2022-06-09, 14:41
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är du som förespråkar krig eftersom du står på Västs sida i det här. Ryssland hade inget annat val efter Västs provokationer.

Visst hade Ryssland ett val . Respektera Ukrainas internationellt erkända gränser och suveränitet

Nu istället med ett illegalt krig samt en krossad industriell kapacitet blir det svårt att betala krigsskadestånd . Ju snabbare ni erkänner att ni har fel i sak samt fängslar era politiska och militära ledare och startar avbetalningen på Ukrainas återuppbyggnad ju snabbare kan ni själva få ett något sådär välstånd . Ja och färre barnlösa mödrar
Citera
2022-06-09, 14:45
Avstängd
Är det någon som vet mer om detta.. Azov soldater sägs klä ut sig till civila och kvinnor?

https://www.youtube.com/watch?v=ZpOIKaj0fkQ

Det sägs att dom använder civila som mänskliga sköldar också? Menar det är ju inte konstigt då om civila skjuts ihjäl då av misstag.
Citera
2022-06-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Wiki har redan en lista på en del av bränderna på moskoviternas olagligt ockuperade territorium (vardagligt kallat Ryssland):
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_mystery_fires

Oj! Det var en rejäl matig lista.

Jag betvivlar att Putin kan titta åt två håll samtidigt - han kan inte hålla greppet om Ryssland och kriget samtidigt.

Att komplettera kriget med stöd till terrorister, bör inte vara svårt för Väst/USA/CIA osv. Ryssarna älskar smuts och de kommer att få vad de bett om.
Citera
2022-06-09, 14:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nu får du väl ge dig, är du psykiskt sjuk?

Oavsett om ett land blir invaderat så är det väl inte det invaderade landets fel att de inhemska styrkorna begår våldtäkt, mord och sabotage mot sin egna befolkning?

Det skedde redan innan invasionen men har självklart blivit värre nu när man har något att skylla på. Nu kan de göra vad de vill. Myspys.

Du måste ju vara mer än lovligt sjuk i huvudet!

Det är, naturligtvis, inte, ukrainska styrkor som bombarderar sönder sina egna städer, skjuter civila och våldtar sina kvinnor.

Tror du att "Ukraina ligger bakom detta" så är du mer blåst än samtliga historiska tyska nazister och italienska facister, tillsammans! Ja, just det: eller också är du bara en vanlig hjärntvättad ryss som jobbar i en trollfabrik!🙂

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-09, 14:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Fast.

Nu är det ju du, ditt jävla klappmongo, som argumenterar för att det är så ÖVERJÄVLIGT för ryss-jävlarna i Ukraina.

Så, då frågar jag en gång till, för 111 gången - VARFÖR FLYTTAR DÅ INTE RYSSJÄVLARNA 3 MIL!?

Det kan ju inte jag svara på jag är svensk inte ukrainare. Sedan har jag ingen som helst förkärlek för rysk politik. Varför har du så otrevlig ton när vi bara lyfter olika röster från verkligheten.
Citera
2022-06-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men vänta nu: Först bombar du sönder en stad totalt, inklusive sjukhus och civila bostadshus. Du hindrar civila att fly, utom till ditt, angriparens land. Sedan låter du civila svälta och avrättar alla som kan tänkas motsätta sig din invasion och begraver dem i massgravar utanför staden. Sist men inte minst kommer du med "humanitär hjälp" i form av någon äcklig gröt. De som inte är tillräckligt "tacksamma" för din sk. "humanitära insats" torteras och avrättas, eller i förekommande fall, tvångsrekryteras för att strida emot sitt eget land och folk.

Och..... ?

Slava Ukraini!

Du glömde att dom delade ut mat som de plundrat dessutom. Samt en sk humanitärt bistånd som gavs utomhus blev geolokaliserat till en plats inom Ryssland.

Sånt gör ju att man är extremt skeptisk även om Ryssland mot all förmodan skulle ge ut mat på riktigt. Media gör rätt som inte rapporterar så tvivelaktig propaganda.
Citera
2022-06-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Förmodligen.
Inget talar för det motsatta.
Håller inte med, i ett demokratiskt land finns det aldrig diktatorer!
Citera
2022-06-09, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns en anledning till att det inte redan är gjort. Vi riskerar ett tredje världskrig.
Förhandlingar och kompromisser är den enda vägen. Båda sidor måste ge upp en del markområden.
Hur hade det gått för Finland om de fortsatt efter att ryssarna brutit igenom Mannerheimlinjen?
De gav upp och kunde fortsätta att vara Finland, dock utan karelska näset. Tror inte de ångrar det idag. De stred bra, men nådde en gräns. Den gränsen har Ukraina nått nu också…Ryssjävlar, men vad göra???
Finnarna har ännu inte förlåtit ryssarna efter 80 år!
När tror du Ukraina bli tjenis med ryssarna?
Tycker du inte själv att ryssarna gör sig än mer impopulär i omvärldens ögon?

Nu är jag inte så jävla dum som tror att alla ryssar är onda och ruttna. Jag tycker synd om de bra ryssarna.
Ryssland måste fixa ett mycket bättre styre, "starka" ledare typ putler skadar Ryssland och dess folk.
Citera
2022-06-09, 14:51
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns nog en reell risk på 30-50 års sikt att en grupp östländer gaddar sig samman för ett krig mot Ryssland. (Notera att det är väldigt svårt att förutsäga framtiden på 30 års sikt). T ex understödjer rebeller i Vitryssland, eller försöker provocera fram ett anfall från Ryssland. Den är kanske inte 50%, men den är heller inte 0.01%.

