2022-06-09, 01:28
Medlem
Citat:
Rapporterna om patienter som har känt sig illa behandlade av vuxenpsykiatrin i Gävleborg har avlöst varandra. Nu vittnar flera ur personalen om en arbetsmiljö präglad av tystnadskultur och rädsla för att säga ifrån till ledningen.
– Skulle jag själv behöva vård, då är psykiatrin i Region Gävleborg det sista stället jag skulle vända mig till, säger en anställd till tidningen.

Länk till artikeln: https://www.arbetarbladet.se/2022-06-08/psykiatrianstallda-slar-larm-verksamheten-nara-totalt-forfall. (Dessvärre betalartikel)

Så, kaoset fortsätter på Gävle psyk. Är det inte sjuksköterskor som våldtar patienter, läkare som ber patienter ta sitt liv, obefintlig tillsyn av svårt sjuka människor som lyckas ta sina liv INNE på kliniken (!) så är det alltså chefer som ”gör sig av” med medarbetare som larmar om missförhållanden. Bla. genom att få dem att må så dåligt att dom inte vill jobba kvar eller sluta ringa in dom som timanställda. Sen har dom mage att klaga över att dom inte fixar att bemanna arbetspassen.

Vad ska göras åt denna misskötta skamfläck i Sveriges sjukvård? Jag menar, om inte ens ledningen vill att det ska bli bättre, hur ska det överhuvudtaget gå att vända detta? Hur ska patienter våga söka sig dit? Hur ska anhöriga känna sig trygga att deras familjemedlemmar inte dör därinne när de vårdas pga självmordsrisk osv? Borde man lägga ner hela verksamheten och starta upp den på nytt eller kanske köpa vårdplatser av andra landsting?
Citera
2022-06-09, 01:39
Medlem
Låter ju förjävligt, men lite av ett kvitto på vår tid.

Ingenting fungerar som det ska utan snarare tvärt om.

Psykvården sprider psykisk ohälsa samtidigt som landets riksdag säljer ut hela landet till utländska intressen samt terrorister.

Dessutom har det bara börjat! Vi har en mycket dyster framtid i horisonten.
Citera
2022-06-09, 01:44
Medlem
neuron-drones avatar
Fungerar psykiatrin i någon del av Sverige? Där den inte är nedlagd är den oftast skit. När jag lämnade öppenvården i min region fanns det inte längre läkare på mottagningen, en stad över 100 000. De hyrde in en läkare under sommaren för över två mille som fick beta av alla patienter som inte haft tid på över ett år, och det var bara för formaliteten, han hjälpte ingen.

Jobbigt att det finns en region som är värre. Att läkare uppmanar till självmord förvånar mig inte längre. Folk med problem anses vara bäst döda.

Det hörs först när läkare slår larm. När patienter gör det händer det ingenting. Vanvård år efter år.
Citera
2022-06-09, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vi borde stoppa all invandring nu.
Och få ordning på sverige igen.

Det är ledsamt att se det förfalla

Hur migrationen och integrationen i Sverige skötts är under all kritik, ja. Men det här problemet har inte med migration eller integration att göra. Det är våra skattepengar som avlönar korrupta brottslingar som ska vårda sjuka människor men trampar ner dom och njuter av det.

Dessa problem har existerat sen åtminstone 2005 vad jag vet utifrån egna upplevelser (förmodligen även långt tidigare). Och de människor jag nämnde i trådstarten (läkare som uppmanar till självmord, sjuksköterskan som våldtog) var båda svenskar. Läkaren hade dock ett finskt förnamn men pratar utan brytning. De människor på kliniken som faktiskt var mest engagerade och utövade sitt yrke med stor seriositet var kvinnor från bla Afrika.
Citera
2022-06-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fungerar psykiatrin i någon del av Sverige? Där den inte är nedlagd är den oftast skit. När jag lämnade öppenvården i min region fanns det inte längre läkare på mottagningen, en stad över 100 000. De hyrde in en läkare under sommaren för över två mille som fick beta av alla patienter som inte haft tid på över ett år, och det var bara för formaliteten, han hjälpte ingen.

Jobbigt att det finns en region som är värre. Att läkare uppmanar till självmord förvånar mig inte längre. Folk med problem anses vara bäst döda.

Det hörs först när läkare slår larm. När patienter gör det händer det ingenting. Vanvård år efter år.

Situationen med hyrläkare och dåligt med tider har att göra med politiska beslut relaterat till lönefrågor, arbetsmiljö och antal studieplatser.

