2022-06-08, 23:24
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Om du i detta fall har svårt att besvara de frågorna borde du starta en ny tråd i vilken vuxna kan förklara det för dig.

Du verkar vurma för ryssens naturresurser är det på några andra plan du tycker de utmärker sig? Bilar utan navigation, ABS eller airbags? Elektronik, gör de något sådant? Hur ligger det till med insulin eller andra mediciner? Varför är medellivslängden så låg i denna utopi?

Producerar de något alls? Rökt ost vet jag. Det enda "Made in Russia" som gick att finna på flygplatsen i Moskva var rökt ost. Inget i mitt hem är "Made in Russia", äger du någon förädlad produkt som är "Made in Russia"?

Hur tänker du att sanktionerna mot Ryssland kommer påverka Putin, då Ryssland enligt dig inte exporterar något.

Är det smart att underskatta sin fiende?
Citera
2022-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur tänker du att sanktionerna mot Ryssland kommer påverka Putin, då Ryssland enligt dig inte exporterar något.

Inte smart att underskatta sin fiende. Då blir ett tredagarskrig plötsligt 100+ dagar istället.
Citera
2022-06-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Både Ukraina och USA pratadre om att de skulle bli Nato-medlem.

Du är väl medveten om att Ukraina sedan 27 februari år 2014 inte uppfyllde det grundläggande medlemskravet i NATO (att kontrollera sitt territorium och ha erkända gränser)? Att Ukraina ville bli medlem är en sak, men ett land som inte uppfyller kraven kan inte bli medlem.

Och även om man uppfyller medlemskraven måste man godkännas av de övriga medlemmarna, något som inte minst Sverige just fått erfara. Före den 24 februari 2022 var Ukraina faktiskt inte jättepoppis bland flera av de gamla WP-länderna (pga av associationen till gamla Sovjet och ryssarna), så sannolikheten att något land skulle lagt in veto mot Ukraina i NATO är nog ganska stor, även om Ukraina hade uppfyllt kraven på att kontrollera sitt territorium.

Så här har ryssarna år 2022 försökt slå ihjäl något som man dödade redan 2014. Verkligen begåvat.

Och detta har, ironiskt nog, gjort att Ukraina blivit jättepoppis bland länder som förr ogillade Ukraina och kanske kan kriget också leda till att ett självständigt fritt Ukraina kanske får frikort in i NATO pga medlidande. Och som en ren bonus går Finland med i NATO och Georgien utökar sina ansträngningar att få komma med.

Detta kri..., jag menar förstås "specialoperation", håller på att bli en riktig succé för Putin. Det mesta, eller allt, som han ville slippa kommer att realiseras. En fin seger, en riktig Pyrrhusseger!
Citera
2022-06-08, 23:28
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Om nu ryssen är så jävla dålig.

Varför läser jag det här på Omni?

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”

Kastar Nato Ukraina framför bussen?

Så länge väst kan hålla Ryssland sysselsatta i Ukraina kommer de inte starta krig med andra länder. Min tolkning är att det är en av anledningarna till att väst vill sega ut kriget så långt det går. Skulle Ryssland fort ha ockuperat Ukraina, tror jag det tåget hade kört vidare.

Vem vet vad som händer om Ukraina faller. Tror knappt man vill veta. Den ryska krigsmaskinen är inte i full effektivitet. Sverige och Finland har anledning att vara oroliga.
Citera
2022-06-08, 23:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte smart att underskatta sin fiende. Då blir ett tredagarskrig plötsligt 100+ dagar istället.

Vad får dig att tro ryssen blev förvånad?

Joseph Biden svarar.

“Don’t even think about moving on one single inch of NATO territory. We have a sacred obligation under Article 5 to defend each and every inch of NATO territory with the full force of our collective power.”

Biden bör nog ta fram måttstocken och fundera på innebörden av en "inch"
Citera
2022-06-08, 23:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Steele säger till BBC att Putte torde vara borta inom 3-6 månader. Mer i tråden om högstdensamme.

Ett eventuellt maktskifte kan bli extremt farligt.
Citera
2022-06-08, 23:36
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro ryssen blev förvånad?

Joseph Biden svarar.

“Don’t even think about moving on one single inch of NATO territory. We have a sacred obligation under Article 5 to defend each and every inch of NATO territory with the full force of our collective power.”

Biden bör nog ta fram måttstocken och fundera på innebörden av en "inch"

Nån som kan tolka vad dåren säger?
Citera
2022-06-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra! Då har vi identifierat två problem. Spannmål odlad strax utanför Krim tycks fraktas iväg på svarta havet om källan är pålitlig.

1: Viss spannmål från Ukraina säljs, och når länder i stort behov.

