2022-06-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej.
Kolsyran försvinner när du blandar färsen.

Den bildar små bubblor i färsen som blir porös. Fungerar som jäst i en deg.
Citera
2022-06-08, 15:28
Medlem
Skulle tro att kolsyran bubblar bort medan du blandar. Vill du ha kolsyrade köttbullar får du pytsa i bakpulver eller något. Kul idé förresten. Det måste jag prova nästa gång.
Citera
2022-06-08, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Den bildar små bubblor i färsen som blir porös. Fungerar som jäst i en deg.

Haha.
Nej, så fungerar det inte.
Kolsyra är enormt flyktigt.
Citera
2022-06-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Du läste mitt inlägg inlägg fel. Läs igen innan du skriver en vägg av helt irrelevant text xD

Slutade läsa efter första stycket, men, tror du på fullaste allvar att allt mineralvatten som säljs faktiskt är vatten från en särskild källa och inte helt vanligt skitvatten med tillsatser? Braaaainwaaaashed xD Tebax te TV-4s morgonsoffa med dig!

XD osv.

Nej jag har aldrig påstått att vattnet måste samlas för hand av ngn munk från guds källa. Klart som fan det är tappvatten, precis som det du har i kran.
Skillnaden är ju varifrån vattnet kommer, för du vet att allt vatten vi dricker kommer från naturen från början va?

Ditt kranvatten kommer förmodligen från utsläppet av något bruk i Sunne medan ett välsmakande mineralvatten tas från något mer häftigt ställe som gör att folk köper flaskorna.

Mineralvatten skiljer sig från svenskt kranvatten, prova själv ett par och återkom sen och säg att de smakar likadanr. E.x Vichy Catalan kontra Ramlösa.

Ja, det tillsätts säkerligen saker, som mineraler då. Det är ju som sagt mineralvatten, som innehåller mineraler och därför kan säljas som mineralvatten.

Att man förstår att mineralvatten ger viss skillnad till t.ex köttbullar än mjölk är ganska logiskt, vissa tycker det är gott och gör det då av den anledningen.
Vad det har med TV4-soffan och xD-smileys att görs har jag svårare att förstå.
Citera
2022-06-08, 15:57
Medlem
Citat:
Haha.
Nej, så fungerar det inte.
Kolsyra är enormt flyktigt.

https://www.arla.se/artiklar/fars-till-kottbullar/

citat
"Kan du fluff-knepet?

Byt ut lite av mjölken eller grädden mot vichyvatten. Då blir köttbullarna fluffiga."
Citera
2022-06-08, 16:01
Bannlyst
Citat:
https://www.arla.se/artiklar/fars-till-kottbullar/

citat
"Kan du fluff-knepet?

Byt ut lite av mjölken eller grädden mot vichyvatten. Då blir köttbullarna fluffiga."

Det blir samma resultat om du byter ut mjölk mot iskallt kranvatten.
Det har inget med kolsyran i sig att göra eller någon magisk jästeffekt.
Det har att göra med att det kalla vattnet hjälper proteinet att binda vätskan i färsen.
Citera
2022-06-08, 16:05
Medlem
Citat:
Det blir samma resultat om du byter ut mjölk mot iskallt kranvatten.
Det har inget med kolsyran i sig att göra eller någon magisk jästeffekt.
Det har att göra med att det kalla vattnet hjälper proteinet att binda vätskan i färsen.

Du ger dig inte? Min kära mor brukar hälla i samarin i pulverform i färsen - ger ju samma effekt med bubbel i färsen för fluff.
Citera
2022-06-08, 16:06
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det är något speciellt med sodavatten.
Min mormor använde sodavatten när hon rörde ihop smet till frasvåfflor.

Samma här, fast farmor!
Citera
2022-06-08, 16:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Du ger dig inte? Min kära mor brukar hälla i samarin i pulverform i färsen - ger ju samma effekt med bubbel i färsen för fluff.
Samarin i färsen?

Måste ha smakat knepigt.
Citera
2022-06-08, 16:18
Bannlyst
Citat:

För helvete.
Samarin är inte samma sak som kolsyra och det ger inte samma effekt.
Läs på om natriumvätekarbonat och divätekarbonat och återkom.

Kolsyrebubblor i sig ger ingen fluffeffekt eftersom dom försvinner tämligen omgående när dom lämnar flaskan och vänds ner i smeten, det är när vattnet hjälper proteinet i färsen att binda vätska det upplevs som att köttbullarna blir fluffiga och saftiga.

Vad din mamma gör är fullständigt ointressant.
I den här diskussionen iallafall.

Nej, jag ger mig inte, jag har jobbat med detta i över 30 år.
Senast redigerad av cdec 2022-06-08 kl. 16:25.
Citera
2022-06-08, 16:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
För helvete.
Samarin är inte samma sak som kolsyra och det ger inte samma effekt.
Läs på om natriumvätekarbonat och divätekarbonat och återkom.

Kolsyrebubblor i sig ger ingen fluffeffekt eftersom dom försvinner tämligen omgående när dom lämnar flaskan och vänds ner i smeten, det är när vattnet hjälper proteinet i färsen att binda vätska det upplevs som att köttbullarna blir fluffiga och saftiga.

Vad din mamma gör är fullständigt ointressant.
I den här diskussionen iallafall.

Nej, jag ger mig inte, jag har jobbat med detta i över 30 år.
De har nog bara missförstått bikarbonatens funktion i köttfärsen, de bör testa cevapcci, för där märker man effekten rätt bra och det har ju inte med bubblor och göra i det fallet.
Men i logikens namn så borde någon kolsyra bildas(Vid användningen av bikarbonat då, ramlösa är mer ett nej på.), då det känns som inte allt går åt till bryta ned köttet enbart och med bikarbonat.

Min första tanke när det kom just till bubblorna som man utnyttjar på andra rätter, det var att inte en bubbla låter det som kommer ens överleva och detta mycket tack vare fettet i färsen som verkligen reagerar med kolsyrat vatten, och sen att Ramlösa är ett mineralvatten, där har man en del med som kanske kan vara till fördel mer än bikarbonaten.

Och viktigt att påpeka för de som testar mineralvatten och att de faktiskt har köpt ett mineralvatten, med ramlösa så har de gjort detta.
Men finns ju andra märken man kanske tror är samma.
Citera
2022-06-08, 17:12
Medlem
TommyochAnnikas avatar
Sivans älgfärsbiffar!
https://www.tasteline.com/recept/sivans-algfarsbiffar/

Tycker att de blir fluffigare än mina vanliga köttbullar med mjölk i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in