuksköterskan som våldtog patienter säger flera i personalen att det går inte går att lita på patientgrupper med vissa diagnoser eftersom dom i princip njuter av att ljuga och skapa intriger. (Det här var alltså två patienter utan koppling till varandra som inte legat inne samtidigt men som ändå hade blivit våldtagna av samma person på liknande sätt).

Våldtäktsmannen kunde man däremot lita på, en person som missbrukade anabola steroider och uttalade sig om hur han skulle ta tjejer osv.
Citera
2022-06-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Problemet är dels att resurserna är knappa, i ett samhälle där psykisk ohälsa ökar pga. Orsaker som vården inte kan påverka. Och dessutom är det så att psykvården inte KAN göra ett skit. De allvarligaste sjukdomarna som schizofreni är "lättast" att hjälpa eftersom det finns läkemedel man kan använda mot deras "positiva symtom". De mer diffusa problemen orsakas av att folks liv allmänt är skit, och det finns ingen medicin eller inneliggande vård som kan förändra det. Tyvärr. Jag har arbetat inom psykiatrin jag med och kommer aldrig göra det igen.

Du, jag har jobbat många år inom psykiatrin och missbruksvården och är utbildad inom det. Att resurser är knappa betyder inte att man har frikort att våldta människor eller främja korruption ditt äckel.
Citera
2022-06-09, 13:19
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Jag tänker en del som du, nedskärningar är ett problem, ja. Men i det här fallet verkar det vara något helt annat.

Kan ta ett exempel; patienter går runt och gråter av ångest och eftersom personalen hellre sitter tillsammans och skrattar och skämtar på expeditionen så tvingas andra svårt sjuka patienter trösta dom som är ledsna.

I förundersökningsprotokollet angående sjuksköterskan som våldtog patienter säger flera i personalen att det går inte går att lita på patientgrupper med vissa diagnoser eftersom dom i princip njuter av att ljuga och skapa intriger. (Det här var alltså två patienter utan koppling till varandra som inte legat inne samtidigt men som ändå hade blivit våldtagna av samma person på liknande sätt).

Våldtäktsmannen kunde man däremot lita på, en person som missbrukade anabola steroider och uttalade sig om hur han skulle ta tjejer osv.

Ja det är ju helt sjukt och totalt rättsvidrigt.

Man får en arbetsplatskultur (via arbetssättet, cheferna) som gynnar psykopati och manipulation.
Ren sadism.

Det tyder även på att det pågått under mycket lång tid och att det blivit ett självspelande piano.

De normala slutar eller tvingas att sluta och idioterna blir kvar och belönas.
Detta är ju egentligen beteenden som är gamla som gatan och på olika sätt kan bekämpas.

Dock så tyder det på att det är en totalt skyddad verkstad och på chefs och mellanchefsnivå totalt korrupt.
Detta bör då gälla även upp på Region och Landstingsnivå, folk är där politiskt tillsatta och dom är galna.

På 50-talet talade man inte om pedofiler, man "visste" inte om att dom fanns.
I England fick ärkeäcklet Jimmy Saville härja fritt på bla barnsjukhus, han blev även chef en period på Broadmoore.

Idag bör vi få människor att förstå i de breda lagren vad psykopati är och hur det kan se ut.

Det här är klassiska Psykopatbeteenden vi ser i Gävle på psykiatrin.
De som styr och våldtar borde själva vara inspärrade.

*Edit.

Också en klassisk varningssignal att anklaga just de som blivit utsatta för våldtäkt för att vara just manipulativa.
Om du anklagar någon med en antisocial personlighetsstörning för att vara manipulativ så får du det alltid tillbaka att det egentligen är du som är den manipulativa och att den anklagade egentligen är offret i det hela.

Det är alltid någon annans fel helt enkelt, spelar ingen roll ens om det handlar om att någon blir tagen på bar gärning.
Senast redigerad av Sinnersten 2022-06-09 kl. 13:36.
Citera
2022-06-09, 16:05
Medlem
Citat:

Nu kunde man inte lita på våldtäktsmannen. Bevisligen.

Det andra du skriver om att patienter går runt och gråter och patienter måste trösta varandra. Det låter helt vansinnigt! Var är personalen? Vet de inte varför de är på jobbet?
Citera
2022-06-09, 16:43
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Du, jag har jobbat många år inom psykiatrin och missbruksvården och är utbildad inom det. Att resurser är knappa betyder inte att man har frikort att våldta människor eller främja korruption ditt äckel.

Det var inte det jag sa heller. Skall dock nämnas att jag främst tänkte på ditt översta stycke och psykiatrin allmänt i landet, inte det mest extrema som i Gävle. Äckel kan du vara själv, värd utbildning.
Senast redigerad av MikeHanlon 2022-06-09 kl. 16:46.
Citera
2022-06-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Nu kunde man inte lita på våldtäktsmannen. Bevisligen.

Det andra du skriver om att patienter går runt och gråter och patienter måste trösta varandra. Det låter helt vansinnigt! Var är personalen? Vet de inte varför de är på jobbet?

Dom sitter väldigt gärna inne på expeditionen, surrar och dricker kaffe. Gör man det så ser man ju inte vad som pågår på avdelningen på samma sätt såklart.

Jag förstår att man inte kan hålla koll på alla patienter exakt hela tiden, speciellt om dom är inne på sina rum. Men det var ju också en patient som för några år sen hängde sig i deras vardagsrum/tv-rum och avled. Jag kan faktiskt inte förstå hur man som personal kan missa något sånt.

Finns ju även många fall inom den kliniken där patienter berättat om självmordsplaner men ändå skrivits ut och sedan faktiskt begått självmord.

Jag hade en barndomsvän som var svårt sjuk i anorexi och vårdats flera år i andra landsting men läkaren i Gävle ville inte lägga in henne. Hon dog den natten. Hade läkaren gjort en korrekt bedömning och skrivit ett vårdintyg, lagt henne med hjärtövervaknkng på intensiven så hade hon troligtvis överlevt.

Så dom har många liv på sitt samvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in