2022-06-08, 22:15
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det uppenbara?
Ukraina har inget annat val än att slåss. Jag menar, Ryssland KRÄVER att regeringen avgår och Ukraina ger Ryssland garantier att dom INTE går med i NATO.

Vad betyder detta?
Jo, precis som Ryssland alltid gör. Installerar en miniorett-docka som styr landet med järnhand.

Tror du helt seriöst att Putin ska acceptera ett fredsavtal?
Fredsavtal är för demokratier och folk som respekterar varandras existens....

Som Tsun Zu säkert skulle uttrycka sig.
Du kan inte vinna varje strid mot ryssen.
Citera
2022-06-08, 22:16
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad är det du inte förstår? Kan tyvärr inte hjälpa dig om du inte är läskunnig.

Antingen har du iq fiskmås eller så funkar inte google translate?

Översätt åt mig.
Citera
2022-06-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Har har bara flyttat dom närmare väst.
Men tids nog ska du se att USA kliver in och drar åt tumskruvarna på Putin.
Han har redan nu förbrukat så pass mycket material att Ryssarna måste snåla.

Men sedan då?
Efter kriget så kommer sanktionerna och anti-ryssland fortfarande existera i Europa. Det lär inte bli några affärer mellan väst och Ryssland. Visst, Ryssland klarar sig. Men är det värt det för en bit land?

Ryssland ville närma sig Europa, men USA var emot det. Därför söker man sig till framförallt Asien nu. Bara ca 60% av jordens befolkning som bor i Asien.
Citera
2022-06-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Putin agerar för att säkerställa Rysslands gränser.

Lika bra agerat som när Hitler säkerställde levnadsrum åt tyskarna. Precis så bra kommer det här sluta för ryssarna om dom inte skärper till sig.
Citera
2022-06-08, 22:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Odsäker på vad du menar. Men när Nato och västländerna går all in och ger vapen och resurser till Ukraina så förändras situationen. Om jag då inte förändrar min bedömning så hade det väl varit märkligt?

Jag trodde inte att västvärlden skulle gå all in. Jag trodde inte att Sverige och Finland skulle vilja gå med i Nato. Jag trodde inte att propagande skulle vara så effektivt, även om jag kanske botrde förstå bättre efter Corona. Saker händer och man får ändra sin analys därefter.
Fast det tog ju ett tag. Innan väst började skicka stöd alltså.
Det är uppenbart att Ryssland satsade på en snabb vinst, innan väst hann reagera. Precis som du skriver nu.
Samtidigt har du ägnat senaste tiden att förneka att Putin satsade på en snabb seger?!
Citera
2022-06-08, 22:19
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Som Tsun Zu säkert skulle uttrycka sig.
Du kan inte vinna varje strid mot ryssen.

För att ryssen skiter i moral, regler och förnuft. De förbrukar bara sin befolkning.
Bästa vore om NATO verkligen gick in i Ukraina och styrde bort lite ryssar.

Då skulle de bli fred. Troligtvis så kommer det bli med tanke på att om Putin vinner mark nu, så kommer de garanterat att fortsätta.
Citera
2022-06-08, 22:20
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Översätt åt mig.

Tyvärr, du är för trög.
Citera
2022-06-08, 22:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ryssland ville närma sig Europa, men USA var emot det. Därför söker man sig till framförallt Asien nu. Bara ca 60% av jordens befolkning som bor i Asien.

Klart man ska vara emot Ryssland.
Ryssland är ett skitland, bluff och bara en bensinstation.

Bästa vore om Ryssland delades upp i 5 delar. Skönt vi skulle ha haft det då. Inge mera pack som tror de är herrefolket längre.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Och nu har vi facit.
Kanske USA hade en poäng?
Dvs att det var farligt att göra sig beroende av rysk gas.
Eller?
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Jag håller med.

Putin spelade schack och förväntade sig ett snabbt avslut från Ukrainas sida. En snabbt förhandlad fred där Ryssland fick igenom sina väsentliga krav när de nu visat sig mena allvar.

Men istället före näst drag så hoppade han upp på schackbrädan och bajsade. Det fanns inte med i kalkylen att USA skulle bidra med drygt 60 miljarder dollar och att alla de länder som dansar efter USAs pipa skulle bidra med vapen och resurser. Väst var redo att satsa mycket och inte minst ukrainska soldater för att kunna skada Ryssland.

Sjåalvklart innebar det att Putin fick ändra sin strategi, men det förändrar inte att Ryssland kommer att vinna på slagfältet.

Och om det fanns en risk att de inte skulle göra det så förklarar de krig och mobiliserar. Det innebär ca 1,5 till 2 miljoner soldater. Iståallet för de ca 150.000 som nu agerar i Ukraina.

Från dagens Omni

Läget blir allt svårare för de ukrainska styrkorna vid fronten i öst, visar en ny underrättelserapport som The Independent tagit del av. Enligt rapporten har Ryssland ett mycket stort övertag vad gäller antalet vapen och mängden ammunition. Det ryska artilleriet når också tolv gånger längre än det ukrainska.

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”, står det i rapporten

Nu vet jag inte vem som la den största korven på schack-brädet, men Putin ser ut att vinna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det tog ju ett tag. Innan väst började skicka stöd alltså.
Det är uppenbart att Ryssland satsade på en snabb vinst, innan väst hann reagera. Precis som du skriver nu.
Samtidigt har du ägnat senaste tiden att förneka att Putin satsade på en snabb seger?!

Jag sökte en källa på attr Putin sagt att Ryssland skulle vinna på tre dagar. Eller någon annan ledande person i Ryssland.

Och ingen har hittills kunnat ge den.

För Putin är en schackspelare som hader flera alternativ i åtanke. Dock intre att motståndaren skulle bajsa på schackbrädan.

Men han har anpassat sig och vinner metodiskt poå slagfältet med en liten styrka mot motstånd som får träning och oändliga resurser av Nato.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så enligt dig hjälper Ryssland de rättmätiga ägarna att sälja sitt vete?
Pengarna går till ägarna?
Källa på det?

Ja det var väl den ryska interfax länken som någon postade nyligen:

Du får översätta själv, men det stod något i stil med att ”våra bönder kommer naturligtvis att få betalt”

Sant eller inte, det vet inte jag.

https://www.interfax.ru/world/845178
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in