Detta är, enligt mig, något annat. En giftig vårdkultur med strukturer och processer som verkar helt omöjlig att bryta. Människor som jobbar på detta stället verkar sjukt nog njuta av att trycka ner patienterna. Är man vild och galen nog att ifrågasätta så blir man stämplad som personlighetsstörd och nekad hjälp.

Detta är en artikelserie och jag har varit i kontakt med ansvarig journalist som frågat om jag vill gå ut med namn och bild och berätta om mina upplevelser. Det är huvuden som kommer rulla då kan jag säga. Och jag överväger starkt att göra detta trots att jag garanterat kommer bli utsatt för repressalier. Det är nog nu.
Citera
2022-06-09, 02:18
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudrr
Situationen med hyrläkare och dåligt med tider har att göra med politiska beslut relaterat till lönefrågor, arbetsmiljö och antal studieplatser.

Detta är, enligt mig, något annat. En giftig vårdkultur med strukturer och processer som verkar helt omöjlig att bryta. Människor som jobbar på detta stället verkar sjukt nog njuta av att trycka ner patienterna. Är man vild och galen nog att ifrågasätta så blir man stämplad som personlighetsstörd och nekad hjälp.

Detta är en artikelserie och jag har varit i kontakt med ansvarig journalist som frågat om jag vill gå ut med namn och bild och berätta om mina upplevelser. Det är huvuden som kommer rulla då kan jag säga. Och jag överväger starkt att göra detta trots att jag garanterat kommer bli utsatt för repressalier. Det är nog nu.

Det var bara ett exempel. Innan det gick så långt var mottagningen ungefär som du beskrev. Vet en annan specialitet här där de medvetet plågat patienter i över 20 år, enligt flera jag talat med.

Vården kan bli ett ställe där inga sanningar kommer ut.

Tycker du ska ompröva att gå ut med något. Man kan tycka att någon borde göra det, men är det värt effekterna? Lycka till iallafall om du är modig nog.
Citera
2022-06-09, 02:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Länk till artikeln: https://www.arbetarbladet.se/2022-06-08/psykiatrianstallda-slar-larm-verksamheten-nara-totalt-forfall. (Dessvärre betalartikel)

Så, kaoset fortsätter på Gävle psyk. Är det inte sjuksköterskor som våldtar patienter, läkare som ber patienter ta sitt liv, obefintlig tillsyn av svårt sjuka människor som lyckas ta sina liv INNE på kliniken (!) så är det alltså chefer som ”gör sig av” med medarbetare som larmar om missförhållanden. Bla. genom att få dem att må så dåligt att dom inte vill jobba kvar eller sluta ringa in dom som timanställda. Sen har dom mage att klaga över att dom inte fixar att bemanna arbetspassen.

Vad ska göras åt denna misskötta skamfläck i Sveriges sjukvård? Jag menar, om inte ens ledningen vill att det ska bli bättre, hur ska det överhuvudtaget gå att vända detta? Hur ska patienter våga söka sig dit? Hur ska anhöriga känna sig trygga att deras familjemedlemmar inte dör därinne när de vårdas pga självmordsrisk osv? Borde man lägga ner hela verksamheten och starta upp den på nytt eller kanske köpa vårdplatser av andra landsting?

Hej

Prova att samla alla i hela staden och gå i gemensam trupp till Gävle psyk.

Fråga om ni får fika med patienterna och gå en promenad i skogen med dem varje dag.

Gör detta varje dag år efter år tills situationen blir bättre.

Det skulle säkert både patienter och läkare må bra av och skulle känna att staden bryr sig om dem

Men det är klart, folk har ju inte tid, de måste ju få titta på tv

Hoppas det funkar i alla fall om ni provar det

Lycka till nu
Citera
2022-06-09, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det var bara ett exempel. Innan det gick så långt var mottagningen ungefär som du beskrev. Vet en annan specialitet här där de medvetet plågat patienter i över 20 år, enligt flera jag talat med.

Vården kan bli ett ställe där inga sanningar kommer ut.

Tycker du ska ompröva att gå ut med något. Man kan tycka att någon borde göra det, men är det värt effekterna? Lycka till iallafall om du är modig nog.

Tack för dina vänliga råd. Alla andra jag diskuterat saken med har sagt samma som du, kanske har ni rätt. Men ett citat av Charles Mackay är något jag tänker på just nu.