2: Viss spannmål från Ukraina säljs inte, och folk i behövande länder svälter.

I det första fallet befarar man från västländerna att pengarna går till Putins personliga lyxkonsumtion, och eventuellt en tillbyggnad av en ny flygel på hans palats.
De svältande barnen i tredje världen måste därför varnas från att äta sådant moraliskt förgiftat spannmål.
Bättre då att den ruttnar bort eftersom den nu inte kan omhändertas av den Ukrainska staten.
Vad är alternativet för spannmål inom de ockuperade delarna? Hur ska den skörden komma i händerna på Zelensky?
Att bönderna som odlat spannmålet utlovas intäkterna framgår i telegrammet.

I det andra fallet handlar det om spannmål från icke ockuperade delar av Ukraina som är svår att sälja vidare på grund av att de inte kommer ut på havet för vidare transport. Ukrainarna själva borde ändå få så det räcker.
Men är det inte konstigt att men kan transportera in vapensystem i den ena riktningen, men man kan inte klara att transportera ut spannmål i den andra riktningen?

Exporten är dock klart försvårad eftersom utskeppningshamnarna är minerade, oavsett vem som gjort det.
Finns andra möjligheter? Ska man snacka alternativa lösningar, minröjning av Ukraina kontrollerade hamnar, eller eventuellt använda ryskkontrollerade hamnar som fungerar?
Ryssarna har erbjudit sig att hjälpa till, man vet inte om de menar det, men är det inte värt ett försök. Åtminstone om man på allvar bryr sig om de som svälter.
Dags att börja snacka på riktigt nu, och ge fan i att skicka in en massa vapen i landet.

Krim är Ukrainsk mark som invaderats av Ryssland.

Grödorna kommer från Ukrainsk mark som invaderats av Ryssland och helt enkelt stulits från Ukraina.

Dags att börja snacka på riktigt nu, Ryssland måste avbryta invasionen och lämna Ukraina ifred.

Kommer skrivas mängder av böcker om hur nickedockan Putin lät miljoner i MENA dö av svält. Ett fantastiskt arv pedofilen lämnar efter sig minst sagt.
Citera
2022-06-08, 23:38
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:

Inte enligt mig. Utan enligt DIG. Varken du eller dina gelikar kan ju ge oss ETT ENDA exempel på en produkt som är "Made in Russia". Är du undantaget som bekräftar regeln? Har du något i ditt hem? På din arbetsplats?

Putin kommer inte leva för evigt, sorry. Därefter kommer folket önska tillbaka till de dagar då man dog vid 70 istället för 60 med en dröm om att nå 80. Gemene ryss ger fan i fantasierna om "nazister" eller vad de nu pumpar ut för propaganda.

Underskatta sin fiende? Klart det är korkat, kolla bara på hur dödskulten startade denna särskolecirkus genom att tro att Ukraina skulle lägga sig på rygg för dvärgdespoten. Nu har orcherna decimerats till den grad att man tvingas rulla in T-62. Vet du när man slutade göra den plåtburken?
Citera
2022-06-08, 23:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
är det bara jag som tänker att Putin påverkar erdogan avseende Nato för Finland /Sverige,,?

Nej, det har även jag känt mig helt övertygad om. Däremot är jag inte lika säker på att den påverkan har någon större betydelse i sammanhanget. Erdogan har nog tillräckliga skäl ändå. För Finland däremot, kan det se annorlunda ut.
Citera
2022-06-08, 23:51
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vem ”håller” du på då?

Btw: jag har precis vaknat. Jag kör nattskiftet.

Jag tvekar inte en sekund om så krävs på att slakta ryssar som sätter sin fot i Sverige eller Finland för den delen.

Men jag är ordentligt orolig då jag misstänker att USA vill ha den här konflikten.

Det är svårt eller rent ut sagt omöjligt att diskutera frågan med dagens debatt-klimat.
Citera
2022-06-08, 23:52
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
App app app! Dåligt minne också? (Du kanske borde sluta förvara din bensintank i hemmet...)

Men , vi försöker igen! Du högg på detta:

Du verkar vurma för ryssens naturresurser är det på några andra plan du tycker de utmärker sig? Bilar utan navigation, ABS eller airbags? Elektronik, gör de något sådant? Hur ligger det till med insulin eller andra mediciner? Varför är medellivslängden så låg i denna utopi?

Så låt nu höra! Rökt ost är mitt bud. Vilket är ditt?

EDIT: Och gällande hur mycket av ångorna du får i dig som egentligen är från Ryssland: https://www.vibilagare.se/nyheter/bensinbolagen-om-ryska-ravarorna-pa-macken Trodde du att du köpte ren rysk bensin?

Räcker det inte med all bensin jag tankar?

Vad köper ryssen av svensken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in