2022-06-09, 07:56
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Flanderns och resten av förnekarna i tråden sitter nog envist kvar i höst och hoppas på kraftiga uppgångar.

Hur mycket ska det ner? Räcker 95%?
2022-06-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag tror inte heller på att priserna har sjunkit speciellt mycket än, men att trenden verkar vända nu även om det kommer gå långsamt.

Såvida inget större händer kommer prisnedgången gå som ett tåg som svänger. När priserna går upp, går tåget på en rak räls men nu kommer en "sväng". Och det går inte jättefort på bostadsmarknaden, utan kan ta ÅR innan botten är nådd.
2022-06-09, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Men är det inte marknaden som sätter priset? Om ingen vill betala lika mycket som för några månader sedan är det väl vad bostaden är värd?

Det som sätter priset är det som säljs. Dvs där säljarna och köparna möts.
2022-06-09, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Vadå? Det är väl ned 90% egentligen? Här står jag med flyttlådorna och har hyrt släp för att åka ut till Danderyd och välja ett hus jag vill ha. Jag har suttit likvid i min hyrestvåa i Ursvik i 15 år och väntat på kraschen! Såg fram emot att äntligen lämna pundarkvarten och bli husägare! Får nog invänta den riktiga kraschen. Kommer säkert i sommar.

Jävla svin där i Danderyd som inte förstår att de nu måste sälja grosshandlarvillan till dig för 2 msek. Fattar de inte att det är det nya marknadspriset enligt FB?
2022-06-09, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mecklarlögn pratar om 3-månadssnittet i sin kommunikation.

Tittar man istället på snittpris per kvm i centrala Stockholm så har det fallit ca 5k/kvm i maj, ungefär 4%.

Och DÄR kom inlägget jag väntade på. Ser fram emot inlägg kring varför valueguard inte går att lita på framgent och att FB kan berätta för oss andra hur mycket det ”egentligen” gått ned
2022-06-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det som sätter priset är det som säljs. Dvs där säljarna och köparna möts.

Jaha ok då förstår jag, marknadspriset gäller bara i en bullmarknad.
2022-06-09, 08:25
Avslutad
Tror knappast det kommer störtdyka heller efter en ny räntehöjning i slutet av juni.

Det genierna härinne glömmer är att det handlar om vad som kommuniceras. Tom April sade RB att de inte ska röra räntorna förrän 2024. Sedan bytte de fot och sade att de ska höja många gånger under det kommande året.

Folk är Mao medvetna och faktorerar nu in vad som komma skall. En räntehöjning i juni kommer INTE komma som en blixt från klar himmel som beskedet i april gjorde.

Såvida inte RB kommer med nya besked om en klart HÖGRE långsiktig ränta än de redan gjort vill säga
2022-06-09, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jaha ok då förstår jag, marknadspriset gäller bara i en bullmarknad.

Marknadspriset baseras alltid på vad som säljs. En bilhandlare värderar sina begagnade bilar efter vad han och andra säljer för. Inte efter vad de osålda bilarna kanske kan säljas för
2022-06-09, 08:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Och DÄR kom inlägget jag väntade på. Ser fram emot inlägg kring varför valueguard inte går att lita på framgent och att FB kan berätta för oss andra hur mycket det ”egentligen” gått ned

"Den prisstatistik som publiceras på torsdagen speglar av naturliga skäl inte hela marknadsläget just nu. Dels går det inte att veta vad de relativt många osålda objekten är värda i det nya marknadsläget. Dels innebär månadsjämförelsen att försäljningspriser under perioden mars–maj jämförs med priserna perioden februari–april. Förändringen redovisas som ”maj”. Det finns alltså en tröghet i just denna statistik, eller om man så vill en betydande eftersläpning"

https://www.svd.se/a/KzJOJy/ras-i-forsaljningen-av-bostader

Det här är ingen ny kritik mot Mecklarlögn.
2022-06-09, 08:36
Medlem
Citat:
Marknadspriset baseras alltid på vad som säljs. En bilhandlare värderar sina begagnade bilar efter vad han och andra säljer för. Inte efter vad de osålda bilarna kanske kan säljas för

Haha 😂 ok!
2022-06-09, 08:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
“Tvärtom möter vi många köpare som tror att priserna redan fallit rejält. När det i verkligheten handlar om en förändring på noll, en eller två procent blir många förvirrade, säger Erik Wikander, vice vd för Svensk fastighetsförmedling, i en kommentar.”

Hahaha! Lågoddsare att de spekulanterna är apor här i tråden!

”I was told there would be REA!”

Till bubbelpladdrarnas försvar så säger det ju lite om gemene bostadsköpares mentala tillstånd!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-09 kl. 08:46.
2022-06-09, 08:46
Medlem
Är det idag RB förväntas höja styrräntan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in