2022-06-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du behöver inte vara blyg här. Jag förstår att det inte påverkar verkligheten vad du tycker.
Men detta är ett diskussionsforum. Så man får säga vad man tror/tycker. Jag sticker inte under stol med min åsikt. T.ex. att jag tycker du resonerar som en idiot.

Eftersom du tar strid mot de som påpekar det uppenbara (att Putin försökte vinna inom några få dagar och ställa väst inför fullbordat faktum) så antog jag att du inte tror på det?
Sedan har jag inte sett någon som påstår att Putin bokstavligen har sagt det, men att det däremot är uppenbart att det var syftet. Vilket du numera håller med om?

Putin spelar ett spel där han tar hänsyn till många faktorer. Såklart.

Jag tror säkert att han önskade ett snabbt avslut. Men jag tvivlar på att han skulle gå ut och säga det, vilket de många i tråden verkar vara övertygade om att de hört.
Citera
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Utveckla gärna det, var börjar ni? Lettland? Finland? Polen?

Hört att NATO är riktigt oroade av mongolernas T-64 or.
T-62: or har apkulturen satt in..
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ukraina har gjort små framsteg under dagen vid den södra fronten då man tryckt tillbaka fronten ca 6km norr om Kherson och återtagit byn Blahodatne. Om en månad har man nog återtagit Kherson.
Citera
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
En eskalering känns vettig.

Har du köpt jod-tabletter?

Eskalering känns vettigt ja. Jag menar, om Ryssland ska fortsätta, så är det lika bra att stoppa dom nu.

Visst, Ryssland lär avföra kärnvapen. Men det är inte heller så smart av Ryssland.
Ett problem som väst har är att väst kan inte avfyra kärnvapen mot Ryssland, men Ryssland kan avfyra kärnvapen mot väst.

Jag menar, Ryssland är ju skurken här. De skiter i människovärde. Det är bara ett hittepå av väst. Men väst måste hålla uppe denna moral då väst uppfann just denna term människovärde. Så det blir problem för väst om de ska svara med kärnvapen.
Citera
2022-06-08, 22:41
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan jag inte bedöma, men om Ryssland förklarar krig och mobiliserar så har Finland satt sig på en väldigt farlig situation. För de är inte medlemmar, och därmed kan Nato inte hjälpa dem. Och det finns nu stor anledning för Ryssland att agera innan de blir medlemmar.

Men det tror jag säkert att de bästaste tjejerna i Sverige och Finland har tänkt igenom innan de började spela schack med Putin, och kastade den historiskt väl formulerade utrikespolitiken i de båda landerna på sophögen.

Du lever i en drömvärld, var ska ryssland hitta materialet till att anfalla Finland? Men fint att du tror att dvärgmongolen skulle våga sätta en fot på NATO mark.

Med tanke på hur det ser ut i Ukraina, hur tror du ett krig mot NATO skulle se ut? Löser ni det på 5 dagar. Eller ni kanske behöver en vecka?
Citera
2022-06-08, 22:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Man stjäl spannmål, jordbruksmaskiner och allt annat man kan plocka som tvättmaskiner, strumpor, bärbara datorer och annat spännande ni apor inte har hemma i Pissland...

Kriget är ett enorm fiasko och det finns inte en chans att ni uralnegrer tar hela Ukraina...

Nu är jag varken ryss eller apa, försöker bara se nyktert på konflikten.

Hur ser Ukrainas framgång ut menar du?

Från dagens Omni

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”
Citera
2022-06-08, 22:42
Medlem
Citat:
Du lever i en drömvärld, var ska ryssland hitta materialet till att anfalla Finland? Men fint att du tror att dvärgmongolen skulle våga sätta en fot på NATO mark.

Med tanke på hur det ser ut i Ukraina, hur tror du ett krig mot NATO skulle se ut? Löser ni det på 5 dagar. Eller ni kanske behöver en vecka?
Du verkar vara felinformerad. Du ska säga tre dagar. Putin sa att han skulle vinna på tre dagar. Inte fem.
Citera
2022-06-08, 22:43
Medlem
LeeVans avatar
Utebliven rotation för dom ukrainska soldaterna på östfronten?

”– De som befinner sig i främsta linjen har stridit oupphörligt i tre månader. De blir avtrubbade och det leder till att många dör på grund av oförsiktighet.”

Finns nog en hund begraven där ..

https://www.hbl.fi/artikel/4faf07c5-725b-44b0-90b5-e7c6ffe0988e

Tyvärr ligger merparten av artikeln bakom betalvägg.
Citera
2022-06-08, 22:44
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror också Ryssland tar en bit av Ukraina. Men det kommer inte vara vinnbart. Jag menar...det är bara mark. Ekonomiskt så förlorar Ryssland, något som väst vill se.

Hela detta krig är ett felsteg av Putin. Kriget skulle ta 1-2 dagar och sedan är det klart. Det skulle inte ens behöva kallas för krig. Men nu är Ryssland hatad i världen, utkastad från människorättsorganisationen i FN och bannad från att handla med EU. Nu fattas det bara att gasen förbjuds, då kommer Ryssland få det ekonomiskt svårt.

Varför han inte skulle ta resten av landet?
Ja du, han har sagt att Ukraina är en del av Ryssland för några år sedan.
Men hela Ukraina kommer Ryssland inte kunna ta.

Hela detta krig handlar mycket om att väst vill försvaga Ryssland. Det märks tydligt att Ryssland är försvagad. Men dom får inte vinna kriget.

När jag menar vinna så menar jag att dom kan fortsätta göra nya attacker om några år. Jag menar att Ukraina går med NATO och sedan är kriget slut på riktigt. Ryssland vågar inte kriga mot NATO för då finns det inget Ryssland kvar.

Det här med ekonomin....

Vart ska EU köpa sin gas ifrån?

Vems marknad kommer påverkas av det beslutet?
Vad händer med gaspriset globalt?
Vem handlar Kina av?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nu är jag varken ryss eller apa, försöker bara se nyktert på konflikten.

Hur ser Ukrainas framgång ut menar du?

Från dagens Omni

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”

Har Omni någon funktionsvariation eller har du översatt nån rysk nonsens själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan jag inte bedöma, men om Ryssland förklarar krig och mobiliserar så har Finland satt sig på en väldigt farlig situation. För de är inte medlemmar, och därmed kan Nato inte hjälpa dem. Och det finns nu stor anledning för Ryssland att agera innan de blir medlemmar.

Men det tror jag säkert att de bästaste tjejerna i Sverige och Finland har tänkt igenom innan de började spela schack med Putin, och kastade den historiskt väl formulerade utrikespolitiken i de båda landerna på sophögen.

Jovars. Finland har däremot en reserv på 900’000 man men vapen till 250’000 i nuläget och Europas största artilleri, 100 Leopard stridsvagnar och Patria Nemo bl.a.

Putin kan ju alltid försöka. Men om han tycker det är jobbigt att kriga mot Ukraina som blir bättre och bättre utrustade. Så skulle en attack på Finland vara urbota dumt. Det är ju därför han kommer välja Sverige. Putin vill alltid attackera de svagaste. Sverige är helt klart den svagaste länken i Norden.
Citera
2022-06-08, 22:46
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Utveckla gärna det, var börjar ni? Lettland? Finland? Polen?

Hört att NATO är riktigt oroade av mongolernas T-64 or.

Om nu ryssen är så jävla dålig.

Varför läser jag det här på Omni?

Kastar Nato Ukraina framför bussen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in