2022-06-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Brille är inte intresserad av källor som inte är pro-ryska.

Vi var flera som läste översättningar av manifestet som hittades av en hackergrupp där det förklarades att Ukraina förenats med moderlandet.

Kriget skulle gå fort. In och slå ut zelensky regeringen och få resten av Ukraina att lägga ned vapen när huvudstaden fallit.

Bedriver Ryssland någon propaganda eller berättar de alltid bara objektivt sanningen?

Det var ju RIA-Novosti som körde en snabbis ”in och ut” så det var ju en Rysk källa ”fresh från Cancermannen bageriet”
Citera
2022-06-08, 22:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, transport till närmaste användbara hamn förstås.
Självklart är ju kvantiteterna helt andra. Jag tänkte mera på att det ena går att lösa, men inte det andra. Det handlar bara om vilja.
Nu har det väl ändå blivit klarlagt att det är Ukrainarna som minerat hamnarna, eftersom de inte vågar röja bort minorna av (berättigad) rädsla för rysk invasion, men vi har ju blivit informerade om att det var Putin som lagt dit dem för att jävlas.
Hursomhelst. Spannmålet måste ut på något sätt, och att Ryssarna hjälper Donbass och Cherson regionerna att kränga sitt vete är väl knappast fel det heller?
Så enligt dig hjälper Ryssland de rättmätiga ägarna att sälja sitt vete?
Pengarna går till ägarna?
Källa på det?
Citera
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med.

Putin spelade schack och förväntade sig ett snabbt avslut från Ukrainas sida. En snabbt förhandlad fred där Ryssland fick igenom sina väsentliga krav när de nu visat sig mena allvar.

Men istället före näst drag så hoppade han upp på schackbrädan och bajsade. Det fanns inte med i kalkylen att USA skulle bidra med drygt 60 miljarder dollar och att alla de länder som dansar efter USAs pipa skulle bidra med vapen och resurser. Väst var redo att satsa mycket och inte minst ukrainska soldater för att kunna skada Ryssland.

Sjåalvklart innebar det att Putin fick ändra sin strategi, men det förändrar inte att Ryssland kommer att vinna på slagfältet.

Och om det fanns en risk att de inte skulle göra det så förklarar de krig och mobiliserar. Det innebär ca 1,5 till 2 miljoner soldater. Iståallet för de ca 150.000 som nu agerar i Ukraina.

Vad är det han ska vinna?
Ekonomi eller mark?

Putin är egentligen en stor förlorare, då ni ser han bara vinna mark. Men Ryssland blir allt mer Sovjet och därmed så förlorar dom.

300 tusen har dom.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Intressant teori.
Kan mycket väl ligga något i det.
Men att WW3 är "igång" kan man ju inte säga. Inte ännu i alla fall.
Tack! Inte fullskaligt krig som i WW2
Hoppas vi inte kommer dit
Men maktbalansen i världen håller på att förändras mer än någonsin...
De kloka nationerna håller dörren öppen mot både Öst och Väst. Ett bra exempel är Indien. Jag följer ofta indisk nyhetsmedia.
Citera
2022-06-08, 22:09
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Så du menar att de som hävdar att Putin sagt att det skulle ta tre dagar ljuger?

Det verkar onekligen så.

Man sätter upp ett fiktivt mål som man hävdar att Putin sagt, och sedan kan man håna honom för att inte lyckas uppnå det. Lite barnsligt.

Så urbota korkat som ryssland inledde kriget så är det väl mest troligt att han trodde på ett övertagande i princip utan motstånd.
Jag tror ju inte han räknat med att bli av med halva sin arme på bara några veckor.
Citera
2022-06-08, 22:09
Medlem
Citat:
Jag håller med.

Putin spelade schack och förväntade sig ett snabbt avslut från Ukrainas sida. En snabbt förhandlad fred där Ryssland fick igenom sina väsentliga krav när de nu visat sig mena allvar.

Men istället före nästa drag så hoppade han upp på schackbrädan och bajsade. Det fanns inte med i kalkylen att USA skulle bidra med drygt 60 miljarder dollar och att alla de länder som dansar efter USAs pipa skulle bidra med vapen och resurser. Väst var redo att satsa mycket och inte minst ukrainska soldater för att kunna skada Ryssland.

Sjåalvklart innebar det att Putin fick ändra sin strategi, men det förändrar inte att Ryssland kommer att vinna på slagfältet.

Och om det fanns en risk att de inte skulle göra det så förklarar de krig och mobiliserar. Det innebär ca 1,5 till 2 miljoner soldater. Iståallet för de ca 150.000 som nu agerar i Ukraina.

Hela Ryssland kommer gå sönder om han bestämmer sig för att mobilisera. Det är därför han skickar varje lodis han hittar just nu för stt undvika mobilisera.

Moskva och S:t Petersburg kidsen är mestadels anti-krig.
Citera
2022-06-08, 22:10
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Jag håller med.

Men istället före näst drag så hoppade han upp på schackbrädan och bajsade. Det fanns inte med i kalkylen att USA skulle bidra med drygt 60 miljarder dollar och att alla de länder som dansar efter USAs pipa skulle bidra med vapen och resurser. Väst var redo att satsa mycket och inte minst ukrainska soldater för att kunna skada Ryssland.

Mycket möjligt att ni till slut lyckas besegra lillebror, men till vilket pris?

Hela världen skrattar åt den ryska armén.

Kommer ta många år att återbygga armén.

Europa rustar så hotet från ryssland och ryssland plats i toppen försvinner när alla sett hur armén agerat.

Sanktioner, sanktioner, sanktioner.

Fantastiskt vinst
Citera
2022-06-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad är det han ska vinna?
Ekonomi eller mark?

Putin är egentligen en stor förlorare, då ni ser han bara vinna mark. Men Ryssland blir allt mer Sovjet och därmed så förlorar dom.

300 tusen har dom.

Putin agerar för att säkerställa Rysslands gränser.
Citera
2022-06-08, 22:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag håller med.

Är du inte samma Brille som har ägnat sidor år att förneka det du nu skriver själv? (fetade)
*förvirrad*
Citera
2022-06-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Så urbota korkat som ryssland inledde kriget så är det väl mest troligt att han trodde på ett övertagande i princip utan motstånd.
Jag tror ju inte han räknat med att bli av med halva sin arme på bara några veckor.

Nä det hade han inte. Hans mutor han slussat ut gick till Yachts istället för att betalas ut till Ukrainska nyckelpersoner.
Citera
2022-06-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Är du inte samma Brille som har ägnat sidor år att förneka det du nu skriver själv? (fetade)
*förvirrad*

Odsäker på vad du menar. Men när Nato och västländerna går all in och ger vapen och resurser till Ukraina så förändras situationen. Om jag då inte förändrar min bedömning så hade det väl varit märkligt?

Jag trodde inte att västvärlden skulle gå all in. Jag trodde inte att Sverige och Finland skulle vilja gå med i Nato. Jag trodde inte att propagande skulle vara så effektivt, även om jag kanske botrde förstå bättre efter Corona. Saker händer och man får ändra sin analys därefter.
Citera
2022-06-08, 22:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Putin agerar för att säkerställa Rysslands gränser.

Har har bara flyttat dom närmare väst.
Men tids nog ska du se att USA kliver in och drar åt tumskruvarna på Putin.
Han har redan nu förbrukat så pass mycket material att Ryssarna måste snåla.

Men sedan då?
Efter kriget så kommer sanktionerna och anti-ryssland fortfarande existera i Europa. Det lär inte bli några affärer mellan väst och Ryssland. Visst, Ryssland klarar sig. Men är det värt det för en bit land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in