”You have no enemies, you say? Alas, my friend, the boast is poor. He who has mingled in the fray of duty that the brave endure, must have made foes. If you have none, small is the work that you have done. You’ve hit no traitor on the hip. You’ve dashed no cup from perjured lip. You’ve never turned the wrong to right. You’ve been a coward in the fight.”
Citera
2022-06-09, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Prova att samla alla i hela staden och gå i gemensam trupp till Gävle psyk.

Fråga om ni får fika med patienterna och gå en promenad i skogen med dem varje dag.

Gör detta varje dag år efter år tills situationen blir bättre.

Det skulle säkert både patienter och läkare må bra av och skulle känna att staden bryr sig om dem

Men det är klart, folk har ju inte tid, de måste ju få titta på tv

Hoppas det funkar i alla fall om ni provar det

Lycka till nu

Tack för ditt svar! Det var faktiskt en riktigt bra idé som jag tänker överväga. Det skulle kanske kunna få patienter att känna sig sedda och att normala människor med empati, till skillnad mot stora delar av de anställda på Gävle psyk, faktiskt vill dem väl.

Det skulle samtidigt förhoppningsvis också väcka frågan; vill inte ledningen ändra detta och allmänheten måste ta sig an vårdandet, är det ens rättfärdigat att avlöna dessa kaffesörplande sadister? Behövs dom? Kanske leder det inte till något mer men ibland kan misstroende räcka riktigt långt.
Citera
2022-06-09, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Det enda man kan hoppas är att karma drabbar dem eller deras anhöriga så de får känna på hur det känns att själva må lika dåligt som sina patienter. Jag skulle inte fälla en tår över att vissa läkare som medvetet nonchalerar, minimerar och förnedrar sina patienter med pisshjälp själva dog. Blir man läkare/psykolog eller whatever och inte ger sina patienter den hjälp de förtjänar/behöver, så skulle man aldrig ha valt det yrket från första början. Jävla pissråttor.

Jag är så jävla glad att jag tror på både Gud och karma, för Skit ska Skit ha och du din nonchalanta fittläkare som ser dig som bättre än andra, du kommer inte komma undan även fast du tror det Du kan spela dum inför dig själv och dina vänner, "jag gjorde bara som jag blev tillsagd" och vice versa, men det bryr sig inte din karma om, hur mycket du än önskar det Och det skålar jag för.

Jag är övertygad om att karma och Gud kommer ge dessa människor sitt straff någon gång, kanske i form av en son eller dotter som begår självmord efter deras rop på hjälp har ignorerats.
Senast redigerad av strudrr 2022-06-09 kl. 03:49.
Citera
2022-06-09, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Låter ju förjävligt, men lite av ett kvitto på vår tid.

Ingenting fungerar som det ska utan snarare tvärt om.

Psykvården sprider psykisk ohälsa samtidigt som landets riksdag säljer ut hela landet till utländska intressen samt terrorister.

Dessutom har det bara börjat! Vi har en mycket dyster framtid i horisonten.
Du har slagit huvudet på spiken...så går det...gräsrötterna/arbetarna samt de exkluderade/marginaliserade har blivit lurade och många fattigpensionärer som måste snatta, panta burkar och lita till soppkök som någon hjälporganisation fixat...de fattiga fattigare och rika rikare.
Svenska staten borde inte slösa pengar på hopplösa projekt som inte leder till någonting överhuvudtaget!
Klyftorna ökar för varje år nu..!!!
SEK 22 000 000 000 (Miljarder) kostade Covidtesterna i Sverige...pengar i sjön...alla sprutor som nu kasseras för ingen vill ha dessa längre...mildare sjukdom.
Dessa smått astronomiska summor skulle kunna bidra till vård skola och polis.
Känns lite som det att det är på väg åt helskotta med allting...hoppas det blir bättre om ett tag...handlar om politiker som är hederliga och inte bara tänker på sitt!
Den lille fjanten Ulf Kristersson har varit inblandad i mystiska lägenhetsaffärer för några år sedan...många vet🤔
Varför kan de inte betala med egna intjänade pengar om de tjänar 70-80 000/mån. Sådana politiker kan man ju inte ha...klart att det går åt helvete då...orkar knappt tänka på skiten!
Citera
2022-06-09, 04:44
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att karma och Gud kommer ge dessa människor sitt straff någon gång, kanske i form av en son eller dotter som begår självmord efter deras rop på hjälp har ignorerats.
Jag tror oxå på någon högre rättvisa eller som jänkarna säger: good things happen to good people...o vice versa🎅🏿
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in