Sett i backspegeln var det otroligt klantigt av EU i deras agerande då Ukraina att blev mer och mer destabiliserat 2013-2021. Konflikten skulle ha kylts ner på något sätt.

Jag tror att om 30-50 år riskerar vi andra bekymmer, som kommer att flytta fokus från det folk orkar enas om idag. Det kommer att splittra EU och väst och orsaka kriser som får dagens finanskriser och de senaste årens flyktingvågor att likna en walk in the park. Då kommer antagligen suveräna nationer välja att gå sin egen väg, tänja på eller rent av ignorera gamla överenskommelser, och vi är på väg dit med stormsteg verkar det som. Samtidigt som vi i väst generellt sett åtnjutit en hög(re) levnadsstandard i årtionden och nu både har råd och blir uppmuntrade att leva mer hållbart, pågår det ett ekonomiskt uppsving i länder med megabefolkningar(Kina, Indien etc). På relativt kort tid har många människor fått det väldigt mycket bättre och vill självklart ta del av allt livsnjuteri som erbjuds, om man har pengar. Mycket av detta "livsnjuteri" har vi i väst rätt nyligen fått lära oss att inse att det sabbar planeten och slutligen vår gemensamma framtid. Klimatförnekare kan sova lugnt, antar jag.

Samtidigt bor det fortfarande absurda mängder fattiga människor i tidigare nämnda länder som har betydligt mer akuta problem än att fundera över källsortering eller att det kanske inte är smart att skaffa tio barn bara för man kan, när jorden hade behövts avbefolkas. Så det är en knivigt sits som bara blir knivigare och knivigare, för att uttrycka mig lite pessimistisk. Jag försöker inte leka expert, men gör en lekmanna-analys av hur jag ser på den verklighet jag upplever. Blir gärna motbevisad, utan dumförklaringar gärna 😄

Jag håller med dig fullt ut att EU gjort bort sig fullständigt fr.om Rysslands invasion av Krim. Det största misstaget och felkalkyleringen som gjordes, enligt mig och andra, och som fortfarande görs av ledare som ska föreställa några av de mäktigaste i Europa är att man försökte och delvis fortfarande försöker spela efter en helt annan regelbok än vad Putin använder sig av. I EU's regelbok förväntas avtal och ord efterföljas och hållas efter bästa förmåga. Putins regelbok är betydligt mer ombytlig, flexibel och oförutsägbar. Den tror jag delvis är baserad på hans år som KGB-agent och hans sorg tillika vrede över prestigeförlusten som upplösningen av Soviet åsamkade. Hade dagens motreaktioner och sanktioner trätt in redan vid invasionen av Krim är det möjligt att invasionen av resten av Ukraina aldrig blivit av eller åtminstone skjutits på för obestämd tid. Nu verkar det bara återstå mängden vapenkraft som verkar kunna avgöra hur Ukrainas och på sätt och vis Västs öde förseglas, då jag ser det som orealistiskt för en sund och hållbar fred att en person som Putin ska sitta med och diktera villkoren.

Ursäkta för en massa ordbajseri, eventuella faktafel och/eller logisk lapsus. Jag är övertrött och tycker diskussionen är intressant.
Citera
2022-06-09, 14:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är det någon som vet mer om detta.. Azov soldater sägs klä ut sig till civila och kvinnor?

https://www.youtube.com/watch?v=ZpOIKaj0fkQ

Det sägs att dom använder civila som mänskliga sköldar också? Menar det är ju inte konstigt då om civila skjuts ihjäl då av misstag.

Lol! Klassisk psyop som användes av såväl amerikanska som svenska styrkor i Afghanistan: sk. "fotobevis" på att "talibaner klädde ut sig till kvinnor i burka". Och nu har alltså de tjetjenska odjuren tillfångatagit en ukrainsk soldat och satt på honom civila kläder!

Vilket sk "bevis"!

Du har alktså "jobbat i 4 år i FM". Om det, mot förmodan, hade varit sant: Varför, i helvete, slängde de inte ut en jubelidiot som dig tidigare????
Citera
2022-06-09, 14:55
Avstängd
DEtta var också riktigt intressant.. kanske är detta heller inte första gången. Jag tror verkligen att mycket mörkas med detta krig. Man måste verkligen söka info själv för att få reda på sanningen.

Video from Patrick Lancaster's channel about Ukrainian provocations ..https://www.youtube.com/watch?v=UhTqIVPdT5M
Citera
2022-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Finnarna har ännu inte förlåtit ryssarna efter 80 år!
När tror du Ukraina bli tjenis med ryssarna?
Tycker du inte själv att ryssarna gör sig än mer impopulär i omvärldens ögon?

Nu är jag inte så jävla dum som tror att alla ryssar är onda och ruttna. Jag tycker synd om de bra ryssarna.
Ryssland måste fixa ett mycket bättre styre, "starka" ledare typ putler skadar Ryssland och dess folk.
Men finnarna hade inget val, om de inte gjort upp där, så hade det gått riktigt åt helvete. Förmodligen hade även Villmanstrand och Imatra varit ryskt i dag. I bästa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in